Arbetet framåt: projektgruppen presenterar höstens aktiviteter

Projektgruppen uppe i Möllegården, Science Village, i augusti 2023.

This blog post in English.

I mitten av augusti återförenades hela verksamhetsprojektgruppen för en intensiv heldag på gamla Möllegården i Science Village. Trots chocken att semestern redan var slut hade gruppen fullt fokus på höstens arbete med en välfylld agenda för Etapp 2. Gruppen strukturerade upp alla nödvändiga steg som måste ske i höst för att i oktober kunna lämna in ett omfattningsförslag, och därefter ett förslag på lokalprogram i december. De olika delarna av denna arbetsprocess är sammanflätade till en komplex helhet, men tillsammans skapades en klarhet kring riktningen framåt. Nedan följer en översikt över verksamhetsprojektgruppens planerade aktiviteter under hösten och vägen framåt.

Arbetet framåt

Efter avslutade designdrivna dialoger under våren har resultaten sammanfattats i en slutrapport som nyligen presenterades för verksamhetsstyrgruppen. Ett viktigt resultat från dialogerna är initierandet av följande fokusområden:

• Undervisning, studiemiljöer och undervisningsstöd – drivs i form av en fokusgrupp (”GU-gruppen”).
  • Studentmiljöer.
  • Forskning, forskarutbildning, infrastrukturer och forskningsstöd.
  • Gemensamma stödfunktioner och säkerhetsfrågor.
  • Kontorsmiljöer och mötesplatser.

Arbetsmetoden för att inhämta information till de olika fokusområdena kommer att variera. Verksamhetsprojektgruppen kommer att arrangera workshops för en del områden och djupgående intervjuer för andra. För området “Undervisning, studentmiljöer och undervisningsstöd” har en specifik grupp tillsatts, så kallade “GU-gruppen”. Ett tekniknätverk har också initierats med deltagare från hela verksamheten. Detta nätverk träffas månatligen för att diskutera ämnen som rör labbutrustning, säkerhet, uppdateringar med mera men även för att lära känna varandra över institutionsgränser.

Det mest pressande på projektgruppens agenda är att presentera ett verksamhetsmässigt omfattningsförslag till den 17 oktober. Denna process pågår nu. Omfattningsförslaget kommer att beröra områden såsom personal, lärandemiljöer, studentmiljöer, forskningsmiljöer, och infrastrukturer.

Det är mycket som ska färdigställas under dessa månader. För att stödja projektgruppen har White Arkitekter upphandlats, som kommer att bistå med framtagandet av verksamhetsbeskrivningar och lokalprogrammet.

Samtidigt som detta arbete pågår, projektleder verksamhetsprojektgruppen, med stöd från experter på LTH och N:s kansli, framtagandet av kostnadsberäkningar, testscheman, utvärderar befintliga lokalers användning (beläggningsgrad), överblickar infrastruktur och investeringsbehov framöver samt kommer att sammanställa en utrustningslista.

Projektgruppen kommer att kommunicera framstegen löpande genom inlägg på LU i Science Village-bloggen samt genom informationsmöten för verksamheten (mer information kommer snart). Om du har frågor eller önskar bidra på något sätt, tveka inte att kontakta projektgruppen via: lusciencevillage@science.lu.se.

Bilder från Möllegården och Science Village

augusti 29, 2023