Nyhetssammanfattning för Lunds universitets Science Village-etablering för september-oktober 2023

This news summary is available in English here.

Introduktion
Detta nyhetsbrev sammanfattar och uppdaterar er prenumeranter på vad som sker runt Lunds universitets etableringsarbete i Science Village. Nyhetsbrevet täcker Etapp 1, Nanolab Science Village, samt Etapp 2, som innebär samlokalisering av LTH och Naturvetenskapliga fakulteten i området. Dessutom tar vi upp de senaste händelserna relaterade till Science Village-området. Detta nyhetsbrev täcker perioden september-oktober 2023.

Presentationer från uppdateringsmötet i september
Det senaste uppdateringsmötet 26 september gav deltagare insyn i de senaste framstegen i etableringsarbetet. Mötet hölls både på plats och online, och var en del av Fysicums regelbundna informationsmöten i Rydbergs sal. Inbjudna var främst de direkt berörda av etableringsarbetet. Se presentationerfrån Else Lytken, kommande prefekt för Fysiska institutionen, och Anneli Löfgren, projektledare Nanolab Science Village.
Svenska:
Uppdateringsmöte om Lunds universitets Science Village-etablering

Gästblogginlägg från vicerektor Per Mickwitz
Per Mickwitz, vicerektor för forskning, hållbarhet och campusutveckling och ordförande för styrgruppen för Lunds universitets Science Village-etablering (Etapp 2) har skrivit ett blogginlägg från hans rundtur på kemiska och fysiska institutionerna i september. Syftet med rundturerna var att se hur verksamheterna arbetar.
Svenska: Per Mickwitz: ”Utdaterade lokaler banar väg för Science Village, men god planering viktig”

Intervju med projektledare för Etapp 2 Charlotta Turner om arbetet med lokalprogrammet och vad som sker nästa år
Charlotta Turner delar med sig av det pågående arbetet kring etableringen, inklusive den senaste verksamhetsmässiga omfattningsförslaget för Etapp 2 och framsteg i lokalprogrammet. I den andra delen av intervjun ger Charlotta en översikt över hur etableringsarbetet planeras att fortsätta under 2024:
Svenska:
Hallå där Charlotta Turner! Vad händer just nu kring Science Village-etableringen? (Del 1)
Svenska: Hallå där Charlotta Turner! Hur ser arbetet med Science Village-etableringen ut nästa år? (Del 2)

Om den här bloggen och nyhetsupdateringar

LU i Science Village-bloggen är en sammanhållande plattform för uppdateringar kring Nanolab Science Village arbetet (Etapp 1), etablering av verksamheter från LTH och naturvetenskapliga fakulteten, (Etapp 2) samt uppdateringar från planprogramsprocessen och Science Village-området i stort. Bloggen innefattar dels information om etableringsarbetet och tillhörande projektorganisering, både för Etapp 1 och Etapp 2, men även löpande uppdateringar från arbetet som sker inom de båda etapperna.

Vill du ta del av nyhetsutskick som berör Lunds universitets etableringsarbete i Science Village? Vänligen mejla lusciencevillage@science.lu.se så läggs du till på vår sändarlista.

Ta del av tidigare utskick på bloggen: Nyhetsbrev

november 2, 2023

Alla blogginlägg Nyhetsbrev