Lunds universitet i Science Village

Lunds universitets etablering i Science Village

Visa rutor

Uppdateringsmöte om Lunds universitets Science Village-etablering

Lunds universitets spännande satsning på Science Village går framåt, och det senaste uppdateringsmötet 26 september gav oss en insyn i de senaste framstegen i etableringsarbetet. Mötet hölls både på plats och online, och var en del av Fysicums regelbundna informationsmöten i Rydbergs sal. Inbjudna var främst de direkt berörda av etableringsarbetet.

Vi som är aktiva i etableringsarbetet är tacksamma för det stora engagemanget från alla deltagare och stort tack till alla som kom eller var med via skärm!

Under mötet delades information om Etapp 1, Nanolab Science Village, och Etapp 2, som handlar om samlokaliseringen av fysiska och kemiska institutionerna samt delar av EIT.

Anneli Löfgren, projektledare för Etapp 1 höll presentation om var dem är i processen med att etablera Nanolab i området. Hennes presentation kan du ta del av här:

Else Lytken, medlem i verksamhetsstyrgruppen och kommande prefekt för fysiska institutionen, höll presentation om Etapp 2. Informationen berörde vad projektgruppen tar med sig från de design-drivna dialogerna som hölls i våras, och vad som händer nu i höst vad gäller att ta fram ett lokalprogram och verksamhetsmässigt omfattningsförslag. Hennes presentation hittar du här:

Om du har frågor om innehållet i presentationsmaterialet eller om etableringsarbetet i allmänhet, tveka inte att kontakta oss på lusciencevillage@science.lu.se. Vi finns här för att svara på dina frågor och koppla dig till rätt person för ytterligare information.

Nästa uppdateringsmöte är tänkt att äga rum i januari. Fokus för mötet kommer att vara det lokalprogram för samlokaliseringen i Science Village som tas fram under hösten av projektgruppen med deadline slutet av december.


Event: Update Meeting on the Science Village Establishment, 26 September

On September 26th, an update meeting will take place for stakeholders within the organization affected by the Science Village establishment in any capacity. The meeting is part of the recurring “Mötesplats Rydberg” in Rydberg Lecture Hall at the Department of Physics. Anneli Löfgren, project manager for Nanolab Science Village, will provide an update on Stage 1 and their progress in the process. Else Lytken, Assistant Head of the Department of Physics, will share information about the design-driven dialogues from the spring and the expected progress of Stage 2 during the autumn. For those attending in person, coffee will be served starting at 15:00 PM, and the seminar will begin at 15:15 PM. There is also an option to participate online. The event will be held in English.

When: Tuesday, September 26, 2023
Time: 15:00 (15:15) – 16:00
Where: Rydberg Lecture Hall, Department of Physics, Professorsgatan 1, Lund, or online via Zoom
Language: English

Please email lusciencevillage@science.lu.se if you wish to participate in the update meeting online.

september 4, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg English Event

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Event: Uppdateringsmöte om Science Village-etableringen, 26 september

Den 26 september arrangeras ett uppdateringsmöte för de verksamheter som på något sätt berörs av Science Village-etableringen. Mötet hålls som del av det återkommande “Mötesplats Rydberg” i Rydbergssalen, på Fysicum. Anneli Löfgren, projektledare för Nanolab Science Village, ger en uppdatering kring Etapp 1 och var dem är i processen. Else Lytken, biträdande prefekt för Fysiska institutionen, berättar om bland annat vårens designdrivna dialoger och hur arbetet med Etapp 2 väntas fortlöpa under hösten. För de som deltar fysiskt serveras fika från klockan 15.00, och seminariet börjar 15.15. Det finns möjlighet att delta online. Mötet hålls på engelska.

När: Tisdag 26 september 2023
Tid: 15:00 (15:15) -16:00
Var: Rydbergsalen, fysiska institutionen, Professorsgatan 1, Lund eller online via Zoom
Språk: Engelska

Vänligen mejla lusciencevillage@science.lu.se om du önskar delta i informationsmötet online.

september 4, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg Event

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

News Summary for Lund University’s Science Village Establishment Work, June-August 2023

This news update is available in Swedish here.

The post is a summary of significant events during June – August related to Lund University’s Science Village establishment and addresses Stage 1, Nanolab Science Village, Stage 2, co-location of parts of the LTH and the Faculty of Science in the area, and potential updates to the Science Village area as a whole.

Updates to the blog

The LU in Science Village blog has undergone a number of updates, adding several new pages. One new feature is that more pages and information about the establishment work are now available in English, and more information about Stage 1, Nanolab Science Village, has been added.

Visit the “LU in Science Village” blog: lusciencevillage.blogg.lu.se

Frequently Asked Questions and Answers

A page with “Frequently Asked Questions and Answers” about Lund University’s Science Village establishment has been published in English:

Frequently Asked Questions and Answers about Lund University’s Science Village Establishment

Updates regarding Stage 1: Nanolab Science Village

Earlier this spring, Sparbanksstiftelsen Finn granted 8 million SEK for new equipment for Nanolab Science Village. This instrument provides Nanolab with the ability to deposit materials with better control and represents another important step towards a well-equipped laboratory that can contribute to both cutting-edge research and solutions to the significant challenges in climate, environment, and medicine.

What’s happening next for Stage 2?

The project group is working with two sharp deadlines this semester – delivering a scope proposal in October and a premises programme for Stage 2 in December. Learn more about the project group’s planned activities for this autumn:

Moving forward: The project team presents upcoming activities

About the design-driven dialogues

During the spring, “design-driven dialogues” were organized with participants from various parts of the organization. Two blog posts, including an interview with Project Manager Charlotta Turner and LU Building representative, as well as Project Manager for the Campus Development Office, Charlotte von Brömssen, are now available on the blog. The first blog post attempts to summarize the spring workshop series:

Summary: Design-Driven Dialogues – An Important Puzzle Piece for Developing Upcoming Premises Programme

Interview: “The design dialogues have provided us with several embryos of what can be done together”

LU Campus Tour

At the end of August, the project group organized an “LU Campus Tour” to explore renovations and new constructions carried out on Lund University’s own campus. The aim was to inspire and provide insights to internal change processes, including Science Village establishment, within the Faculty of Science. The tour sparked many new thoughts and ideas:

What can we learn from each other? Inspiring “LU Campus Tour” provides several insights

Update Meeting on the Science Village Establishment

On September 26th, an update meeting will take place for all stakeholders from the organization affected by the Science Village establishment in any capacity. The meeting is part of the recurring “Mötesplats Rydberg” in Rydberg Lecture Hall at the Department of Physics. Anneli Löfgren, project manager for Nanolab Science Village, will provide an update on Stage 1 and their progress in the process. Else Lytken, Assistant Head of the Department of Physics, will share information about the design-driven dialogues from the spring and the expected progress of Stage 2 during the autumn. For those attending in person, coffee will be served starting at 15:00 PM, and the seminar will begin at 15:15 PM. There is also an option to participate online. The event will be held in English.

When: Tuesday, September 26, 2023
Time: 15:00 (15:15) – 16:00
Where: Rydberg Lecture Hall, Department of Physics, Professorsgatan 1, Lund, or online via Zoom
Language: English

Please email lusciencevillage@science.lu.se if you wish to participate in the update meeting online.

About this blog and news updates

Welcome to the LU in Science Village blog, a comprehensive platform for updates regarding the Nanolab Science Village project (Phase 1), establishment of activities from the Faculty of Engineering (LTH) and the Faculty of Science, as well as updates from the master planning process and the Science Village area as a whole. The blog includes information about the establishment work and related project organization, both for Phase 1 and Phase 2, as well as ongoing updates from the work within both phases.

Would you like to receive newsletters related to Lund University’s establishment work in Science Village? Please email lusciencevillage@science.lu.se to be added to our mailing list. Updates for the autumn are planned for early September, November, and December/January.

Previous news updates covering Lund University’s Science Village establishment work (in Swedish and English)

september 4, 2023

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyhetsbrev för Lunds universitets Science Village-etablering, juni-augusti 2023

This news update is available in English here.

Denna nyhetsuppdatering är en sammanfattning av betydande händelser under juni – augusti relaterat till Science Village-etableringen som berör Etapp 1, Nanolab Science Village, Etapp 2, samlokalisering av delar av LTH och Naturvetenskapliga fakulteten i området, och eventuella uppdateringar om Science Village-området i stort.

Uppdateringar på bloggen

LU i Science Village-bloggen har omstrukturerats och samtidigt fått fler sidor på engelska. Mer information om arbetet kring Nanolab Science Village har även lagts till.

Besök LU i Science Village-bloggen: lusciencevillage.blogg.lu.se

Vanliga frågor besvarade

Sida med ”Vanliga frågor och svar kring Lunds universitets Science Village-etablering” har publicerats på bloggen (finns på både svenska och engelska):

Vanliga frågor och svar om Lunds universitets Science Village-etablering

Uppdatering kring Etapp 1: Nanolab Science Village

Under våren beviljade Sparbanksstiftelsen Finn 8 MSEK till en ny utrustning till Nanolab. Instrumentet ger möjlighet att deponera material med bättre kontroll och är ytterligare ett viktigt steg mot ett välutrustat laboratorium som kan bidra till både spetsforskning och lösningar på de stora utmaningarna inom klimat, miljö och medicin.  

Vad händer härnäst kring Etapp 2? Om projektgruppens arbete i höst

Arbetet för verksamhetsprojektgruppen är i full gång med två skarpa deadlines under terminen, i oktober ska ett verksamhetsmässigt omfattningsförslag levereras och i december ett lokalprogram för samlokaliseringen rörande Etapp 2.

Arbetet framåt: projektgruppen presenterar höstens aktiviteter  

Om vårens design-drivna dialoger

Under våren organiserades så kallade ”design-drivna dialoger” med deltagare från berörda verksamheter. I två blogginlägg, varav en intervju med verksamhetsprojektledare Charlotta Turner och LU Byggnad representant samt projektledare för Campusutvecklingskontoret, Charlotte von Brömssen, finns nu tillgängliga på bloggen. Det första inlägget summerar vårens workshop-serie.

Designdrivna dialoger – en viktig pusselbit för framtagandet av kommande lokalprogram

Designdialogerna har gett oss flera embryon till vad man kan göra tillsammans

LU Campus Tour

I slutet av augusti arrangerade verksamhetsprojektgruppen en ”LU Campus Tour” för att utforska renoveringar och nybyggnationer som genomförts på Lunds universitets egna campus under de senare åren. Syftet var att dra inspiration till pågående förändrings-processer, inklusive etableringen i Science Village, inom naturvetenskapliga fakulteten. Rundturen var väldigt givande och gav upphov till många nya tankar och idéer.

Vad kan vi lära av varandra? Inspirerande “LU Campus Tour” ger flera insikter

Uppdateringsmöte om Science Village-etableringen

Den 26 september arrangeras ett uppdateringsmöte för de verksamheter som på något sätt berörs av Science Village-etableringen. Mötet hålls som del av det återkommande “Mötesplats Rydberg” i Rydbergssalen, på Fysicum. Anneli Löfgren, projektledare för Nanolab Science Village, ger en uppdatering kring Etapp 1 och var dem är i processen. Else Lytken, biträdande prefekt för Fysiska institutionen, berättar om bland annat vårens designdrivna dialoger och hur arbetet med Etapp 2 väntas fortlöpa under hösten. För de som deltar fysiskt serveras fika från klockan 15.00, och seminariet börjar 15.15. Det finns möjlighet att delta online. Mötet hålls på engelska.

När: Tisdag 26 september 2023
Tid: 15:00 (15:15) -16:00
Var: Rydbergsalen, fysiska institutionen, Professorsgatan 1, Lund eller online via Zoom
Språk: Engelska

Vänligen mejla lusciencevillage@science.lu.se om du önskar delta i informationsmötet online.

Om den här bloggen och nyhetsupdateringar

LU i Science Village-bloggen är en sammanhållande plattform för uppdateringar kring Nanolab Science Village arbetet (Etapp 1), etablering av verksamheter från LTH och naturvetenskapliga fakulteten, (Etapp 2) samt uppdateringar från planprogramsprocessen och Science Village-området i stort. Bloggen innefattar dels information om etableringsarbetet och tillhörande projektorganisering, både för Etapp 1 och Etapp 2, men även löpande uppdateringar från arbetet som sker inom de båda etapperna.

Vill du ta del av nyhetsutskick som berör Lunds universitets etableringsarbete i Science Village?

Vänligen mejla lusciencevillage@science.lu.se så läggs till på vår sändarlista. Höstens uppdateringar är planerade för början av september, november samt i december/januari.

september 4, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg Nyhetsbrev

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

“The design dialogues have provided us with several embryos of what can be done together”

Interview with Project Manager for the faculty-based project regarding the Science Village establishment, Stage 2, Charlotta “Lotta” Turner and Site Coordinator from LU Building and Project Manager for the Campus Development Office, Charlotte von Brömssen, about the design-driven dialogues held spring 2023.

Please feel free to read the blog post “Design-Driven Dialogues – An Important Puzzle Piece for the Development of the Upcoming Premises Programme” before below interview for background information on the workshop series.

Why did you decide to use design-driven dialogues as the method for the organizational development work and the creation of a facility program?

Charlotte: The reason behind choosing this method was that the Department of Physics had already outlined a premises programme, while the Department of Chemistry, which joined the process later, wasn’t as far along in their work. Therefore, the design-driven dialogues became a way to bring people from both institutions together to discuss the conditions for a future collaborative operation, with the hope of establishing a shared foundation for the upcoming premises programme.

We also wanted a method and process that focused on the organization and their needs, rather than starting from a building and list of different facilities, which had been done before. That’s why this method, which had the potential to fulfill our requirements, became relevant. After studying design-driven dialogues, we chose to proceed with it in collaboration with Sweco Architects, who also developed the method.

What was the biggest “aha-moment” for you, meaning what emerged during the series that you hadn’t thought of before?

Lotta: It was when participants began moving around pre-made cardboard squares (cutouts), prepared with different functions, such as labs, classrooms, teaching environments, library, café, in a pretend house that we discovered several positive aspects with “vertical thinking”. This thinking means that we can connect for example administrative support vertically within the building along the staircase, for example, for easy and nearby access.

Another “aha-moment” was when participants across different groups almost unanimously concluded that it’s advantageous to have two buildings, housing different parts of the organization, and that we need ample ground on the basement and first floor where we can “spread out.” This became very clear in the exercise where we examined the pros and cons of one building versus two and what they should contain.

Charlotte: I agree. That is one substantial output from the dialogues. The organization believes that having everything within one building allows for movement, but they find that two buildings are essential to have the space to expand. The vertical connection enables proximity and support while providing room for expansion on the floors.

The dialogues have propelled us toward an approach to tackle this complex challenge and have initiated a process on how to organize the space within the building. And the participants have had it confirmed that clustering, i.e. how we could organize and connect different groups, isn’t quite straightforward nor easy!

Lotta: We presented a proposal for organizational clusters where we mixed research groups from both chemistry and physics, as developed by the Steering Group during an extra workshop held for them. And the reaction wasn’t bad at all! So, we see that as a positive sign, that there seems to be an openness to sit near new research groups from other departments, both from physics and chemistry, who could benefit from each other.

I would say that the dialogues have provided us with several embryos of what can be done together, and what it can lead to, for instance, within educational programs and more.

Looking back now, what’s your view on the dialogues?

Lotta: The establishment involves a large and complex organization, so it’s challenging to develop a premises programme and make changes without listening to many voices and opinions. Therefore, the significant benefit has been the fact that we gathered – quite a large group, over 50 people – on multiple occasions and began conversing with each other. People got to know each other across boundaries, which wouldn’t have happened if they hadn’t participated in the workshop series. We’ve also heard that those who participated began to understand each other’s different operations better after meeting.

Charlotte: There was a certain seriousness in the exercise of starting this complex process, both for us in the project group and for the participants. And we understand the challenge better. The work this spring also allows the operations to more easily recognize themselves in the work when presenting proposals for space programs and buildings, for instance. They can relate differently because they’ve been part of these discussions.

Lotta: Another outcome is that chemistry and physics are more in sync. That’s also a great achievement from the work this spring. It feels really good. Now we have better conditions for achieving consensus. It would have been challenging to engage in developing a shared space program and directory, where we need to consolidate and work more closely together, WITHOUT the design dialogues and this work.

Charlotte: That’s one of the reasons why we used this method. Now we’ve collectively familiarized ourselves with various issues and understood the situation, sparking discussions. Everyone has become involved in the process, rather than receiving a space program or building presented to them without understanding the framework and conditions. We’re on our way to understanding how to prioritize different matters.

Lotta: We already have a space directory, but we needed something more than that. We needed to know what we can share, what we can do together, where we want to invest anew, what we want to close or remove. A space directory can’t convey all of that.

What’s next? How will the information from the dialogues be used?

Lotta: Now it’s time to get more specific. A focus group has been formed covering teaching, study environments, and teaching support, from which the project group will gather information. We have also identified various focus areas, including research and infrastructure, student environments, office spaces, and meeting areas, among others. The methodology for gathering information for these different focus areas will vary, such as workshops and interviews.

A technology network has been initiated with participants from across the organization. This network meets on a monthly basis to discuss topics related to laboratory equipment, safety, updates, and more, as well as to get to know each other across departmental boundaries.

Charlotte: We received quite a bit of information – both big and small – and we have that as material, along with the space directory, raw data, and more. For example, teachers need meeting rooms adjacent to classrooms to talk to students after lectures – and more details about the working environment, how students and staff want to sit, which we’ll take into the next step.

Lotta: The next step is to develop scope proposals, how many square meters we need for teaching, how much teaching activity we should have, how much space the office environment should take up, and so on, and weigh it against costs. We already have a lot of teaching facilities in Lund, but on the other hand, we need teaching environments in Science Village, otherwise students won’t want to be there. We need to develop a shared operational description and space directory, and have a space program ready by December. A lot is happening this autumn – we won’t be sitting idle!

Learn more about planned activities for the faculty-based project group in this blog entry:

Interview by Cecilia Schubert, Communications Officer, Lund University’s Science Village Establishment

augusti 29, 2023

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

“Designdialogerna har gett oss flera embryon till vad man kan göra tillsammans”

Intervju med projektledare för verksamhetsutvecklingsprojekt Science Village Etapp 2, Charlotta “Lotta” Turner och lokalsamordnare från LU Byggnad och projektledare för Campusutvecklingskontoret Charlotte von Brömssen om vårens designdrivna dialoger.

Läs gärna blogginlägg “Designdrivna dialoger – viktig en pusselbit för kommande lokalprogram” innan nedan intervju för bakgrundsinformation om workshopserien.

Varför beslutade ni er för att använda designdrivna dialoger som metod för arbetet med verksamhetsutveckling och skapandet av ett lokalprogram?

Charlotte: Bakgrunden till varför vi valde denna metod var att fysiska institutionen redan hade skissat på ett lokalprogram medan kemiska institutionen, som kom in senare i processen, var inte lika långt framme i sitt arbete. De designdrivna dialogerna blev därför ett sätt för att få folk från båda verksamheter att träffas och diskutera förutsättningarna för en framtida gemensam verksamhet, med förhoppning att skapa en gemensam grund för det kommande lokalprogrammet. Vi ville också ha en metod och en process som fokuserade på verksamheten och dess behov, istället för att utgå från ett hus och lokalförteckning, vilket man gjort tidigare. Därför blev denna metod, som hade potential att uppfylla våra behov, aktuell. Efter att ha läst på om designdrivna dialoger så valde vi att gå vidare med den i samarbete med Sweco Arkitekter, som också utvecklat metoden.

Vilken var den största “aha-upplevelsen” för er d.v.s. vad kom fram under serien som ni inte tänkt på själva?

Lotta: Det var när deltagarna började leka med brickor i uppritade hus (brickor med olika funktioner och miljöer) som vi fick fram det vertikala tänket, d.v.s att vi kan koppla det administrativa stödet vertikalt i byggnaden. En annan “aha-upplevelse” var när deltagarna nära unisont i olika grupper kom fram till att det är en fördel att ha två hus, med olika verksamheter i, och att vi behöver mycket entréplan och källarplan där vi kan “bre ut oss”. Det blev väldigt tydligt i just den övningen där vi tittade på fördelar och nackdelar med ett versus två hus och vad de ska innehålla.

Charlotte: Jag håller med. Det är den tunga outputen från dialogerna. Verksamheten tycker att man kan ha allt inom en byggnad för att kunna röra sig, men tycker två byggnader är viktigast för att kunna bre ut sig. Vertikala kopplingen gör att man kan få en närhet och stöd och samtidigt ge verksamheten möjlighet att bre ut sig på plan.

Charlotte: Dialogerna har lett framåt mot ett sätt att ta sig an denna komplexa utmaning, och har startat en process kring hur man kan organisera sig i huset. Och deltagarna har fått verifierat att det här med kluster, dvs hur vi skulle kunna organisera och sitta ihop, inte är helt jättelätt!

Lotta: Vi presenterade ett förslag på organisationskluster där vi hade blandat forskargrupper från både kemi och fysik, som Styrgruppen för verksamhetsutvecklingsprojektet hade tagit fram. Och det blev inte någon jättedålig reaktion! Så det ser vi som positivt, att där verkar finnas en öppenhet att sitta nära nya forskargrupper från andra verksamheter, som skulle kunna ha nytta av varandra.

Lotta. Dialogerna har gett oss flera embryon till vad man kan göra tillsammans, och vad det kan leda till, till exempel inom utbildningsprogram med mera.

Hur ser ni på dialogerna nu när det gått några månader?
Lotta: Etableringen innefattar stora och komplexa verksamheter, så det är svårt att göra ett lokalprogram och förändringar om man inte lyssnar in många. Så, stora nyttan har varit att vi träffades – ganska många då vi var över 50 personer – vid flera olika tillfällen, och började prata med varandra. Folk har lärt känna varandra över gränserna, vilket inte hade skett om de inte hade mötts i workshopserien. Och vi har hört i efterhand att de som deltog började förstå varandras olika verksamheter bättre efter att ha träffats.

Charlotte: Det blev någon storts allvar i övningen att nu ska vi starta denna komplexa process, både för oss i projektgruppen men även för deltagarna. Och vi förstår utmaningen bättre. Vårens arbete medförde även att verksamheten lättare kan känna igen sig i arbetet när man tex presenterar förslag på lokalprogram och byggnader. Man känner igen sig på annat sätt eftersom de varit med och diskuterat dessa frågor redan.

Lotta: En annan output är att kemi och fysik är mer i takt. Det är också en stor vinst med vårens arbete. Det känns riktigt bra. Nu har vi större förutsättningar för att nå samsyn. Det hade varit svårt att gå in i arbetet med att ta fram gemensamt lokalprogram och lokalförteckningar, där vi måste förtäta och jobba mer tillsammans, UTAN designdialogerna och detta arbete

Charlotte: Det var en anledning till varför vi gjorde den här metoden. Nu har vi gemensamt bekantat oss med en massa olika frågeställningar och förstått situationen och startat diskussioner. Och alla har kommit in i processen, istället för att få ett lokalprogram eller byggnad presenterat för sig som man inte förstår ramarna och förutsättningarna för. Vi är på väg mot att kunna förstå hur vi ska prioritera olika frågor.

Lotta: Vi har redan lokalföreteckningar, men vi behövde något mer än det. Vi behövde veta vad vi kan samutnyttja, vad kan vi göra tillsammans, var vill vi satsa nytt, vad vill vi stänga eller ta bort. En lokalföreteckning kan inte säga allt det.

Vad händer nu? Hur ska informationen från dialogerna användas?
Lotta: Nu ska det bli skarpare. En fokusgrupp har formats med sikte på undervisning, studiemiljöer och undervisningsstöd som projektgruppen kommer att ta in information från. Vi har även identifierat olika fokusområden, inklusive forskning och infrastrukturer, studentmiljöer och kontorsmiljöer och mötesplatser med flera. Arbetsmetoden för att inhämta information till de olika fokusområdena kommer att variera, t.ex. workshops och intervjuer. I andra fall kommer deltagare att samlas i nätverk som möts regelbundet och diskuterar olika frågor för att få in flera perspektiv.

Ett tekniknätverk har initierats med deltagare från hela verksamheten. Detta nätverk träffas månatligen för att diskutera ämnen som rör labbutrustning, säkerhet, uppdateringar med mera men även för att lära känna varandra över institutionsgränser.

Charlotte: Vi fick in ganska mycket information – både högt och lågt – och vi har det som material, tillsammans med lokalförteckning, rådata med mera. Till exempel, lärare behöver mötesrum i anslutning till lärosalar för att kunna prata med studenter efter föreläsningar – och fler detaljer kring arbetsmiljön om hur studenter och medarbetare vill sitta som vi tar med oss in i nästa steg.

Lotta: Nästa steg är att vi ska ta fram ett verksamhetsmässigt omfattningsförslag, hur många undervisningslokaler som behövs, hur mycket undervisningsverksamhet vi ska ha, hur mycket kontorsmiljön får ta plats med mera och väga det mot kostnader. Vi har redan mycket undervisningslokaler i Lund men å andra sidan så behöver vi undervisningsmiljöer i Science VIllage annars kommer studenterna inte vilja vara där. Vi behöver ta fram en gemensam verksamhetsbeskrivning och lokalföreteckningar, och få till ett lokalprogram till december. Mycket som ska hända här i höst – vi kommer inte sitta och rulla tummarna precis!

Intervju av Cecilia Schubert, kommunikatör Lunds universitets Science Village-etablering

augusti 29, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg Designdialoger

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Moving forward: The project team presents upcoming activities

Projektgruppen uppe i Möllegården, Science Village, i augusti 2023.

Detta blogginlägg på svenska.

In mid-August, the entire project team reunited for an intensive full-day session at the old Möllegården in Science Village. Despite the shock that the summer break had already ended, the team had their full focus on the autumn work with a packed agenda for Stage 2. The group structured all the needed steps to be taken this autumn in order to submit a scope proposal in October, followed by a premises program proposal in December. The different parts of this work process are interwoven into a complex whole, but together the group managed to bring clarity to the direction ahead. Below is an overview of the project team’s planned activities for the autumn and the path forward.

The Work Process
After the concluded design-driven dialogues this spring, the results have been summarized in a final report that was recently presented to the operational steering group. An important outcome from the dialogues is the initiation of the following focus areas:

  • Teaching, study environments, and teaching support – managed through a focus group (“GU-group”).
  • Student environments.
  • Research, doctoral education, infrastructures, and research support.
  • Shared support functions and security issues.
  • Office environments and meeting spaces.

The approach for gathering information for the different focus areas will vary. The project group will organize workshops for some focus areas and in-depth interviews with specific people for others. For the “Teaching, Student Environments, and Teaching Support” area, a specific group has been formed, known as the “GU-group”. A technology network has also been initiated with participants from the entire organization. This network meets monthly to discuss topics related to laboratory equipment, safety, updates, and more, as well as to get to know each other across institutional boundaries.

The most pressing item on the project group’s agenda is to present an operational scope proposal by October 17th. This process is currently underway. The scope proposal will encompass areas such as personnel, learning environments, student environments, research environments, and infrastructure.

Extra support

There’s a lot to be completed during these months. To support the project group, White Architects have been engaged to assist in developing operational descriptions and the detailed premises programme.

Simultaneously, as this work is ongoing, the operational project group, supported by experts from LTH and N’s office, is leading the development of cost estimates, test schedules, evaluating the utilization of existing premises (occupancy rates), overseeing infrastructure, and future investment needs, as well as compiling an equipment list.

The project group will communicate the progress regularly through posts on the LU in Science Village blog as well as through information sessions for the organization (more information will be provided soon). If you have questions or wish to contribute in any way, please don’t hesitate to contact the project group at: lusciencevillage@science.lu.se.

Pictures from Möllegården and Science Village:

augusti 29, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg English

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Arbetet framåt: projektgruppen presenterar höstens aktiviteter

Projektgruppen uppe i Möllegården, Science Village, i augusti 2023.

This blog post in English.

I mitten av augusti återförenades hela verksamhetsprojektgruppen för en intensiv heldag på gamla Möllegården i Science Village. Trots chocken att semestern redan var slut hade gruppen fullt fokus på höstens arbete med en välfylld agenda för Etapp 2. Gruppen strukturerade upp alla nödvändiga steg som måste ske i höst för att i oktober kunna lämna in ett omfattningsförslag, och därefter ett förslag på lokalprogram i december. De olika delarna av denna arbetsprocess är sammanflätade till en komplex helhet, men tillsammans skapades en klarhet kring riktningen framåt. Nedan följer en översikt över verksamhetsprojektgruppens planerade aktiviteter under hösten och vägen framåt.

Arbetet framåt

Efter avslutade designdrivna dialoger under våren har resultaten sammanfattats i en slutrapport som nyligen presenterades för verksamhetsstyrgruppen. Ett viktigt resultat från dialogerna är initierandet av följande fokusområden:

  • Undervisning, studiemiljöer och undervisningsstöd – drivs i form av en fokusgrupp (”GU-gruppen”).
  • Studentmiljöer.
  • Forskning, forskarutbildning, infrastrukturer och forskningsstöd.
  • Gemensamma stödfunktioner och säkerhetsfrågor.
  • Kontorsmiljöer och mötesplatser.

Arbetsmetoden för att inhämta information till de olika fokusområdena kommer att variera. Verksamhetsprojektgruppen kommer att arrangera workshops för en del områden och djupgående intervjuer för andra. För området “Undervisning, studentmiljöer och undervisningsstöd” har en specifik grupp tillsatts, så kallade “GU-gruppen”. Ett tekniknätverk har också initierats med deltagare från hela verksamheten. Detta nätverk träffas månatligen för att diskutera ämnen som rör labbutrustning, säkerhet, uppdateringar med mera men även för att lära känna varandra över institutionsgränser.

Det mest pressande på projektgruppens agenda är att presentera ett verksamhetsmässigt omfattningsförslag till den 17 oktober. Denna process pågår nu. Omfattningsförslaget kommer att beröra områden såsom personal, lärandemiljöer, studentmiljöer, forskningsmiljöer, och infrastrukturer.

Det är mycket som ska färdigställas under dessa månader. För att stödja projektgruppen har White Arkitekter upphandlats, som kommer att bistå med framtagandet av verksamhetsbeskrivningar och lokalprogrammet.

Samtidigt som detta arbete pågår, projektleder verksamhetsprojektgruppen, med stöd från experter på LTH och N:s kansli, framtagandet av kostnadsberäkningar, testscheman, utvärderar befintliga lokalers användning (beläggningsgrad), överblickar infrastruktur och investeringsbehov framöver samt kommer att sammanställa en utrustningslista.

Projektgruppen kommer att kommunicera framstegen löpande genom inlägg på LU i Science Village-bloggen samt genom informationsmöten för verksamheten (mer information kommer snart). Om du har frågor eller önskar bidra på något sätt, tveka inte att kontakta projektgruppen via: lusciencevillage@science.lu.se.

Bilder från Möllegården och Science Village

augusti 29, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

What can we learn from each other? Inspiring “LU Campus Tour” provides several insights

In August, the faculty-based project group organized an “LU Campus Tour” to explore renovations and new constructions carried out on Lund University’s own campuses in recent years. The tour attracted participants involved in the Science Village project as well as staff members working on the consolidation of CEC, the Department of Physical Geography and Ecosystem Science (INES), and the Geological Department within the Faculty of Science. The purpose of this tour was to draw inspiration from the university’s own campus projects and completed buildings that both transformation projects, Science Village and the consolidation of the three different departments, could benefit from. The Science Village project group was convinced that there are many lessons and insights to gain from our own colleagues rather than always traveling far and wide to visit other universities.

First Stop: Campus Paradise During the morning, the group of around 25 people managed to make three different stops. The first visit took place at Eden, which was renovated in 2013/14 on Campus Paradise. The group was guided by Björn Badersten, head of the Department of Political Science, Robert Holmberg, project manager for the local project “Campus Paradise,” and assistant project manager Jenny Egidius. The focus of the tour was particularly on Gamla Köket (Old Kitchen), which now houses the School of Social Work.

The renovations and expansions at Eden resulted in improved facilities and even included a “sky bar” in the lunchroom. The Department of Political Science was overall very satisfied with the renovations, especially the changes in the lunchroom where the space became brighter and more open with the addition of glass partitions and open areas. Eden has become a central meeting place after the renovations, with students gathering in the foyer where a café and various seating arrangements have been established. Gamla Köket has also undergone renovations with additions such as new seminar rooms and office spaces. This renovation was particularly focused on improving study environments, creating a new lecture hall, and opening up the building to promote natural meeting places. Additionally, a new entrance, communication and relaxation areas, and an outdoor space have been created. Efforts have also been made to improve indoor climate by upgrading the installations. The inspiring changes in Gamla Köket provided valuable perspectives, especially for activities within the Faculty of Science that may potentially face renovation needs.

Images from Campus Paradise – Eden and “Gamla Köket”

Stop Number Two: Forum Medicum

After the visit to Campus Paradise, the group proceeded to Forum Medicum, which has recently been inaugurated. Building E, as it is now referred to, is an impressive glass structure situated on Sölvegatan between LUX and the Astronomy House.

Forum Medicum is a project for the Faculty of Medicine, aiming to bring together health science and biomedical research and education into a shared biomedicine and health science knowledge center, directly connected to the university hospital in Lund. In total, 4,000 students, researchers, and staff members will have their base in the new premises. The building encompasses a restaurant, a café, office spaces, conference facilities, and study areas. Furthermore, it includes teaching spaces designed to facilitate innovative teaching.

The tour was led by Joanna Oberda, project manager, Jakob Donnér, chairman, and Adelé Månsson. Forum Medicum proved to be an incredibly impressive building that provided several valuable insights, particularly in relation to the establishment of Science Village, where the N faculties and LTH are planning new constructions. Everything from new procedures for booking lecture halls to innovative ideas for meeting places and study areas was showcased and discussed. It provided the group with a comprehensive overview of how the building will function and many fresh ideas to take back to the various projects.

Images from Forum Medicum

A Final Stop: M-House

M-House, constructed in 1963 on the LTH campus and one of architect Klas Anshelm’s iconic buildings for Lund University’s Faculty of Engineering (LTH), was also on the tour’s schedule. To meet the requirements of a modern learning and research environment, M-House, along with several other buildings in the area, underwent renovations and expansions. These changes, completed in 2023, have contributed to opening up the previously dim and closed building. The structure received a new glass entrance at the back, created attractive outdoor spaces, and presented an inviting study landscape with increased capacity for study areas throughout the building. Laboratories were redesigned and modernized from floor to ceiling, including ventilation, electricity, and lighting. Several labs were opened up with glass walls and doors for enhanced transparency. Additionally, M-House included two new teaching rooms, one of which was located in the former Steam Boiler Hall and the other in a completely new circular building called Teknodrome. Teknodrome, a so-called multi-hall, offers opportunities for various pedagogical methods, from group exercises and discussions to lectures.

The group was led by Andreas Svensson, Local Controller at the Service and Technology department, LTH.

Images from M-House

In summary, the tour was an incredibly rewarding and thought-provoking experience. The participants gained increased awareness of the journeys other faculties have undertaken and the valuable insights that can be derived from sharing experiences with each other. This wealth of experience offers a rich source of insights, knowledge, and inspiration – all within our own campus!

augusti 29, 2023

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Design-Driven Dialogues – An Important Puzzle Piece for Developing Upcoming Premises Programme

During the spring, the faculty-based project group, in collaboration with Sweco Architects, organized what are referred to as “design-driven dialogues” – a workshop series that brought together over 45 participants from the Faculty of Science and the Faculty of Engineering (LTH). The aim of these design-driven dialogues was to gather information and ideas in order to lay the foundation for a premises programme encompassing the co-location of chemical and physical institutions, along with portions of the Department of Electrical and Information Technology (EIT), in Science Village.

The dialogues, held at various times from March to June, have been a crucial component of the premises programme development process. Primarily, they have ensured that the programme and the design of future research and educational environments are tailored to the needs of the users, i.e., the faculty and students.

The following post is a summary of the spring workshop series, followed by an interview with Project Manager Charlotta Turner and Site Coordinator and Project Manager at the Campus Development Office, Charlotte von Brömssen. In the interview, they discuss what insights from the design-driven dialogues the project team will carry forward into the next phase of premises programme development.

What are design-driven dialogues?
Design-driven dialogues are a working methodology involving meetings focused on dialogue. Dialogues entail bringing together a group with diverse perspectives to exchange knowledge and ideas about shaping future work environments and operations. The methodology aims to foster engagement and participation by placing user insights at its core. It’s a technique suited for complex processes involving multiple participants. The methodology was developed by Sweco Architects in collaboration with researchers at Chalmers University of Technology.

Summary of the Spring Workshop Series

Four workshops with representatives from various parts of involved departments were held during the spring of 2023. These workshops spanned over four hours each time and aimed to explore different aspects of the co-location in Science Village.

Participants in the workshop series came from different segments of the LTH and Faculty of Science organization, ranging from library services to individuals with technical expertise in our labs and spaces, researchers utilizing specialized labs, and those familiar with educational environments, among others. Students and doctoral candidates were also engaged and participated through student and doctoral associations. Everyone within the effected departments was given the opportunity to express their interest in participating and were then selected with the aim of achieving broad involvement from the organization, encompassing diverse backgrounds and levels of expertise.

Each session had approximately 45 participants, with nearly all attendees present at each session. The consistent participant composition facilitated progressive development as the workshops built upon one another, allowing each session to deepen prior discussions and insights.

Discussions and Exercises

The discussion topics spanned from the driving forces motivating the co-location, identification of necessary requirements for a successful establishment, to finding synergies and opportunities for shared usage of spaces among the various groups that are now coming together.

Examples of questions from the first workshop that the group discussed were: What do we like / what do we want to carry forward versus what are we leaving behind? How do we enable spontaneous meetings that contribute to new research collaborations? What important groupings/clusters exist?

During the second workshop, groups were, among other things, tasked with placing different functions within a building and observing how many diverse environments, labs, and units needed to be accommodated. Participants reflected on the connections between different groups.

In the third workshop, divided into groups, participants explored the advantages and disadvantages of a single tall building versus two slightly shorter buildings. Discussions also encompassed topics like the content of the buildings and the placement of various facilities such as laboratories, office spaces, student environments, educational areas, and communal spaces. Connections with the surroundings in Science Village, particularly with Nanolab Science Village, were also examined.

Originally planned for four physical meetings, the last session was conducted digitally due to changes in the series. In addition to these interactions, two more workshops were held with the faculty-based steering group. The first was called “Workshop 0”, which contributed to defining the guidelines and framework for the entire series. Furthermore, a follow-up workshop with the steering group resulted in a proposal on how to cluster, i.e., organize different groups within the building discussed during the third workshop with the participants.

This is what it looked like when the groups placed different functions into a building. Image from Sweco Architects.

And this is what the result, from two different groups, looked like:

Thank you to all participants

It’s difficult to summarize and highlight all the information that emerged that the project team will carry into the next phase of work. There is a final report available summarizing the work during the dialogues. To access this, see below.

Apart from that, the group would like to extend a big thank you to everyone who who participated and contributed their knowledge and input throughout the series.

In this interview Project Manager Charlotta Turner and LU Building’s Site Coordinator and responsible for Campus Development, Charlotte von Brömssen, summarize some of the insights that emerged in the series and will be relevant for the next phase of the premises programme development.

Read the interview: “Design dialogues have provided us with several concepts of what can be done together.

Learn more about the upcoming project activites this fall:
Moving forward: The project team presents upcoming activities

Material from the Design Dialogue Workshop Series

Would you like to access the final report from the design-driven dialogues? Please email lusciencevillage@science.lu.se and the report will be sent to you.

Images from the Dialogues:

augusti 29, 2023

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Designdrivna dialoger – en viktig pusselbit för framtagandet av kommande lokalprogram

Under våren arrangerade verksamhetsprojektgruppen tillsammans med Sweco Arkitekter så kallade “designdrivna dialoger” – en workshopserie som samlade över 45 deltagare från naturvetenskapliga fakulteten och LTH. Syftet med de designdrivna dialogerna var att samla information och idéer för att lägga grunden till ett lokalprogram som omfattar samlokalisering av kemiska och fysiska institutionerna samt delar av Elektro- och Informationsteknik (EIT) i Science Village.

Dialogerna, som hölls vid olika tillfällen under mars till juni, har utgjort en viktig del i arbetet med att lokalprogrammet. Främst har de sett till för att lokalprogrammet och utformningen av kommande forsknings- och utbildningsmiljöer anpassas efter användarnas, det vill säga verksamheten och studenternas, behov.

Nedan inlägg är en sammanfattning av vårens workshopserie följt av en intervju med projektledare Charlotta Turner och lokalsamordnare och projektledare för Campusutvecklingskontoret Charlotte von Brömssen som diskuterar vad från de designdrivna dialogerna som projektgruppen tar med sin in i nästa fas av lokalprogramsarbetet.

Vad är designdrivna dialoger?
Designdrivna dialoger är en arbetsmetodik som innebär möten med fokus på dialog. Dialoger innebär att en grupp med olika perspektiv träffas för ett utbyte av kunskap och idéer kring utformandet av framtida arbetsmiljö och verksamhet. Metoden är tänkt att skapa engagemang och delaktighet i och med att brukarnas kunskap står i centrum. Det är en metod som kan användas vid komplexa processer med många deltagare. Metodiken är framtagen av Sweco Arkitekter med forskare på Chalmers Tekniska Högskola.

Sammanfattning av vårens workshopserie

Fyra workshops med representanter från olika delar av berörda verksamheter hölls våren 2023. Dessa workshops sträckte sig över fyra timmar vid varje tillfälle och syftade till att utforska olika aspekter av samlokaliseringen.

Deltagarna i workshopserien kom från olika delar av verksamheten, allt från biblioteksverksamhet till deltagare med teknisk expertis kring våra labb och utrymmen, forskare som använder speciallabb och deltagare med kunskap om undervisningsmiljöer med flera. Studenter och doktorander var också engagerade och deltog genom student- och doktorandkårerna. Alla inom verksamheten gavs möjlighet att anmäla sitt intresse att delta och valdes sedan ut med mål att försöka ha ett så brett deltagande från verksamheten som möjligt, med alla typer av bakgrunder och förkunskaper. 

Varje träff hade cirka 45 deltagare från verksamheten, med nästan samtliga närvarande vid varje tillfälle. Den kontinuerliga deltagaruppsättningen skapade en progressiv utveckling då workshoparna byggde på varandra och varje tillfälle medförde möjlighet att fördjupa tidigare diskussioner och insikter.

Diskussioner och övningar

Diskussionsämnena spände över allt från de drivkrafter som motiverar samlokaliseringen, identifiering av nödvändiga behov för en framgångsrik etablering, till att hitta synergier och möjligheter till samnyttjande av utrymmen mellan de olika verksamheterna som nu ska flytta samman.

Exempel på frågeställningar från första workshopen som gruppen diskuterade var: Vad gillar vi / vad vill vi ta med oss vs. vad lämnar vi bakom oss? Hur möjliggör vi spontana möten som kan bidra till nya forskningssamarbeten? Vilka viktiga grupperingar/kluster finns det?

Under workshop 2 fick grupperna klistra in olika funktioner i ett hus, och se hur många olika miljöer, labb, och enheter som behöver ta plats, och fundera över vilka samband som finns mellan olika grupper.

Uppdelade i grupper gavs deltagarna under workshop 3 möjlighet att utforska fördelar och nackdelar med en enskild stor och hög byggnad jämfört med två något lägre byggnader. Diskussionerna omfattade ämnen som byggnadernas innehåll och placering av olika faciliteter som laboratorier, kontorsutrymmen, studentmiljöer, utbildningslokaler samt gemensamma ytor. Deltagarna kikade även på samband med omgivningen i Science Village, framförallt med Nanolab Science Village.

Ursprungligen var det planerat för fyra fysiska möten, men det sista tillfället blev digitalt på grund av ändringar i serien. Utöver dessa interaktioner hölls ytterligare två workshops med verksamhetsstyrgruppen. Den första kallades “Workshop 0”, som bidrog till att definiera riktlinjerna och ramarna för hela serien. Därutöver genomfördes en uppföljande workshop med styrgruppen som resulterade i ett förslag på hur man skulle kunna klustra, d.v.s. organisera olika forskningsmiljöer i huset, vilket diskuterades under workshop 3 med verksamheten.

Så här kunde det ser ut när grupperna klistrade in olika funktioner i byggnaden. BIld från Swecos rapport från workshop 2.

Och så här kunde resultatet se ut:

Tack till alla som deltagare

Gruppen vill tacka alla som deltog och bidrog med all sin kunskap och input under seriens gång. Det är svårt att sammanfatta och belysa alla information som kom fram och som projektgruppen nu tar med sig in i nästa fas av arbetet. Det finns en slutrapport som man kan ta del av, som sammanfattar arbetet under dialogerna. För att ta del av denna se nedan.

I denna intervju sammanfattar projektledare Charlotta Turner och LU Byggnads lokalsamordnare och ansvarig för Campusutvecklingen Charlotte von Brömssen några av de insikter som kom fram i serien och som kommer att ha betydelse för nästa fas av arbetet med lokalprogrammet.

Läs intervju: “Designdialogerna har gett oss flera embryon till vad man kan göra tillsammans

Läs även om verksamhetsprojektgruppens arbete i höst:
Arbetet framåt: projektgruppen presenterar höstens aktiviteter

Material från workshopserien designdialoger
Vill du ta del av slutrapporten från de designdrivna dialogerna? Vänligen mejla lusciencevillage@science.lu.se så skickas rapporten till dig.

Bilder från dialogerna:

Blogginlägg skrivet av Cecilia Schubert, kommunikatör Lunds universitets Science Village-etablering. Bilder av Cecilia Schubert och Charlotta Turner.

augusti 29, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg Designdialoger

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg