Lunds universitet i Science Village

Lunds universitets etablering i Science Village

Visa rutor

Hallå där Charlotta Turner! Hur ser arbetet med Science Village-etableringen ut nästa år?

Parts of the project team visiting Forum Medicum. From left: Charlotta Turner, Joanna Oberda, Maria Ovesson, and Charlotte von Brömssen with project leader Jacob Donér. New faces will join the project team next year. Image: C. Schubert.

This blog post is available in English here.

Projektledaren Charlotta Turner berättar i den här intervjun hur projektarbetet för Etapp 2 och Lunds universitets etablering i Science Village kommer att föras under 2024. Denna intervju är del två av en längre intervju. Vill du läsa om det aktuella läget med lokalprogrammet så rekommenderar vi del ett som du hittar här:

Hallå där Charlotta Turner! Vad händer just nu kring Science Village-etableringen?

Det är många som undrar hur projektarbetet kring etableringen fortsätter under 2024. Vad kan vi säga redan nu om arbetet för nästa år? 

Charlotta: När vi blickar framåt har projektgruppen redan påbörjat planeringen för 2024. En av de viktigaste uppgifterna för nästa år blir att fortsätta arbeta med lokalprogrammet så att det möter verksamhetens behov på bästa sätt.  

Projektgruppen måste även se över olika säkerhetsaspekter och involvera räddningstjänsten för att säkerställa trygga och säkra lokaler i Science Village. Diskussioner om framtidens kontorsmiljöer måste också inledas. Det är viktigt att utforska hur kontorsmiljöer kan utformas på bästa sätt för att stödja våra medarbetare och deras arbete.

Hyreskostnaderna måste också utvärderas och titta på olika strategier för upphandling. Eftersom vi varken äger marken eller tilltänkta byggnader kommer vi att behöva samarbeta med externa parter för att bygga våra nya faciliteter, och vi kommer behöva se över hur dessa avtal ska utformas.

Det är väldigt viktigt att detta arbete går hand i hand med verksamhetsutveckling. Detta är inte endast ett byggprojekt, utan verksamhetsutvecklingen är en integrerad del av hela processen. Att förlora vårt fokus på verksamheten kan vara kostsamt, och därför måste verksamheten vara en aktiv del av arbetet. Med verksamhet menar jag både fakulteter, N och LTH, och de berörda institutionerna kemi, fysik och EIT.

Du har varit projektledare för arbetet under detta år. Hur ser din roll ut nästa år?

Charlotta: Projektgruppen kommer att fortsätta existera men med delvis ny laguppställning. Vi räknar med att behålla en liknande struktur, men med ny projektledare och biträdande projektledare. Jag kommer att påbörja tjänsten som vice dekan för grundutbildning på naturvetenskapliga fakulteten vid årsskiftet, och Maria Ovesson, nuvarande bitr. projektledare återgår till sitt ordinarie uppdrag vid N kansliet.

En ny projektledare har ännu inte utsetts men kommer förhoppningsvis att annonseras inom kort. Jag kommer att fortsätta ha insyn och göra inspel i arbetet utifrån min nya tjänst med fokus på utbildningsfrågor för fakulteten! Styrgrupperna fortsätter som tidigare, men i styrgruppen för N och LTH kommer några nya ansikten där med då kemi och fysik får nya prefekter till årsskiftet.

Jag hoppas att projektet kommer att fortsätta att vara en kraft som driver både bygg- och verksamhetsmässig utveckling, med stöd från LU Byggnad, och med en stark betoning på samarbete mellan alla inblandade.

november 1, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg Intervju

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Hi Charlotta Turner! What’s currently happening regarding Lund University’s Science Village establishment?

Delar av projektgruppen på studiebesök i Forum Medicum. Charlotta Turner i mitten. Joanna Oberda, projektmedlem till vänster, och Maria Ovesson, btr. projektledare, till höger. // Parts of the project team visiting Forum Medicum. Charlotta Turner is in the middle. Joanna Oberda on the left, and Maria Ovesson on the right. Image: C. Schubert

Detta inlägg finns tillgänligt på svenska här.

In this interview, project manager Charlotta Turner shares updates on the work regarding Lund University’s establishment in Science Village. The recently submitted scope proposal for Stage 2 is discussed, where the project team has carefully mapped out who and what is affected by the establishment and projected future space requirements. Charlotta also provides an update on the current status of the premises programme. If you want to learn more about how the establishment work will continue next year, we recommend that you check out the second part of our interview, which you can find here:

Part two of the interview: Hello Charlotta Turner! What does the work on the Science Village establishment look like next year?

The project team recently (October 18) submitted an operational scope proposal to the Vice-Chancellor. Can you explain what it is and how it will be used?

Charlotta: Yes, absolutely. The operational scope proposal is about mapping our current operations affected by the establishment and trying to understand how they will evolve in the future. We have discussed and examined whether there will be the same scope or if there will be changes. Then, we have presented everything from the number of office and teaching spaces and laboratory spaces to staff and students we believe are affected by the establishment. We have also reviewed research infrastructures and described what we think needs to be moved to the area or establish equivalent infrastructure and the infrastructure we do not believe should be relocated.

The scope proposal has been a comprehensive task for the project team and, at times, a challenge, but it has greatly helped us prepare for the work on the premises program, which is the next step.

The proposal is part of the work process and one of the three deliverables according to the decision by the Vice-Chancellor from December 2022, where the premises program is our final delivery. The scope proposal for Stage 2 has been discussed in both of our steering groups and sent to the Vice-Chancellor for review.

What does the project team envision for the future? Will the number of employees and students in Science Village remain the same, or will this change?

Charlotta: Currently, the establishment affects 670 full-time employees, excluding guest researchers, thesis workers, and other non-employees in the operation. As for the number of employees in the future, we expect it to be slightly fewer, around 600 employees. This is based on the concept of co-location efficiency, where we intend to utilize support functions more effectively. We also anticipate having slightly fewer teachers, but, on the other hand, these teachers will have better opportunities to engage in teaching and research.

However, we expect the number of students to increase somewhat. We anticipate having approximately 1,400 full-time students in Science Village. Our vision includes attracting international students, even from outside the EU, with interesting educational programs.

Can you tell us more about how you view the future when it comes to shared spaces? How do you determine the number of lecture and exercise rooms and lab spaces needed in the future?

Charlotta: To answer what the future will look like, our schedulers have created a test schedule for the year 2033/34. They have planned an entire academic year in the future based on our current programs and considered how many different educational spaces will be needed in Science Village. An important goal is to ensure that teachers and students do not have to travel between different locations in Lund on the same day. Together with the schedulers, we have analyzed the needs based on test schedules and tried to understand what is absolutely necessary for teaching in subjects like chemistry and physics, and then we have ensured that these needs are met through educational spaces. It has been a complex puzzle since many students study multiple courses simultaneously, not only in chemistry and physics, but I think we have managed to come up with something very good.

You’ve given the schedulers the freedom to determine the sizes of the spaces. Can you tell us more about this and how it impacts the design of the university’s facilities?

Charlotta: Yes, we wanted to give the schedulers the freedom to think outside the box when it comes to space sizes. This has led us to look at different types of spaces that can complement what we currently have on campus. Our vision is not to simply replicate what we have now but to think about how we can create more efficient, purposeful, and flexible spaces.

What is happening in the work to develop a premises program now?

Charlotta: We are currently in an intensive phase of premises program work. We have support from White Architects to help us gather information about our existing spaces. Right now, we are conducting a detailed current state description, which serves as a fundamental space analysis. This analysis encompasses not only the areas but also a thorough examination of how the spaces are used in relation to the operation.

We have also started categorizing the spaces for future use. This means that we have created “typical rooms” for the future and let representatives from the organization choose how their laboratories and spaces fit into these categories. We examine each individual space and look at various aspects, including the need for daylight or complete darkness, sensitivity to vibrations, and how often and in what way they are used. All this information is invaluable and will help architects develop a space program by the end of the year.

In addition to this work, we have conducted interviews with management teams, workshops with students regarding the learning environment, and workshops with technicians and other staff who are most knowledgeable about the labs and these spaces.

White Architects have also gone through the spaces at the chemistry and physics departments as well as EIT (Electromagnetism and Nanoelectronics) together with representatives from the organization. This has been a comprehensive process where we, together with the organization, have carefully reviewed the spaces, identified what works well, and what can be improved, and how to work more efficiently in different spaces.

It is also important that we not only think about buildings but also how to create a sustainable work and study environment in Science Village. Sustainability is very important to us, and we aim to reduce the need for, for example, commuting to and from work by car and ensure good bicycle paths up to the area with plenty of space for bicycles, and more.

Do you want to access the operational scope proposal? Please email lusciencevillage@science.lu.se to get in touch with the project team.

A blog post about how the project team is working on the student perspective regarding the establishment will be published on the blog soon.

november 1, 2023

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Hallå där Charlotta Turner! Vad händer just nu kring Science Village-etableringen?

Delar av projektgruppen på studiebesök i Forum Medicum. Charlotta Turner i mitten. Joanna Oberda, projektmedlem till vänster, och Maria Ovesson, btr. projektledare, till höger. // Parts of the project team visiting Forum Medicum. Charlotta Turner is in the middle. Joanna Oberda on the left, and Maria Ovesson on the right. Image: C. Schubert

This blog post is available in English here.

Projektledaren Charlotta Turner delar i den här intervjun med sig av pågående arbete kring Lunds universitets etableringsarbete i Science Village. Det nyligen inlämnade omfattningsförslaget för Etapp 2 diskuteras, där projektgruppen noggrant har kartlagt vem och vad som berörs av etableringen och siat om framtida lokalbehov. Charlotta ger också en uppdatering om det aktuella läget med lokalprogrammet. Om du vill veta mer om hur etableringsarbetet kommer att fortsätta under nästa år så rekommenderar vi att du tar del av den andra delen av vår intervju, som du hittar här:

Del två av intervjun: Hallå där Charlotta Turner! Hur ser arbetet med Science Village-etableringen ut nästa år?

Projektgruppen har nyligen (18 oktober) lämnat in ett verksamhetsmässigt omfattningsförslag till rektor. Vill du förklara vad det är och hur det ska användas?

Charlotta: Ja, absolut. Det verksamhetsmässiga omfattningsförslaget handlar om att kartlägga våra nuvarande verksamheter som berörs av etableringen, och försöka förstå hur de kommer att utvecklas i framtiden. Vi har diskuterat och tittat på om det kommer att vara samma omfattning eller om det kommer att finnas förändringar. Därefter har vi lagt fram allt från antalet kontors- och undervisningslokaler och labblokaler till personal och studenter som vi menar berörs av etableringen. Vi har även gått igenom forskningsinfrastrukturer och beskrivit vad vi tror behöver flyttas upp till området, eller etablera motsvarande infrastruktur, och den infrastruktur som vi inte tror ska flytta.

Omfattningsförslaget har varit ett omfattande arbete för projektgruppen och bitvis en utmaning, men det har hjälpt oss enormt mycket att förbereda inför arbetet med lokalprogrammet, som är nästa steg.

Förslaget är en del arbetsprocessen och en av tre leveranser enligt rektorsbeslutet från december 2022, där lokalprogrammet är vår sista leverans. Förslaget på omfattning för Etapp 2 har diskuterats i båda våra styrgrupper och skickats till rektorn för påsyn.

Vad tror projektgruppen om framtiden? Kommer antalet anställda och studenter att vara lika många i Science Village, eller kommer detta att ändras?

Charlotta: Totalt berör etableringen idag 670 heltidsanställda, ej inkluderat gästforskare, ex-jobbare och andra icke-anställda i verksamheten. När det gäller antalet anställda i framtiden så förväntar vi oss att det blir något färre, ca. 600 anställda. Detta grundar sig på idén om samlokaliseringseffekt där vi avser att utnyttja stödfunktioner mer effektivt inom fysik och kemi. Vi räknar även med att ha något färre lärare, men att dessa å andra sidan har bättre förutsättningar att ägna sig åt undervisning och forskning.  

Däremot förväntar vi oss att studentantalet ökar något. Viräknar med att ha cirka 1400 heltidsstudenter i Science Village. Vår vision innefattar att attrahera internationella studenter, även utanför EU med intressanta utbildningsprogram.

Kan du berätta mer om hur du ser på framtiden när det gäller gemensamma utrymmen? Hur bestämmer ni hur många föreläsnings- och övningssalar samt labbplatser som behövs i framtiden?

Charlotta: För att svara på hur det kommer att se ut i framtiden så har vi genom våra schemaläggare skapat ett testschema för år 2033/34. De har planerat ett helt läsår i framtiden baserat på våra nuvarande utbildningar och funderat på hur många lokaler som behövs i Science Village. Ett viktigt mål är att se till att lärare och studenter inte behöver fara runt mellan olika platser i Lund under samma dag. Vi har tillsammans med schemaläggarna analyserat behoven baserat på testscheman och försökt att förstå det absolut nödvändiga när det gäller undervisning i ämnen som kemi och fysik, och därefter har vi sett till att dessa behov möts genom lokaler. Det har varit ett komplicerat pussel eftersom många studenter läser flera olika kurser parallellt, inte bara inom kemi och fysik, men jag tycker vi har lyckats få fram något väldigt bra.

Ni har gett schemaläggarna fria händer när det kommer till lokalstorlekar. Kan du berätta mer om detta och hur det påverkar utformningen av universitetets lokaler?

Charlotta: Ja, vi ville ge schemaläggarna friheten att tänka utanför boxen när det gäller lokalstorlekar. Det har lett till att vi nu tittar på olika typer av lokaler som kan komplettera det vi har idag på campus. Vår vision är inte att bara kopiera det vi har nu, utan att tänka på hur vi kan skapa mer effektiva och ändamålsenliga och flexibla utrymmen.

Vad sker nu i arbetet med att ta fram ett lokalprogram?
Charlotta: Vi är just nu inne i en intensiv fas med lokalprogramsarbetet. Vi har stöd från White Arkitekter som hjälper oss att samla in information om våra befintliga lokaler. Just nu genomför vi en detaljerad nulägesbeskrivning som fungerar som en grundläggande lokalanalys. Denna analys omfattar inte bara ytor, utan också en noggrann titt på hur lokalerna används i förhållande till verksamheten.

Vi har även börjat arbeta med att kategorisera lokalerna för en framtida användning. Det innebär att vi har skapat “typrum” för framtiden och låter verksamheten själva välja hur deras laboratorier och utrymmen ska passa in i dessa kategorier. Vi undersöker varje enskild lokal och tittar på olika aspekter, inklusive om där finns behov av dagsljus eller totalt mörker, känslighet för vibrationer, samt hur ofta och på vilket sätt de används. All denna information är ovärderlig och kommer att hjälpa arkitekterna att utforma ett lokalprogram till slutet av året.

Utöver detta arbete har vi även haft intervjuer med ledningsgrupper, workshops med studenter kring studiemiljön och workshops med tekniker och annan personal som kan labben och dessa utrymmen bäst.

White Arkitekter har även gått igenom lokalerna på Kemicentrum, på Fysicum, och EIT (Elektromagnetism och nanoelektronik) tillsammans med verksamheten. Detta har varit en omfattande process där vi, tillsammans med verksamheten, har granskat lokalerna noggrant, identifierat vad som fungerar bra och vad som kan förbättras, och hur man kan arbeta mer effektivt i olika utrymmen.

Det är även viktigt att vi inte bara tänker på byggnader utan även på hur vi kan skapa en hållbar arbets- och studiemiljö i Science Village. Hållbarhetsmålet är väldigt viktigt för oss, och vi strävar efter att minska behovet av till exempel bilresor till och från jobbet och säkerställa bra cykelstråk upp till området med gott om plats att ställa cyklar på med mera.

Vill du ta del av det verksamhetsmässiga omfattningsförslaget så mejla lusciencevillage@science.lu.se för att komma i kontakt med projektgruppen.

Ett blogginlägg om hur projektgruppen arbetar med studentperspektivet kring etableringen kommer inom kort att publiceras på bloggen.

november 1, 2023

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Per Mickwitz: “Outdated facilities pave the way for Science Village, but well-thought-out planning is crucial”

Guest blog entry by Per Mickwitz, Pro Vice-Chancellor for Research, Sustainability, and Campus Development.

Du hittar detta blogginlägg på svenska här.

Picture from the tour at the Department of Physics. From left: Joachim Schnadt, Head of the Department of Physics, Per Eng-Johnsson, Director of Lund Laser Centre, Per Mickwitz, Pro Vice-Chancellor, Knut Deppert, Professor Aerosol Physics, and Erik Swietlicki, Professor Nuclear Physics. Image: E. Lytken

I had the privilege of joining two exciting tours in the early autumn, visiting both the Department of Chemistry and Physics. I am truly grateful for the opportunity to explore these captivating environments, complete with labs, lecture halls, and offices. As the Pro Vice-Chancellor for Research, Sustainability, and Campus Development, it is invigorating to visit different parts of the campus and witness how operations are conducted. These tours also underscored why our establishment in Science Village is so essential.

The tours not only provided me with a wealth of new information but also many moments of laughter and shared experiences with my colleagues in chemistry and physics, as well as the project team for the Science Village establishment. We also had participants from SVS AB join us during the tour of the Department of Chemistry.

Regarding the tours, they were highly educational. What truly surprised me was how central fume hoods were to the social life at the Department of Chemistry. The PhD students I spoke with revealed that they spend a significant portion of their work time at these fume hoods, which turned out to be the epicenter of social interaction. They meet their lab neighbors and discuss science over a cup of coffee, or in this case, a chemical solution.

A doctoral student at one of the many fume hoods located in the Department of Chemistry. Students and researchers devote a significant portion of their time working at these fume hoods. Image: C. Turner

Another insight that became clearer during this visit was the importance of logistics. Carefully planning how the facilities will be used before construction begins is crucial. While I’m not an expert in lab building and planning, it was evident that well-thought-out new buildings can significantly simplify the lives of both researchers and technical staff. In Science Village, logistics can be much improved compared to what is currently available at the Department of Chemistry today.

Technical expertise from the departments crucial

During my visit to the Department of Physics, I learned about the impact of vibrations on experiments. Minimizing vibrations is essential when constructing labs and experimental facilities. This is something we must consider when planning Lund University’s Science Village establishment. This insight emphasizes the need to involve employees with specialized expertise in creating a functional premises programme. Those who have worked in this field for many years know their microscopes, lasers, and other equipment inside and out. Their insights are invaluable in meeting the specific needs of the departments within Science Village. It was, therefore, particularly pleasing to hear that the project team has initiated a network that brings together technical expertise from both departments to regularly discuss these issues. The first meeting had an impressive turnout of 30 participants!

The discussion about random and planned meetings was also fascinating. Students, teachers, and researchers need places to meet and converse. Where else can they discuss the latest discovery or plan the next experiment? Finding ways for all employees and students to meet in Science Village will be a central focus for the project team to further investigate and incorporate into the premises programme.

Creating an attractive campus

An inspiring and practical study environment that offers a variety of study spaces, teaching and lab facilities, as well as affordable restaurants and cafes, are additional key factors in creating an appealing campus where students thrive. This was a point that arose in discussions with the students I met during the tours.

In summary, these visits opened my eyes to the challenges and opportunities that await us with the Science Village establishment. The facilities we have today are far from optimal, even though it is possible to conduct research that could result in a Nobel Prize in them. If we can harness the competence and insights that our departments possess and combine them with the expertise at LU Byggnad, I am confident that Science Village will create the best conditions for future research.

So, thank you to the Department of Chemistry and Physics for opening your doors and sharing your laughter and insights with me. It was a memorable tour that I will carry with me for a long time, and I look forward with excitement to what lies ahead in our collective journey toward Science Village.

Guest blog by Pro Vice-Chancellor Per Mickwitz, for Research, Sustainability, and Campus Development.

oktober 9, 2023

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Per Mickwitz: ”Utdaterade lokaler banar väg för Science Village, men god planering viktig”

Gästblogginlägg från Per Mickwitz, vicerektor för forskning, hållbarhet och campusutveckling.

You can locate the English version of this blog here.

Bild från rundtur på fysiska institutionen. Från vä: Joachim Schnadt, prefekt fysiska institutionen, Per Eng-Johnsson, föreståndare Lunds lasercentrum, Per Mickwitz, vicerektor, Knut Deppert, professor aerosolfysik, och Erik Swietlicki, professor kärnfysik. Bild: E. Lytken.

Jag hade förmånen att i början av hösten göra två spännande rundturer på både kemiska och fysiska institutionerna. Jag är verkligen tacksam över att ha fått chansen att utforska dessa fängslande miljöer, med labb, föreläsningssalar och kontor. Som vicerektor för forskning, hållbarhet och campusutveckling är det spännande att besöka olika delar av campus och se hur verksamheten bedrivs. Rundturerna satte också fingret på varför vår etablering i Science Village är så angelägen.

Visningarna gav mig inte bara massor av ny information utan också många skratt och delade upplevelser med mina kollegor inom kemi och fysik, samt med projektgruppen för Science Village-etableringen. Med på kemiska institutionen hade vi även deltagare från SVS AB.

Vad gäller rundturerna så var de mycket lärorika. Det som verkligen överraskade mig var hur centrala dragskåpen var för det sociala livet på kemicentrum. De doktorander jag pratade med berättade att de tillbringar en mycket stor del av sin arbetstid vid dessa dragskåp och de visade sig vara epicentret för social interaktion. Man träffar sina labbgrannar och pratar vetenskap över en kopp kaffe, eller i detta fall, en kemisk lösning.

Doktorand vid ett av de många dragskåp som finns på kemiska institutionen. Studenter och forskare spenderar en stor del av sin tid vid dessa dragskåp. Bild: C. Turner.

En annan insikt som blev tydligare genom besöket på kemicentrum var vikten av logistik. Att noggrant tänka igenom hur lokalerna ska användas innan man börjar bygga är avgörande. Jag är inte en expert på att planera labbbyggnader, men det var tydligt att väl genomtänkta nya byggnader kan göra livet mycket enklare för både forskare och teknisk personal. På Science Village kan logistiken bli mycket bättre än den är på kemicentrum idag.

Teknisk kompetens från verksamheten

På fysiska institutionen fick jag lära mig om vibrationers påverkan på experiment. Det är viktigt att minimera vibrationer när man bygger labb och experimentlokaler. Det är något som vi måste ha med oss när vi planerar Science Village-etableringen. Denna insikt betonar ännu mer behovet av att involvera medarbetare med specialkompetens i processen för att skapa ett funktionellt lokalprogram. De som har arbetat med detta i många år känner sina mikroskop, lasrar och annan utrustning utan och innan. Deras insikter är ovärderliga för att uppnå institutionernas specifika behov i Science Village. Det var därför extra roligt att höra att projektgruppen har startat ett tekniknätverk som samlar teknisk kompetens från de båda institutionerna för att regelbundet diskutera dessa frågor. Det första mötet hade en imponerande uppslutning med 30 deltagare!

Diskussionen om slumpmässiga och planerade möten var också fascinerande. Studenter, lärare och forskare behöver platser att mötas och prata. Var ska man annars diskutera den senaste upptäckten eller planera nästa experiment? Att försöka hitta sätt att mötas i Science Village för alla medarbetare och studenter blir centralt för projektgruppen att utreda vidare och planera in i lokalprogrammet. 

Attraktivt campus för våra studenter

En inspirerande och praktisk studiemiljö som erbjuder en mångfald av studieplatser, undervisnings- och labblokaler samt prisvärda restauranger och caféer är ytterligare viktiga faktorer för att skapa ett lockande campus där studenterna trivs. Detta var något som kom upp med de studenter som jag mötte under visningarna.

Sammanfattningsvis öppnade dessa rundturer mina ögon för utmaningar och möjligheter som väntar oss med Science Village-etableringen. Lokalerna vi har idag är långt ifrån optimala, även om det är möjligt att göra forskning som resulterar i ett nobelpris i dem. Om vi kan ta tillvara på den kompetens och de insikter verksamheterna har och kombinera dem med kompetensen som finns på LU Byggnad är jag övertygad om att vi i Science Village skapa de bästa förutsättningarna för framtidens forskning.

Så, tack till kemiska och fysiska institutionerna för att ni öppnade era dörrar och delade era skratt och insikter med mig. Det var en minnesvärd rundtur som jag kommer att bära med mig länge, och jag ser med spänning fram emot vad som väntar oss i vår gemensamma resa mot vetenskapens utveckling.

Gästblogginlägg av Per Mickwitz, vicerektor för forskning, hållbarhet och campusutveckling.

Bilder från båda rundturer:

oktober 9, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg Gästblogg Rundtur

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Update Meeting on Lund University’s Science Village Establishment

Lund University’s initiative in Science Village is making progress, and the latest update meeting on September 26 provided us with insights into the latest developments in the establishment work. The meeting was held both in-person and online and was part of the regular information meetings at the Rydbergs Hall of the Department of Physics. The primary invitees were those directly involved in or affected by the establishment work.

During the meeting, information was shared about Stage 1, Nanolab Science Village, and Stage 2, which concerns the co-location of the Physics and Chemistry Departments, as well as parts of Department of Electrical and Information Technology (EIT).

Anneli Löfgren, project manager for Stage 1, gave a presentation on where they are in the process of establishing Nanolab in the area. You can access her presentation here:

Else Lytken, a member of the operational steering group and the upcoming Head of Department at Physics, gave a presentation on Stage 2. The information addressed what came out of the design-driven dialogues held earlier this year and what is happening this autumn in terms of developing a premises programme and operational scope proposal. You can find her presentation here:

Those of us engaged in the establishment work are grateful for the significant commitment from all participants, and a big thank you to everyone who attended in person or joined via screen!

If you have any questions about the content of the presentation materials or about the establishment work in general, please do not hesitate to contact us at lusciencevillage@science.lu.se. We are here to answer your questions and connect you with the right person for further information.

The next update meeting is planned for January. The focus of the meeting will be on the premises programme for the co-location in Science Village, which is being developed this autumn by the project group with a deadline at the end of December.


Uppdateringsmöte om Lunds universitets Science Village-etablering

Lunds universitets spännande satsning på Science Village går framåt, och det senaste uppdateringsmötet 26 september gav oss en insyn i de senaste framstegen i etableringsarbetet. Mötet hölls både på plats och online, och var en del av Fysicums regelbundna informationsmöten i Rydbergs sal. Inbjudna var främst de direkt berörda av etableringsarbetet.

Vi som är aktiva i etableringsarbetet är tacksamma för det stora engagemanget från alla deltagare och stort tack till alla som kom eller var med via skärm!

Under mötet delades information om Etapp 1, Nanolab Science Village, och Etapp 2, som handlar om samlokaliseringen av fysiska och kemiska institutionerna samt delar av EIT.

Anneli Löfgren, projektledare för Etapp 1 höll presentation om var dem är i processen med att etablera Nanolab i området. Hennes presentation kan du ta del av här:

Else Lytken, medlem i verksamhetsstyrgruppen och kommande prefekt för fysiska institutionen, höll presentation om Etapp 2. Informationen berörde vad projektgruppen tar med sig från de design-drivna dialogerna som hölls i våras, och vad som händer nu i höst vad gäller att ta fram ett lokalprogram och verksamhetsmässigt omfattningsförslag. Hennes presentation hittar du här:

Om du har frågor om innehållet i presentationsmaterialet eller om etableringsarbetet i allmänhet, tveka inte att kontakta oss på lusciencevillage@science.lu.se. Vi finns här för att svara på dina frågor och koppla dig till rätt person för ytterligare information.

Nästa uppdateringsmöte är tänkt att äga rum i januari. Fokus för mötet kommer att vara det lokalprogram för samlokaliseringen i Science Village som tas fram under hösten av projektgruppen med deadline slutet av december.


Event: Update Meeting on the Science Village Establishment, 26 September

On September 26th, an update meeting will take place for stakeholders within the organization affected by the Science Village establishment in any capacity. The meeting is part of the recurring “Mötesplats Rydberg” in Rydberg Lecture Hall at the Department of Physics. Anneli Löfgren, project manager for Nanolab Science Village, will provide an update on Stage 1 and their progress in the process. Else Lytken, Assistant Head of the Department of Physics, will share information about the design-driven dialogues from the spring and the expected progress of Stage 2 during the autumn. For those attending in person, coffee will be served starting at 15:00 PM, and the seminar will begin at 15:15 PM. There is also an option to participate online. The event will be held in English.

When: Tuesday, September 26, 2023
Time: 15:00 (15:15) – 16:00
Where: Rydberg Lecture Hall, Department of Physics, Professorsgatan 1, Lund, or online via Zoom
Language: English

Please email lusciencevillage@science.lu.se if you wish to participate in the update meeting online.

september 4, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg English Event

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Event: Uppdateringsmöte om Science Village-etableringen, 26 september

Den 26 september arrangeras ett uppdateringsmöte för de verksamheter som på något sätt berörs av Science Village-etableringen. Mötet hålls som del av det återkommande “Mötesplats Rydberg” i Rydbergssalen, på Fysicum. Anneli Löfgren, projektledare för Nanolab Science Village, ger en uppdatering kring Etapp 1 och var dem är i processen. Else Lytken, biträdande prefekt för Fysiska institutionen, berättar om bland annat vårens designdrivna dialoger och hur arbetet med Etapp 2 väntas fortlöpa under hösten. För de som deltar fysiskt serveras fika från klockan 15.00, och seminariet börjar 15.15. Det finns möjlighet att delta online. Mötet hålls på engelska.

När: Tisdag 26 september 2023
Tid: 15:00 (15:15) -16:00
Var: Rydbergsalen, fysiska institutionen, Professorsgatan 1, Lund eller online via Zoom
Språk: Engelska

Vänligen mejla lusciencevillage@science.lu.se om du önskar delta i informationsmötet online.

september 4, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg Event

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

News Summary for Lund University’s Science Village Establishment Work, June-August 2023

This news update is available in Swedish here.

The post is a summary of significant events during June – August related to Lund University’s Science Village establishment and addresses Stage 1, Nanolab Science Village, Stage 2, co-location of parts of the LTH and the Faculty of Science in the area, and potential updates to the Science Village area as a whole.

Updates to the blog

The LU in Science Village blog has undergone a number of updates, adding several new pages. One new feature is that more pages and information about the establishment work are now available in English, and more information about Stage 1, Nanolab Science Village, has been added.

Visit the “LU in Science Village” blog: lusciencevillage.blogg.lu.se

Frequently Asked Questions and Answers

A page with “Frequently Asked Questions and Answers” about Lund University’s Science Village establishment has been published in English:

Frequently Asked Questions and Answers about Lund University’s Science Village Establishment

Updates regarding Stage 1: Nanolab Science Village

Earlier this spring, Sparbanksstiftelsen Finn granted 8 million SEK for new equipment for Nanolab Science Village. This instrument provides Nanolab with the ability to deposit materials with better control and represents another important step towards a well-equipped laboratory that can contribute to both cutting-edge research and solutions to the significant challenges in climate, environment, and medicine.

What’s happening next for Stage 2?

The project group is working with two sharp deadlines this semester – delivering a scope proposal in October and a premises programme for Stage 2 in December. Learn more about the project group’s planned activities for this autumn:

Moving forward: The project team presents upcoming activities

About the design-driven dialogues

During the spring, “design-driven dialogues” were organized with participants from various parts of the organization. Two blog posts, including an interview with Project Manager Charlotta Turner and LU Building representative, as well as Project Manager for the Campus Development Office, Charlotte von Brömssen, are now available on the blog. The first blog post attempts to summarize the spring workshop series:

Summary: Design-Driven Dialogues – An Important Puzzle Piece for Developing Upcoming Premises Programme

Interview: “The design dialogues have provided us with several embryos of what can be done together”

LU Campus Tour

At the end of August, the project group organized an “LU Campus Tour” to explore renovations and new constructions carried out on Lund University’s own campus. The aim was to inspire and provide insights to internal change processes, including Science Village establishment, within the Faculty of Science. The tour sparked many new thoughts and ideas:

What can we learn from each other? Inspiring “LU Campus Tour” provides several insights

Update Meeting on the Science Village Establishment

On September 26th, an update meeting will take place for all stakeholders from the organization affected by the Science Village establishment in any capacity. The meeting is part of the recurring “Mötesplats Rydberg” in Rydberg Lecture Hall at the Department of Physics. Anneli Löfgren, project manager for Nanolab Science Village, will provide an update on Stage 1 and their progress in the process. Else Lytken, Assistant Head of the Department of Physics, will share information about the design-driven dialogues from the spring and the expected progress of Stage 2 during the autumn. For those attending in person, coffee will be served starting at 15:00 PM, and the seminar will begin at 15:15 PM. There is also an option to participate online. The event will be held in English.

When: Tuesday, September 26, 2023
Time: 15:00 (15:15) – 16:00
Where: Rydberg Lecture Hall, Department of Physics, Professorsgatan 1, Lund, or online via Zoom
Language: English

Please email lusciencevillage@science.lu.se if you wish to participate in the update meeting online.

About this blog and news updates

Welcome to the LU in Science Village blog, a comprehensive platform for updates regarding the Nanolab Science Village project (Phase 1), establishment of activities from the Faculty of Engineering (LTH) and the Faculty of Science, as well as updates from the master planning process and the Science Village area as a whole. The blog includes information about the establishment work and related project organization, both for Phase 1 and Phase 2, as well as ongoing updates from the work within both phases.

Would you like to receive newsletters related to Lund University’s establishment work in Science Village? Please email lusciencevillage@science.lu.se to be added to our mailing list. Updates for the autumn are planned for early September, November, and December/January.

Previous news updates covering Lund University’s Science Village establishment work (in Swedish and English)

september 4, 2023

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyhetsbrev för Lunds universitets Science Village-etablering, juni-augusti 2023

This news update is available in English here.

Denna nyhetsuppdatering är en sammanfattning av betydande händelser under juni – augusti relaterat till Science Village-etableringen som berör Etapp 1, Nanolab Science Village, Etapp 2, samlokalisering av delar av LTH och Naturvetenskapliga fakulteten i området, och eventuella uppdateringar om Science Village-området i stort.

Uppdateringar på bloggen

LU i Science Village-bloggen har omstrukturerats och samtidigt fått fler sidor på engelska. Mer information om arbetet kring Nanolab Science Village har även lagts till.

Besök LU i Science Village-bloggen: lusciencevillage.blogg.lu.se

Vanliga frågor besvarade

Sida med ”Vanliga frågor och svar kring Lunds universitets Science Village-etablering” har publicerats på bloggen (finns på både svenska och engelska):

Vanliga frågor och svar om Lunds universitets Science Village-etablering

Uppdatering kring Etapp 1: Nanolab Science Village

Under våren beviljade Sparbanksstiftelsen Finn 8 MSEK till en ny utrustning till Nanolab. Instrumentet ger möjlighet att deponera material med bättre kontroll och är ytterligare ett viktigt steg mot ett välutrustat laboratorium som kan bidra till både spetsforskning och lösningar på de stora utmaningarna inom klimat, miljö och medicin.  

Vad händer härnäst kring Etapp 2? Om projektgruppens arbete i höst

Arbetet för verksamhetsprojektgruppen är i full gång med två skarpa deadlines under terminen, i oktober ska ett verksamhetsmässigt omfattningsförslag levereras och i december ett lokalprogram för samlokaliseringen rörande Etapp 2.

Arbetet framåt: projektgruppen presenterar höstens aktiviteter  

Om vårens design-drivna dialoger

Under våren organiserades så kallade ”design-drivna dialoger” med deltagare från berörda verksamheter. I två blogginlägg, varav en intervju med verksamhetsprojektledare Charlotta Turner och LU Byggnad representant samt projektledare för Campusutvecklingskontoret, Charlotte von Brömssen, finns nu tillgängliga på bloggen. Det första inlägget summerar vårens workshop-serie.

Designdrivna dialoger – en viktig pusselbit för framtagandet av kommande lokalprogram

Designdialogerna har gett oss flera embryon till vad man kan göra tillsammans

LU Campus Tour

I slutet av augusti arrangerade verksamhetsprojektgruppen en ”LU Campus Tour” för att utforska renoveringar och nybyggnationer som genomförts på Lunds universitets egna campus under de senare åren. Syftet var att dra inspiration till pågående förändrings-processer, inklusive etableringen i Science Village, inom naturvetenskapliga fakulteten. Rundturen var väldigt givande och gav upphov till många nya tankar och idéer.

Vad kan vi lära av varandra? Inspirerande “LU Campus Tour” ger flera insikter

Uppdateringsmöte om Science Village-etableringen

Den 26 september arrangeras ett uppdateringsmöte för de verksamheter som på något sätt berörs av Science Village-etableringen. Mötet hålls som del av det återkommande “Mötesplats Rydberg” i Rydbergssalen, på Fysicum. Anneli Löfgren, projektledare för Nanolab Science Village, ger en uppdatering kring Etapp 1 och var dem är i processen. Else Lytken, biträdande prefekt för Fysiska institutionen, berättar om bland annat vårens designdrivna dialoger och hur arbetet med Etapp 2 väntas fortlöpa under hösten. För de som deltar fysiskt serveras fika från klockan 15.00, och seminariet börjar 15.15. Det finns möjlighet att delta online. Mötet hålls på engelska.

När: Tisdag 26 september 2023
Tid: 15:00 (15:15) -16:00
Var: Rydbergsalen, fysiska institutionen, Professorsgatan 1, Lund eller online via Zoom
Språk: Engelska

Vänligen mejla lusciencevillage@science.lu.se om du önskar delta i informationsmötet online.

Om den här bloggen och nyhetsupdateringar

LU i Science Village-bloggen är en sammanhållande plattform för uppdateringar kring Nanolab Science Village arbetet (Etapp 1), etablering av verksamheter från LTH och naturvetenskapliga fakulteten, (Etapp 2) samt uppdateringar från planprogramsprocessen och Science Village-området i stort. Bloggen innefattar dels information om etableringsarbetet och tillhörande projektorganisering, både för Etapp 1 och Etapp 2, men även löpande uppdateringar från arbetet som sker inom de båda etapperna.

Vill du ta del av nyhetsutskick som berör Lunds universitets etableringsarbete i Science Village?

Vänligen mejla lusciencevillage@science.lu.se så läggs till på vår sändarlista. Höstens uppdateringar är planerade för början av september, november samt i december/januari.

september 4, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg Nyhetsbrev

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

“The design dialogues have provided us with several embryos of what can be done together”

Interview with Project Manager for the faculty-based project regarding the Science Village establishment, Stage 2, Charlotta “Lotta” Turner and Site Coordinator from LU Building and Project Manager for the Campus Development Office, Charlotte von Brömssen, about the design-driven dialogues held spring 2023.

Please feel free to read the blog post “Design-Driven Dialogues – An Important Puzzle Piece for the Development of the Upcoming Premises Programme” before below interview for background information on the workshop series.

Why did you decide to use design-driven dialogues as the method for the organizational development work and the creation of a facility program?

Charlotte: The reason behind choosing this method was that the Department of Physics had already outlined a premises programme, while the Department of Chemistry, which joined the process later, wasn’t as far along in their work. Therefore, the design-driven dialogues became a way to bring people from both institutions together to discuss the conditions for a future collaborative operation, with the hope of establishing a shared foundation for the upcoming premises programme.

We also wanted a method and process that focused on the organization and their needs, rather than starting from a building and list of different facilities, which had been done before. That’s why this method, which had the potential to fulfill our requirements, became relevant. After studying design-driven dialogues, we chose to proceed with it in collaboration with Sweco Architects, who also developed the method.

What was the biggest “aha-moment” for you, meaning what emerged during the series that you hadn’t thought of before?

Lotta: It was when participants began moving around pre-made cardboard squares (cutouts), prepared with different functions, such as labs, classrooms, teaching environments, library, café, in a pretend house that we discovered several positive aspects with “vertical thinking”. This thinking means that we can connect for example administrative support vertically within the building along the staircase, for example, for easy and nearby access.

Another “aha-moment” was when participants across different groups almost unanimously concluded that it’s advantageous to have two buildings, housing different parts of the organization, and that we need ample ground on the basement and first floor where we can “spread out.” This became very clear in the exercise where we examined the pros and cons of one building versus two and what they should contain.

Charlotte: I agree. That is one substantial output from the dialogues. The organization believes that having everything within one building allows for movement, but they find that two buildings are essential to have the space to expand. The vertical connection enables proximity and support while providing room for expansion on the floors.

The dialogues have propelled us toward an approach to tackle this complex challenge and have initiated a process on how to organize the space within the building. And the participants have had it confirmed that clustering, i.e. how we could organize and connect different groups, isn’t quite straightforward nor easy!

Lotta: We presented a proposal for organizational clusters where we mixed research groups from both chemistry and physics, as developed by the Steering Group during an extra workshop held for them. And the reaction wasn’t bad at all! So, we see that as a positive sign, that there seems to be an openness to sit near new research groups from other departments, both from physics and chemistry, who could benefit from each other.

I would say that the dialogues have provided us with several embryos of what can be done together, and what it can lead to, for instance, within educational programs and more.

Looking back now, what’s your view on the dialogues?

Lotta: The establishment involves a large and complex organization, so it’s challenging to develop a premises programme and make changes without listening to many voices and opinions. Therefore, the significant benefit has been the fact that we gathered – quite a large group, over 50 people – on multiple occasions and began conversing with each other. People got to know each other across boundaries, which wouldn’t have happened if they hadn’t participated in the workshop series. We’ve also heard that those who participated began to understand each other’s different operations better after meeting.

Charlotte: There was a certain seriousness in the exercise of starting this complex process, both for us in the project group and for the participants. And we understand the challenge better. The work this spring also allows the operations to more easily recognize themselves in the work when presenting proposals for space programs and buildings, for instance. They can relate differently because they’ve been part of these discussions.

Lotta: Another outcome is that chemistry and physics are more in sync. That’s also a great achievement from the work this spring. It feels really good. Now we have better conditions for achieving consensus. It would have been challenging to engage in developing a shared space program and directory, where we need to consolidate and work more closely together, WITHOUT the design dialogues and this work.

Charlotte: That’s one of the reasons why we used this method. Now we’ve collectively familiarized ourselves with various issues and understood the situation, sparking discussions. Everyone has become involved in the process, rather than receiving a space program or building presented to them without understanding the framework and conditions. We’re on our way to understanding how to prioritize different matters.

Lotta: We already have a space directory, but we needed something more than that. We needed to know what we can share, what we can do together, where we want to invest anew, what we want to close or remove. A space directory can’t convey all of that.

What’s next? How will the information from the dialogues be used?

Lotta: Now it’s time to get more specific. A focus group has been formed covering teaching, study environments, and teaching support, from which the project group will gather information. We have also identified various focus areas, including research and infrastructure, student environments, office spaces, and meeting areas, among others. The methodology for gathering information for these different focus areas will vary, such as workshops and interviews.

A technology network has been initiated with participants from across the organization. This network meets on a monthly basis to discuss topics related to laboratory equipment, safety, updates, and more, as well as to get to know each other across departmental boundaries.

Charlotte: We received quite a bit of information – both big and small – and we have that as material, along with the space directory, raw data, and more. For example, teachers need meeting rooms adjacent to classrooms to talk to students after lectures – and more details about the working environment, how students and staff want to sit, which we’ll take into the next step.

Lotta: The next step is to develop scope proposals, how many square meters we need for teaching, how much teaching activity we should have, how much space the office environment should take up, and so on, and weigh it against costs. We already have a lot of teaching facilities in Lund, but on the other hand, we need teaching environments in Science Village, otherwise students won’t want to be there. We need to develop a shared operational description and space directory, and have a space program ready by December. A lot is happening this autumn – we won’t be sitting idle!

Learn more about planned activities for the faculty-based project group in this blog entry:

Interview by Cecilia Schubert, Communications Officer, Lund University’s Science Village Establishment

augusti 29, 2023

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg