Lunds universitet i Science Village

Lunds universitets etablering i Science Village

Visa rutor

“Designdialogerna har gett oss flera embryon till vad man kan göra tillsammans”

Intervju med projektledare för verksamhetsutvecklingsprojekt Science Village Etapp 2, Charlotta “Lotta” Turner och lokalsamordnare från LU Byggnad och projektledare för Campusutvecklingskontoret Charlotte von Brömssen om vårens designdrivna dialoger.

Läs gärna blogginlägg “Designdrivna dialoger – viktig en pusselbit för kommande lokalprogram” innan nedan intervju för bakgrundsinformation om workshopserien.

Varför beslutade ni er för att använda designdrivna dialoger som metod för arbetet med verksamhetsutveckling och skapandet av ett lokalprogram?

Charlotte: Bakgrunden till varför vi valde denna metod var att fysiska institutionen redan hade skissat på ett lokalprogram medan kemiska institutionen, som kom in senare i processen, var inte lika långt framme i sitt arbete. De designdrivna dialogerna blev därför ett sätt för att få folk från båda verksamheter att träffas och diskutera förutsättningarna för en framtida gemensam verksamhet, med förhoppning att skapa en gemensam grund för det kommande lokalprogrammet. Vi ville också ha en metod och en process som fokuserade på verksamheten och dess behov, istället för att utgå från ett hus och lokalförteckning, vilket man gjort tidigare. Därför blev denna metod, som hade potential att uppfylla våra behov, aktuell. Efter att ha läst på om designdrivna dialoger så valde vi att gå vidare med den i samarbete med Sweco Arkitekter, som också utvecklat metoden.

Vilken var den största “aha-upplevelsen” för er d.v.s. vad kom fram under serien som ni inte tänkt på själva?

Lotta: Det var när deltagarna började leka med brickor i uppritade hus (brickor med olika funktioner och miljöer) som vi fick fram det vertikala tänket, d.v.s att vi kan koppla det administrativa stödet vertikalt i byggnaden. En annan “aha-upplevelse” var när deltagarna nära unisont i olika grupper kom fram till att det är en fördel att ha två hus, med olika verksamheter i, och att vi behöver mycket entréplan och källarplan där vi kan “bre ut oss”. Det blev väldigt tydligt i just den övningen där vi tittade på fördelar och nackdelar med ett versus två hus och vad de ska innehålla.

Charlotte: Jag håller med. Det är den tunga outputen från dialogerna. Verksamheten tycker att man kan ha allt inom en byggnad för att kunna röra sig, men tycker två byggnader är viktigast för att kunna bre ut sig. Vertikala kopplingen gör att man kan få en närhet och stöd och samtidigt ge verksamheten möjlighet att bre ut sig på plan.

Charlotte: Dialogerna har lett framåt mot ett sätt att ta sig an denna komplexa utmaning, och har startat en process kring hur man kan organisera sig i huset. Och deltagarna har fått verifierat att det här med kluster, dvs hur vi skulle kunna organisera och sitta ihop, inte är helt jättelätt!

Lotta: Vi presenterade ett förslag på organisationskluster där vi hade blandat forskargrupper från både kemi och fysik, som Styrgruppen för verksamhetsutvecklingsprojektet hade tagit fram. Och det blev inte någon jättedålig reaktion! Så det ser vi som positivt, att där verkar finnas en öppenhet att sitta nära nya forskargrupper från andra verksamheter, som skulle kunna ha nytta av varandra.

Lotta. Dialogerna har gett oss flera embryon till vad man kan göra tillsammans, och vad det kan leda till, till exempel inom utbildningsprogram med mera.

Hur ser ni på dialogerna nu när det gått några månader?
Lotta: Etableringen innefattar stora och komplexa verksamheter, så det är svårt att göra ett lokalprogram och förändringar om man inte lyssnar in många. Så, stora nyttan har varit att vi träffades – ganska många då vi var över 50 personer – vid flera olika tillfällen, och började prata med varandra. Folk har lärt känna varandra över gränserna, vilket inte hade skett om de inte hade mötts i workshopserien. Och vi har hört i efterhand att de som deltog började förstå varandras olika verksamheter bättre efter att ha träffats.

Charlotte: Det blev någon storts allvar i övningen att nu ska vi starta denna komplexa process, både för oss i projektgruppen men även för deltagarna. Och vi förstår utmaningen bättre. Vårens arbete medförde även att verksamheten lättare kan känna igen sig i arbetet när man tex presenterar förslag på lokalprogram och byggnader. Man känner igen sig på annat sätt eftersom de varit med och diskuterat dessa frågor redan.

Lotta: En annan output är att kemi och fysik är mer i takt. Det är också en stor vinst med vårens arbete. Det känns riktigt bra. Nu har vi större förutsättningar för att nå samsyn. Det hade varit svårt att gå in i arbetet med att ta fram gemensamt lokalprogram och lokalförteckningar, där vi måste förtäta och jobba mer tillsammans, UTAN designdialogerna och detta arbete

Charlotte: Det var en anledning till varför vi gjorde den här metoden. Nu har vi gemensamt bekantat oss med en massa olika frågeställningar och förstått situationen och startat diskussioner. Och alla har kommit in i processen, istället för att få ett lokalprogram eller byggnad presenterat för sig som man inte förstår ramarna och förutsättningarna för. Vi är på väg mot att kunna förstå hur vi ska prioritera olika frågor.

Lotta: Vi har redan lokalföreteckningar, men vi behövde något mer än det. Vi behövde veta vad vi kan samutnyttja, vad kan vi göra tillsammans, var vill vi satsa nytt, vad vill vi stänga eller ta bort. En lokalföreteckning kan inte säga allt det.

Vad händer nu? Hur ska informationen från dialogerna användas?
Lotta: Nu ska det bli skarpare. En fokusgrupp har formats med sikte på undervisning, studiemiljöer och undervisningsstöd som projektgruppen kommer att ta in information från. Vi har även identifierat olika fokusområden, inklusive forskning och infrastrukturer, studentmiljöer och kontorsmiljöer och mötesplatser med flera. Arbetsmetoden för att inhämta information till de olika fokusområdena kommer att variera, t.ex. workshops och intervjuer. I andra fall kommer deltagare att samlas i nätverk som möts regelbundet och diskuterar olika frågor för att få in flera perspektiv.

Ett tekniknätverk har initierats med deltagare från hela verksamheten. Detta nätverk träffas månatligen för att diskutera ämnen som rör labbutrustning, säkerhet, uppdateringar med mera men även för att lära känna varandra över institutionsgränser.

Charlotte: Vi fick in ganska mycket information – både högt och lågt – och vi har det som material, tillsammans med lokalförteckning, rådata med mera. Till exempel, lärare behöver mötesrum i anslutning till lärosalar för att kunna prata med studenter efter föreläsningar – och fler detaljer kring arbetsmiljön om hur studenter och medarbetare vill sitta som vi tar med oss in i nästa steg.

Lotta: Nästa steg är att vi ska ta fram ett verksamhetsmässigt omfattningsförslag, hur många undervisningslokaler som behövs, hur mycket undervisningsverksamhet vi ska ha, hur mycket kontorsmiljön får ta plats med mera och väga det mot kostnader. Vi har redan mycket undervisningslokaler i Lund men å andra sidan så behöver vi undervisningsmiljöer i Science VIllage annars kommer studenterna inte vilja vara där. Vi behöver ta fram en gemensam verksamhetsbeskrivning och lokalföreteckningar, och få till ett lokalprogram till december. Mycket som ska hända här i höst – vi kommer inte sitta och rulla tummarna precis!

Intervju av Cecilia Schubert, kommunikatör Lunds universitets Science Village-etablering

augusti 29, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg Designdialoger

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Moving forward: The project team presents upcoming activities

Projektgruppen uppe i Möllegården, Science Village, i augusti 2023.

Detta blogginlägg på svenska.

In mid-August, the entire project team reunited for an intensive full-day session at the old Möllegården in Science Village. Despite the shock that the summer break had already ended, the team had their full focus on the autumn work with a packed agenda for Stage 2. The group structured all the needed steps to be taken this autumn in order to submit a scope proposal in October, followed by a premises program proposal in December. The different parts of this work process are interwoven into a complex whole, but together the group managed to bring clarity to the direction ahead. Below is an overview of the project team’s planned activities for the autumn and the path forward.

The Work Process
After the concluded design-driven dialogues this spring, the results have been summarized in a final report that was recently presented to the operational steering group. An important outcome from the dialogues is the initiation of the following focus areas:

  • Teaching, study environments, and teaching support – managed through a focus group (“GU-group”).
  • Student environments.
  • Research, doctoral education, infrastructures, and research support.
  • Shared support functions and security issues.
  • Office environments and meeting spaces.

The approach for gathering information for the different focus areas will vary. The project group will organize workshops for some focus areas and in-depth interviews with specific people for others. For the “Teaching, Student Environments, and Teaching Support” area, a specific group has been formed, known as the “GU-group”. A technology network has also been initiated with participants from the entire organization. This network meets monthly to discuss topics related to laboratory equipment, safety, updates, and more, as well as to get to know each other across institutional boundaries.

The most pressing item on the project group’s agenda is to present an operational scope proposal by October 17th. This process is currently underway. The scope proposal will encompass areas such as personnel, learning environments, student environments, research environments, and infrastructure.

Extra support

There’s a lot to be completed during these months. To support the project group, White Architects have been engaged to assist in developing operational descriptions and the detailed premises programme.

Simultaneously, as this work is ongoing, the operational project group, supported by experts from LTH and N’s office, is leading the development of cost estimates, test schedules, evaluating the utilization of existing premises (occupancy rates), overseeing infrastructure, and future investment needs, as well as compiling an equipment list.

The project group will communicate the progress regularly through posts on the LU in Science Village blog as well as through information sessions for the organization (more information will be provided soon). If you have questions or wish to contribute in any way, please don’t hesitate to contact the project group at: lusciencevillage@science.lu.se.

Pictures from Möllegården and Science Village:

augusti 29, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg English

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Arbetet framåt: projektgruppen presenterar höstens aktiviteter

Projektgruppen uppe i Möllegården, Science Village, i augusti 2023.

This blog post in English.

I mitten av augusti återförenades hela verksamhetsprojektgruppen för en intensiv heldag på gamla Möllegården i Science Village. Trots chocken att semestern redan var slut hade gruppen fullt fokus på höstens arbete med en välfylld agenda för Etapp 2. Gruppen strukturerade upp alla nödvändiga steg som måste ske i höst för att i oktober kunna lämna in ett omfattningsförslag, och därefter ett förslag på lokalprogram i december. De olika delarna av denna arbetsprocess är sammanflätade till en komplex helhet, men tillsammans skapades en klarhet kring riktningen framåt. Nedan följer en översikt över verksamhetsprojektgruppens planerade aktiviteter under hösten och vägen framåt.

Arbetet framåt

Efter avslutade designdrivna dialoger under våren har resultaten sammanfattats i en slutrapport som nyligen presenterades för verksamhetsstyrgruppen. Ett viktigt resultat från dialogerna är initierandet av följande fokusområden:

  • Undervisning, studiemiljöer och undervisningsstöd – drivs i form av en fokusgrupp (”GU-gruppen”).
  • Studentmiljöer.
  • Forskning, forskarutbildning, infrastrukturer och forskningsstöd.
  • Gemensamma stödfunktioner och säkerhetsfrågor.
  • Kontorsmiljöer och mötesplatser.

Arbetsmetoden för att inhämta information till de olika fokusområdena kommer att variera. Verksamhetsprojektgruppen kommer att arrangera workshops för en del områden och djupgående intervjuer för andra. För området “Undervisning, studentmiljöer och undervisningsstöd” har en specifik grupp tillsatts, så kallade “GU-gruppen”. Ett tekniknätverk har också initierats med deltagare från hela verksamheten. Detta nätverk träffas månatligen för att diskutera ämnen som rör labbutrustning, säkerhet, uppdateringar med mera men även för att lära känna varandra över institutionsgränser.

Det mest pressande på projektgruppens agenda är att presentera ett verksamhetsmässigt omfattningsförslag till den 17 oktober. Denna process pågår nu. Omfattningsförslaget kommer att beröra områden såsom personal, lärandemiljöer, studentmiljöer, forskningsmiljöer, och infrastrukturer.

Det är mycket som ska färdigställas under dessa månader. För att stödja projektgruppen har White Arkitekter upphandlats, som kommer att bistå med framtagandet av verksamhetsbeskrivningar och lokalprogrammet.

Samtidigt som detta arbete pågår, projektleder verksamhetsprojektgruppen, med stöd från experter på LTH och N:s kansli, framtagandet av kostnadsberäkningar, testscheman, utvärderar befintliga lokalers användning (beläggningsgrad), överblickar infrastruktur och investeringsbehov framöver samt kommer att sammanställa en utrustningslista.

Projektgruppen kommer att kommunicera framstegen löpande genom inlägg på LU i Science Village-bloggen samt genom informationsmöten för verksamheten (mer information kommer snart). Om du har frågor eller önskar bidra på något sätt, tveka inte att kontakta projektgruppen via: lusciencevillage@science.lu.se.

Bilder från Möllegården och Science Village

augusti 29, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

What can we learn from each other? Inspiring “LU Campus Tour” provides several insights

In August, the faculty-based project group organized an “LU Campus Tour” to explore renovations and new constructions carried out on Lund University’s own campuses in recent years. The tour attracted participants involved in the Science Village project as well as staff members working on the consolidation of CEC, the Department of Physical Geography and Ecosystem Science (INES), and the Geological Department within the Faculty of Science. The purpose of this tour was to draw inspiration from the university’s own campus projects and completed buildings that both transformation projects, Science Village and the consolidation of the three different departments, could benefit from. The Science Village project group was convinced that there are many lessons and insights to gain from our own colleagues rather than always traveling far and wide to visit other universities.

First Stop: Campus Paradise During the morning, the group of around 25 people managed to make three different stops. The first visit took place at Eden, which was renovated in 2013/14 on Campus Paradise. The group was guided by Björn Badersten, head of the Department of Political Science, Robert Holmberg, project manager for the local project “Campus Paradise,” and assistant project manager Jenny Egidius. The focus of the tour was particularly on Gamla Köket (Old Kitchen), which now houses the School of Social Work.

The renovations and expansions at Eden resulted in improved facilities and even included a “sky bar” in the lunchroom. The Department of Political Science was overall very satisfied with the renovations, especially the changes in the lunchroom where the space became brighter and more open with the addition of glass partitions and open areas. Eden has become a central meeting place after the renovations, with students gathering in the foyer where a café and various seating arrangements have been established. Gamla Köket has also undergone renovations with additions such as new seminar rooms and office spaces. This renovation was particularly focused on improving study environments, creating a new lecture hall, and opening up the building to promote natural meeting places. Additionally, a new entrance, communication and relaxation areas, and an outdoor space have been created. Efforts have also been made to improve indoor climate by upgrading the installations. The inspiring changes in Gamla Köket provided valuable perspectives, especially for activities within the Faculty of Science that may potentially face renovation needs.

Images from Campus Paradise – Eden and “Gamla Köket”

Stop Number Two: Forum Medicum

After the visit to Campus Paradise, the group proceeded to Forum Medicum, which has recently been inaugurated. Building E, as it is now referred to, is an impressive glass structure situated on Sölvegatan between LUX and the Astronomy House.

Forum Medicum is a project for the Faculty of Medicine, aiming to bring together health science and biomedical research and education into a shared biomedicine and health science knowledge center, directly connected to the university hospital in Lund. In total, 4,000 students, researchers, and staff members will have their base in the new premises. The building encompasses a restaurant, a café, office spaces, conference facilities, and study areas. Furthermore, it includes teaching spaces designed to facilitate innovative teaching.

The tour was led by Joanna Oberda, project manager, Jakob Donnér, chairman, and Adelé Månsson. Forum Medicum proved to be an incredibly impressive building that provided several valuable insights, particularly in relation to the establishment of Science Village, where the N faculties and LTH are planning new constructions. Everything from new procedures for booking lecture halls to innovative ideas for meeting places and study areas was showcased and discussed. It provided the group with a comprehensive overview of how the building will function and many fresh ideas to take back to the various projects.

Images from Forum Medicum

A Final Stop: M-House

M-House, constructed in 1963 on the LTH campus and one of architect Klas Anshelm’s iconic buildings for Lund University’s Faculty of Engineering (LTH), was also on the tour’s schedule. To meet the requirements of a modern learning and research environment, M-House, along with several other buildings in the area, underwent renovations and expansions. These changes, completed in 2023, have contributed to opening up the previously dim and closed building. The structure received a new glass entrance at the back, created attractive outdoor spaces, and presented an inviting study landscape with increased capacity for study areas throughout the building. Laboratories were redesigned and modernized from floor to ceiling, including ventilation, electricity, and lighting. Several labs were opened up with glass walls and doors for enhanced transparency. Additionally, M-House included two new teaching rooms, one of which was located in the former Steam Boiler Hall and the other in a completely new circular building called Teknodrome. Teknodrome, a so-called multi-hall, offers opportunities for various pedagogical methods, from group exercises and discussions to lectures.

The group was led by Andreas Svensson, Local Controller at the Service and Technology department, LTH.

Images from M-House

In summary, the tour was an incredibly rewarding and thought-provoking experience. The participants gained increased awareness of the journeys other faculties have undertaken and the valuable insights that can be derived from sharing experiences with each other. This wealth of experience offers a rich source of insights, knowledge, and inspiration – all within our own campus!

augusti 29, 2023

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Design-Driven Dialogues – An Important Puzzle Piece for Developing Upcoming Premises Programme

During the spring, the faculty-based project group, in collaboration with Sweco Architects, organized what are referred to as “design-driven dialogues” – a workshop series that brought together over 45 participants from the Faculty of Science and the Faculty of Engineering (LTH). The aim of these design-driven dialogues was to gather information and ideas in order to lay the foundation for a premises programme encompassing the co-location of chemical and physical institutions, along with portions of the Department of Electrical and Information Technology (EIT), in Science Village.

The dialogues, held at various times from March to June, have been a crucial component of the premises programme development process. Primarily, they have ensured that the programme and the design of future research and educational environments are tailored to the needs of the users, i.e., the faculty and students.

The following post is a summary of the spring workshop series, followed by an interview with Project Manager Charlotta Turner and Site Coordinator and Project Manager at the Campus Development Office, Charlotte von Brömssen. In the interview, they discuss what insights from the design-driven dialogues the project team will carry forward into the next phase of premises programme development.

What are design-driven dialogues?
Design-driven dialogues are a working methodology involving meetings focused on dialogue. Dialogues entail bringing together a group with diverse perspectives to exchange knowledge and ideas about shaping future work environments and operations. The methodology aims to foster engagement and participation by placing user insights at its core. It’s a technique suited for complex processes involving multiple participants. The methodology was developed by Sweco Architects in collaboration with researchers at Chalmers University of Technology.

Summary of the Spring Workshop Series

Four workshops with representatives from various parts of involved departments were held during the spring of 2023. These workshops spanned over four hours each time and aimed to explore different aspects of the co-location in Science Village.

Participants in the workshop series came from different segments of the LTH and Faculty of Science organization, ranging from library services to individuals with technical expertise in our labs and spaces, researchers utilizing specialized labs, and those familiar with educational environments, among others. Students and doctoral candidates were also engaged and participated through student and doctoral associations. Everyone within the effected departments was given the opportunity to express their interest in participating and were then selected with the aim of achieving broad involvement from the organization, encompassing diverse backgrounds and levels of expertise.

Each session had approximately 45 participants, with nearly all attendees present at each session. The consistent participant composition facilitated progressive development as the workshops built upon one another, allowing each session to deepen prior discussions and insights.

Discussions and Exercises

The discussion topics spanned from the driving forces motivating the co-location, identification of necessary requirements for a successful establishment, to finding synergies and opportunities for shared usage of spaces among the various groups that are now coming together.

Examples of questions from the first workshop that the group discussed were: What do we like / what do we want to carry forward versus what are we leaving behind? How do we enable spontaneous meetings that contribute to new research collaborations? What important groupings/clusters exist?

During the second workshop, groups were, among other things, tasked with placing different functions within a building and observing how many diverse environments, labs, and units needed to be accommodated. Participants reflected on the connections between different groups.

In the third workshop, divided into groups, participants explored the advantages and disadvantages of a single tall building versus two slightly shorter buildings. Discussions also encompassed topics like the content of the buildings and the placement of various facilities such as laboratories, office spaces, student environments, educational areas, and communal spaces. Connections with the surroundings in Science Village, particularly with Nanolab Science Village, were also examined.

Originally planned for four physical meetings, the last session was conducted digitally due to changes in the series. In addition to these interactions, two more workshops were held with the faculty-based steering group. The first was called “Workshop 0”, which contributed to defining the guidelines and framework for the entire series. Furthermore, a follow-up workshop with the steering group resulted in a proposal on how to cluster, i.e., organize different groups within the building discussed during the third workshop with the participants.

This is what it looked like when the groups placed different functions into a building. Image from Sweco Architects.

And this is what the result, from two different groups, looked like:

Thank you to all participants

It’s difficult to summarize and highlight all the information that emerged that the project team will carry into the next phase of work. There is a final report available summarizing the work during the dialogues. To access this, see below.

Apart from that, the group would like to extend a big thank you to everyone who who participated and contributed their knowledge and input throughout the series.

In this interview Project Manager Charlotta Turner and LU Building’s Site Coordinator and responsible for Campus Development, Charlotte von Brömssen, summarize some of the insights that emerged in the series and will be relevant for the next phase of the premises programme development.

Read the interview: “Design dialogues have provided us with several concepts of what can be done together.

Learn more about the upcoming project activites this fall:
Moving forward: The project team presents upcoming activities

Material from the Design Dialogue Workshop Series

Would you like to access the final report from the design-driven dialogues? Please email lusciencevillage@science.lu.se and the report will be sent to you.

Images from the Dialogues:

augusti 29, 2023

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Designdrivna dialoger – en viktig pusselbit för framtagandet av kommande lokalprogram

Under våren arrangerade verksamhetsprojektgruppen tillsammans med Sweco Arkitekter så kallade “designdrivna dialoger” – en workshopserie som samlade över 45 deltagare från naturvetenskapliga fakulteten och LTH. Syftet med de designdrivna dialogerna var att samla information och idéer för att lägga grunden till ett lokalprogram som omfattar samlokalisering av kemiska och fysiska institutionerna samt delar av Elektro- och Informationsteknik (EIT) i Science Village.

Dialogerna, som hölls vid olika tillfällen under mars till juni, har utgjort en viktig del i arbetet med att lokalprogrammet. Främst har de sett till för att lokalprogrammet och utformningen av kommande forsknings- och utbildningsmiljöer anpassas efter användarnas, det vill säga verksamheten och studenternas, behov.

Nedan inlägg är en sammanfattning av vårens workshopserie följt av en intervju med projektledare Charlotta Turner och lokalsamordnare och projektledare för Campusutvecklingskontoret Charlotte von Brömssen som diskuterar vad från de designdrivna dialogerna som projektgruppen tar med sin in i nästa fas av lokalprogramsarbetet.

Vad är designdrivna dialoger?
Designdrivna dialoger är en arbetsmetodik som innebär möten med fokus på dialog. Dialoger innebär att en grupp med olika perspektiv träffas för ett utbyte av kunskap och idéer kring utformandet av framtida arbetsmiljö och verksamhet. Metoden är tänkt att skapa engagemang och delaktighet i och med att brukarnas kunskap står i centrum. Det är en metod som kan användas vid komplexa processer med många deltagare. Metodiken är framtagen av Sweco Arkitekter med forskare på Chalmers Tekniska Högskola.

Sammanfattning av vårens workshopserie

Fyra workshops med representanter från olika delar av berörda verksamheter hölls våren 2023. Dessa workshops sträckte sig över fyra timmar vid varje tillfälle och syftade till att utforska olika aspekter av samlokaliseringen.

Deltagarna i workshopserien kom från olika delar av verksamheten, allt från biblioteksverksamhet till deltagare med teknisk expertis kring våra labb och utrymmen, forskare som använder speciallabb och deltagare med kunskap om undervisningsmiljöer med flera. Studenter och doktorander var också engagerade och deltog genom student- och doktorandkårerna. Alla inom verksamheten gavs möjlighet att anmäla sitt intresse att delta och valdes sedan ut med mål att försöka ha ett så brett deltagande från verksamheten som möjligt, med alla typer av bakgrunder och förkunskaper. 

Varje träff hade cirka 45 deltagare från verksamheten, med nästan samtliga närvarande vid varje tillfälle. Den kontinuerliga deltagaruppsättningen skapade en progressiv utveckling då workshoparna byggde på varandra och varje tillfälle medförde möjlighet att fördjupa tidigare diskussioner och insikter.

Diskussioner och övningar

Diskussionsämnena spände över allt från de drivkrafter som motiverar samlokaliseringen, identifiering av nödvändiga behov för en framgångsrik etablering, till att hitta synergier och möjligheter till samnyttjande av utrymmen mellan de olika verksamheterna som nu ska flytta samman.

Exempel på frågeställningar från första workshopen som gruppen diskuterade var: Vad gillar vi / vad vill vi ta med oss vs. vad lämnar vi bakom oss? Hur möjliggör vi spontana möten som kan bidra till nya forskningssamarbeten? Vilka viktiga grupperingar/kluster finns det?

Under workshop 2 fick grupperna klistra in olika funktioner i ett hus, och se hur många olika miljöer, labb, och enheter som behöver ta plats, och fundera över vilka samband som finns mellan olika grupper.

Uppdelade i grupper gavs deltagarna under workshop 3 möjlighet att utforska fördelar och nackdelar med en enskild stor och hög byggnad jämfört med två något lägre byggnader. Diskussionerna omfattade ämnen som byggnadernas innehåll och placering av olika faciliteter som laboratorier, kontorsutrymmen, studentmiljöer, utbildningslokaler samt gemensamma ytor. Deltagarna kikade även på samband med omgivningen i Science Village, framförallt med Nanolab Science Village.

Ursprungligen var det planerat för fyra fysiska möten, men det sista tillfället blev digitalt på grund av ändringar i serien. Utöver dessa interaktioner hölls ytterligare två workshops med verksamhetsstyrgruppen. Den första kallades “Workshop 0”, som bidrog till att definiera riktlinjerna och ramarna för hela serien. Därutöver genomfördes en uppföljande workshop med styrgruppen som resulterade i ett förslag på hur man skulle kunna klustra, d.v.s. organisera olika forskningsmiljöer i huset, vilket diskuterades under workshop 3 med verksamheten.

Så här kunde det ser ut när grupperna klistrade in olika funktioner i byggnaden. BIld från Swecos rapport från workshop 2.

Och så här kunde resultatet se ut:

Tack till alla som deltagare

Gruppen vill tacka alla som deltog och bidrog med all sin kunskap och input under seriens gång. Det är svårt att sammanfatta och belysa alla information som kom fram och som projektgruppen nu tar med sig in i nästa fas av arbetet. Det finns en slutrapport som man kan ta del av, som sammanfattar arbetet under dialogerna. För att ta del av denna se nedan.

I denna intervju sammanfattar projektledare Charlotta Turner och LU Byggnads lokalsamordnare och ansvarig för Campusutvecklingen Charlotte von Brömssen några av de insikter som kom fram i serien och som kommer att ha betydelse för nästa fas av arbetet med lokalprogrammet.

Läs intervju: “Designdialogerna har gett oss flera embryon till vad man kan göra tillsammans

Läs även om verksamhetsprojektgruppens arbete i höst:
Arbetet framåt: projektgruppen presenterar höstens aktiviteter

Material från workshopserien designdialoger
Vill du ta del av slutrapporten från de designdrivna dialogerna? Vänligen mejla lusciencevillage@science.lu.se så skickas rapporten till dig.

Bilder från dialogerna:

Blogginlägg skrivet av Cecilia Schubert, kommunikatör Lunds universitets Science Village-etablering. Bilder av Cecilia Schubert och Charlotta Turner.

augusti 29, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg Designdialoger

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Vad kan vi lära av varandra? Inspirerande “LU Campus Tour” ger flera insikter

I augusti arrangerade verksamhetsprojektgruppen en “LU Campus Tour” för att utforska renoveringar och nybyggnationer som genomförts på Lunds universitets egna campus under de senare åren. Rundturen lockade både de som är involverade i arbetet med Science Village och medarbetare som arbetar med sammanslagning av CEC, institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap (INES) samt geologiska institutionen inom naturvetenskapliga fakulteten.

Syftet med denna rundtur var att dra inspiration från universitetets egna campusprojekt och färdigställda byggnader som båda förändringsprojekt kan dra nytta av. Projektgruppen för Science Village var övertygade om att där finns många lärdomar och insikter att dra från våra egna kollegor istället för att alltid åka land och rike runt och besöka andra universitet – och det fick vi rätt i!

Första stoppet: Campus Paradis

Under denna förmiddag hann den cirka 25 personer stora gruppen med tre olika stopp. Det första besöket ägde rum på Eden, som renoverades under 2013/14 på Campus Paradis. Där blev gruppen guidad av Björn Badersten, prefekt vid Statsvetenskapliga institutionen, Robert Holmberg, projektledare och biträdande projektledare Jenny Egidius för lokalprojektet “Campus Paradis”. Särskilt Gamla Köket, som numera huserar Socialhögskolan, utgjorde ett fokusområde under rundvisningen.

Renoveringarna och utbyggnaden på Eden resulterade i förbättrade lokaler och inkluderade till och med en “skybar” i lunchrummet. Statsvetenskapliga institutionen var överlag mycket nöjda med resultatet av renoveringarna, särskilt förändringarna i lunchrummet där det blev ljusare och mer öppet genom glaspartier och öppna ytor. Eden har blivit en central mötesplats efter renoveringarna, med studenter som samlas i foajén där ett café och olika sittgrupper nu har skapats.

Gamla Köket har också genomgått en renovering med tillbyggnader i form av nya studieplatser och utbildningsmiljöer, och fler utrymmen för studenter att samtala och socialisera i, samt förbättrade kontorsmiljöer. Denna renovering var särskilt inriktad på att förbättra studiemiljöerna, skapa en ny hörsal och öppna upp huset för att främja naturliga mötesplatser. Utöver detta har en ny entré, kommunikations- och uppehållsytor, samt en uteplats skapats. Åtgärder har även vidtagits för att förbättra inomhusklimatet genom uppgraderingar av installationerna. De inspirerande förändringarna i Gamla Köket gav värdefullt perspektiv, speciellt för verksamheter inom naturvetenskapliga fakulteten som eventuellt kommer att stå inför renoveringsbehov.

Stopp nummer två: Forum Medicum
Efter besöket på Campus Paradis fortsatte gruppen till Forum Medicum som nyligen invigts. Hus E, som det nu benämns som, är en imponerande glasbyggnad mitt på Sölvegatan mellan LUX och Astronomihuset.

Forum Medicum är ett projekt för Medicinska fakulteten, vars mål var att samla hälsovetenskaplig och biomedicinsk forskning och utbildning i ett gemensamt biomedicinskt och hälsovetenskapligt kunskapscenter, i direkt anslutning till universitetssjukhuset i Lund. Sammanlagt kommer 4000 studenter, forskare och medarbetare att ha sin bas i de nya lokalerna. Byggnaden rymmer en restaurang, ett café, kontorsmiljöer, konferensfaciliteter och studieplatser. Dessutom innehåller den undervisningslokaler som främjar innovativ undervisning. Rundturen leddes av Joanna Oberda, projektledare, Jakob Donnér, ordförande, och Adelé Månsson, samordnare vid Avdelningen för övergripande utbildningsstöd.

Forum Medicum visade sig vara en fantastiskt imponerande byggnad som gav flera värdefulla insikter, särskilt med tanke på etableringen i Science Village där fakulteterna N och LTH planerar nybyggnation. Allt från nya rutiner för lokalbokning av lärosalar och nytänkande kring mötesplatser och studieplatser visades och diskuterades. Det gav gruppen en bred överblick över hur byggnaden kommer att fungera och många nya tankar att ta med hem till de olika projekten.

Ett sista stopp: M-huset
M-huset, som uppfördes 1963 på LTH:s campus och är en av arkitekten Klas Anshelms ikoniska byggnader för Lunds Tekniska Högskola, låg också på dagens schema.

För att möta kraven på en modern lärande- och forskningsmiljö genomgick M-huset, tillsammans med flera andra byggnader i området, renoveringar och utbyggnader. Dessa förändringar, som färdigställdes 2023, har bidragit till att öppna upp den tidigare dunkla och slutna byggnaden. Byggnaden fick en ny glasentré på baksidan, attraktiva utomhusmiljöer skapades och inbjudande studielandskap med ökad kapacitet för studieplatser genom hela byggnaden. Laboratorier omgestaltades och moderniserades från golv till tak, inklusive ventilation, el och belysning. Flera labb öppnades upp med glasväggar och dörrar för ökad transparens. Dessutom inkluderade M-huset två nya undervisningslokaler, varav den ena var placerad i den tidigare Ångpannehallen och den andra i en helt ny rund byggnad, Teknodromen. Teknodromen, en så kallad multisal, erbjuder möjligheter till varierande pedagogiska metoder, från gruppövningar och diskussioner till föreläsningar. Gruppen leddes runt av Andreas Svensson, Lokalcontroller vid Service och teknik, LTH.

Sammanfattningsvis var rundturen en oerhört givande och tankeväckande upplevelse. Deltagarna fick en ökad medvetenhet om de resor andra fakulteter har gjort och hur mycket värdefullt som kan hämtas från att dela erfarenheter med varandra. Denna erfarenhetsrikedom erbjuder en källa av insikter, kunskap och inspiration – allt på vårt egna campus.

Blogginlägg skrivet av Cecilia Schubert, kommunikatör Science Village-etableringen. Alla bilder tagna av Cecilia Schubert.

augusti 29, 2023

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Update on the campus environment in Science Village

Situationsplan för Science Village-området från mars 2023. Bild: SVS AB
Situationplan for Science Village as per March 2023. Plan by SVS AB.

The plans for the Science Village area continues to be further developed. A planning application for one of the detailed plans for the area (so-called “Detailed Plan 4”, see image below) was submitted to the municipality by Science Village Scandinavia AB (SVS AB) in February 2022 and the plan was approved in June 2022.

The establishment of Stage 2, the co-location of the chemistry and physics departments and parts of EIT, is proposed to be located within Detailed Plan 4. Since the University has not been involved in developing the planning application, LU Estates (LU Byggnad) and the former Science Village office, last year compiled a letter with views on traffic solutions, logistics, risk and degree of exploitation before continuing the exploitation work.

As a result of this work, regular meetings between the municipality, SVS AB, Skanska and the University have been held since January 2023 as part of the urban planning work. LU is represented in these meetings by project manager Charlotte von Brömssen from LU Estates. The planning work is paid for by the property owners SVS AB and Skanska, where the latter has purchased a property directly adjacent to the planning area. Since the area will be prepared for sensitive research activities, traffic and and other risks must be taken into consideration, as well as making sure there is a pleasant urban environment. Here, the university contributes with supplementary information and risk and impact assessments. The planning work in Science Village is complex with conflicting interests and ideas. To ensure a functioning overall solution, the municipality has decided to produce a planning program.

An important issue in the planning program work for the entire Science Village has been the motorway exit to the area. The municipality’s responsible officials were invited to MAX IV to get a personal description and idea of the conditions for the operation, and the issue has also been discussed at LU Estates with, among others, Pro Vice Chancellor for Campus Development Per Mickwitz and Director of Urban Development Hans Juhlin. One result of the dialogues with the municipality is that the municipal board has now decided to investigate an alternative location for the motorway exit. The consequences of moving the motorway exit are being investigated in a traffic study that is expected to be completed after the summer of 2023. This means that the planning program will probably be delayed by a few months.

An important step in the planning program work is to convey the university’s overall picture of expectations of the area. The immediate priority is to gather students’ views and the university’s view of Science Village from a holistic perspective, i.e. what the area should offer in relation to the entire campus. The university’s overall picture needs to be compiled by August if the views are to be taken into consideratoin in the planning program.

The picture below shows Detailed Plan 4 (light blue marked area) where it is intended that parts of the chemistry department, the physics department and parts of EIT will be co-located.

Area map over Science Village showing Detailed Plan 4 marked with light blue.
Detailed Plan 4 is the area marked with light blue.

News summary for Lund University’s Science Village establishment – spring 2023

Introduction

This is a summary of significant events during these past few months related to Lund University’s Science Village establishment. It covers Stage 1, Nanolab Science Village, Stage 2, the co-location of LTH and the Faculty of Science in Science Village, as well as updates on the area in general.

Nanolab Science Village (Stage 1)

Nanolab Science Village, an important part of Lund University’s research infrastructure, has made significant progress in establishing itself in Science Village. The research facility has received significant investments and also taken a big step towards procurement of a landlord:

Strategic collaboration with the Olle Engkvist Foundation: 100 MSEK for Nanolab Science Village (nano.lu.se)
Next milestone on Lund University’s road to Science Village: landlord wanted (nano.lu.se)

Science Village establishment (Stage 2)

Work on Stage 2 of LU’s Science Village establishment has also seen further developments during these past few months. Below is a recap on the major organizational changes in the establishment work and current activities.

Project organization
A new project organization has taken over responsibility for Stage 2 of the Science Village establishment. An operational project group, together with an associated steering group and a steering group at the central level of Lund University, have been formed.

Creating a structured plan for Stage 2 has also been a priority for the project organization, including setting clear impact targets and deliverables in a project plan, which can be found below. Read more about LU’s Science Village establishment organization:

The Science Village establishment (Stage 2) organization (in English)
Project plan for the operational project organization (PDF in Swedish)

Continued work for the project organization
A prioritization scheme was submitted to the Vice-Chancellor on 2 May 2023 as per his decision from 15 December 2022 (STYR 2022/2785). The scheme, also referred to in the project group as a rules of procedure (“arbetsordning”), is part of the work process and will help support the evaluation of the upcoming premises programme.

Learn more about the continued work for the project group

Design dialogues
During the spring, the project group, together with the architectural firm Sweco, have organized so-called “design dialogues” with representatives from the organization either involved in or impacted by the Science Village establishment work. The purpose of these dialogues has been to collect data and ideas to design a premises programme and create a basis for future development regarding the co-location of the chemistry and physics departments and parts of EIT. These dialogues are important to ensure that the premises programme and the design of the future research and education environments are adapted to the needs of the users.

So far, three out of four dialogues have been held and a final meeting is scheduled for June 29, 2023, which will be held online. More information on the results of the dialogues will be published on the “LU i Science Village blog” after the summer. Stay tuned!

New project member and contact information
The project group welcomes Joanna Oberda, project manager who previously worked on the Forum Medicum project, to the group. Joanna is warmly welcomed by all members and will soon be further introduced on the blog, together with the other project group members.

Do you want to contact someone from the project group? See our contact list (in Swedish)

Study visits
During the spring, the project group has organized and/or participated in several study visits. Read reports back from some of these visits and what the project group has learned. All blog posts are in Swedish, but we have the ambition to translate these in the upcoming months:

Study visits to DTU and University of Copenhagen
Study visit to the ESS office building
Study visit to Niels Bohr Institute and Science City Lyngby and Microsoft Domicile

Information meeting on Science Village
Welcome to an information meeting about Lund University’s Science Village establishment (Stage 2) on Thursday, June 8 at 13.30-14.30 (coffee from 13.15). Activities that are in any way affected by the establishment are welcome to join, including students. The meeting will be held in Rydberg Hall at Fysicum, and online via Zoom. The information meeting will be held in English.

Do you want to participate on site? E-mail: cecilia.schubert@science.lu.se
Participate online via Zoom via this link (or contact Cecilia Schubert, e-mail above, to receive a calendar invite with the link)
Event: Information meeting about Lund University’s Science Village establishment (Stage 2) (in Swedish)

The Science Village area

Update on the area and campus environment in Science Village
The design of Science Village is in full swing as the area continues to be developed.

Update on the campus environment in Science Village

About the planned motorway exit
The municipal board has recently decided that the municipality will try to find alternative locations for the planned motorway exit to the Science Village area that will enable the university to complete its planned free electron laser while ensuring sufficient and sustainable traffic supply to future buildings in the area.

Read more on Lund Municipality’s website – in Swedish (lund.se)

About the “LU in Science Village” blog
LU’s Science Village establishment will continuously be communicated on the “LU i Science Village blog”. Information and updates on the blog will cover Nanolab Science Village (Stage 1), LU Science Village-establishment (Stage 2), the campus development work at LU, LINXS, or if there is something new happening in the area in general.

Do you want to receive updates from the blog?
E-mail lusciencevillage@science.lu.se to be added to the mailing list

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyhetssammanfattning för Lunds universitets Science Village-etablering våren 2023 

Introduktion

Detta är en sammanfattning av betydande händelser under våren relaterat till Lunds universitets Science Village-etablering. Nyhetssammanfattningen berör Etapp 1, Nanolab Science Village, Etapp 2, samlokalisering av delar av LTH och Naturvetenskapliga fakulteten i området, och Science Village-området i stort.

Nanolab Science Village (Etapp 1)

Under våren har Nanolab Science Village, som är en viktig del av Lunds universitets forskningsinfrastruktur, gjort betydande framsteg vad gäller etableringen i Science Village. Den högteknologiska forskningsanläggningen har sett betydande investeringar och även tagit ett stort kliv mot upphandling av hyresvärd.

Strategiskt samarbete med Olle Engkvists Stiftelse: 100 miljoner kronor till Nanolab Science Village
Nästa milstolpe för universitetets väg till Science Village: hyresvärd sökes

Science Village-etableringen (Etapp 2)

Arbetet kring Etapp 2 av LU:s Science Village-etableringsarbete har också fortsatt att utvecklas under våren. Nedan finns skildring av de större organisatoriska förändringarna i arbetet, vilka framsteg som har gjorts samt aktuella händelser.

Projektorganisation
Under våren har en ny projektorganisation tagit över ansvaret för Etapp 2 i Science Village-etableringen. En verksamhetsprojektgrupp, tillsammans med en tillhörande verksamhets-styrgrupp och en styrgrupp på Lunds universitets centrala nivå, har bildats. Det har varit prioriterat för projektgruppen att skapa en strukturerad plan för Etapp 2, vilket inkluderat fastställande av klara effektmål och leveranser i en projektplan som nu finns tillgänglig.

Läs mer om LU:s organisation för etableringen:
Etableringen i Science Village (Etapp 2) (naturvetenskap.lu.se)
Verksamhetsprojektets projektplan (PDF)

Fortsatt arbete för Lunds universitets etablering i Science VIllage (Etapp 2)
Enligt det rektorsbeslut som togs 15 december 2022 har en prioriteringsordning lämnats in till rektor den 2 maj 2023. Ordningen, även kallad arbetsordning av projektgruppen, kommer att fungera som ett stöd för att utvärdera det kommande lokalprogrammet för de verksamheter som omfattas av Scenario 5 och som kan komma att etableras i Science Village.

Läs mer om arbetsordningen och arbetet framåt för projektgruppen

Designdialoger
Under våren har verksamhetsprojektgruppen tillsammans med arkitektfirman Sweco organiserat så kallade ”designdialoger” med representanter från berörda verksamheter för Science Village-etableringen. Syftet med dessa dialoger har varit att samla in underlag och idéer för att utforma ett lokalprogram och skapa en grund för framtida verksamhetsutveckling när det gäller samlokaliseringen av kemiska och fysiska institutionen samt delar av EIT. Dessa dialoger är viktiga för att säkerställa att lokalprogrammet och designen av forsknings- och utbildningsmiljöerna är anpassade efter behoven hos de framtida användarna.

Hittills har tre av fyra dialoger hållits och ett sista mötestillfälle är fastställt till 29 juni 2023 och hålls online. Mer information om de resultat som kommit ur dialogerna kommer att publiceras på ”LU i Science Village-bloggen” efter sommaren. Håll utkik!

Ny projektmedlem och kontaktinformation till verksamhetsprojektet
Projektgruppen välkomnar Joanna Oberda, projektledare som tidigare arbetat med Forum Medicum, till verksamhetsprojektgruppen. Joanna blir en förstärkning till gruppen och välkomnas varmt av alla medlemmar. Hon kommer inom kort att bli introducerad på bloggen, tillsammans med resterande medlemmar i verksamhetsprojektet.

– Vill du kontakta någon ur verksamhetsprojektgruppen eller någon annan relaterat till Science Village-etableringen? Se kontaktlista på bloggen

Studiebesök
Under våren har projektgruppen organiserat och/eller deltagit i flera studiebesök. Ta del av redogörelser från några av dessa besök på bloggen, och läs vad projektgruppen lärt sig:
Studiebesök vid DTU och Köpenhamns universitet
Studiebesök på ESS kontorshus
Studiebesök vid Niels Bohr institutet och Science City Lyngby och Microsoft Domicile

Informationsmöte 8 juni kl. 13:30-14:30
Välkomna till informationsmöte om Lunds universitets Science Village-etablering (Etapp 2) torsdag den 8 juni kl. 13.30-14.30 (fika från 13.15). Verksamhet som på något sätt berörs av etableringen hälsas välkomna, inklusive studenter och doktorander. Mötet hålls i Rydbergs sal på Fysicum eller online. Informationsmötet hålls på engelska.

Vill du delta på plats? Mejla: cecilia.schubert@science.lu.se
Delta online via Zoom genom denna länk (eller mejla Cecilia Schubert, mejladress ovan, för att få en kalenderinbjudan tillsammans med Zoom-länken)
Event: Informationsmöte om Lunds universitets Science Village-etablering (Etapp 2)

Om Science Village-området

Uppdatering kring områdes- och campusmiljön i Science Village
Utformningen av miljön i Science Village är i full gång genom att området fortsätter att planläggas och vidareutvecklas.

Uppdatering kring områdesmiljön i Science Village

Om den planerade motorvägsavfarten
Kommunstyrelsen har nyligen beslutat, sedan 31 maj i år, att kommunen ska försöka hitta alternativa placeringar för den till Science Village-området planerade avfarten som gör det möjligt för universitetet att fullfölja sin planerade frielektronlaser samtidigt som trafikförsörjningen till framtida bebyggelse i området blir tillräcklig och hållbar.

Läs mer på Lunds kommuns hemsida (lund.se)

Om LU i Science Village-bloggen

LU:s Science Village-etablering kommer löpande att kommuniceras på ”LU i Science Village-bloggen”. Information och uppdateringar på bloggen berör Nanolab Science Village, Etapp 2, campusutvecklingsarbetet vid LU, LINXS, eller om där är något nytt som händer i området i stort.

Webbadress till bloggen ”LU i Science Village”: https://lusciencevillage.blogg.lu.se
Vill du få uppdateringar från bloggen? Mejla lusciencevillage@science.lu.se så du kommer på utskickslistan (max 2 utskick/månaden)

 













Inlägget postades i

Alla blogginlägg Nyhetsbrev

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Fortsatt arbete för Lunds universitets etablering i Science Village (Etapp 2)

This text in English further down.

Enligt det rektorsbeslut (STYR 2022/2785) som togs 15 december 2022 har en prioriteringsordning lämnats in till rektorn den 2 maj 2023.

Prioriteringsordningen, inom projektgruppen kallad arbetsordning, är en del av arbetsprocessen och kommer att fungerar som ett stöd för att utvärdera det kommande lokalprogrammet för de verksamheter som omfattas av Scenario 5 och som kan tänkas etableras i Science Village.

Syftet med arbetsordningen är att klargöra och utvärdera olika alternativ för etablering i Science Village, vilka har potential att uppfylla både universitetets och verksamheternas gemensamma visioner och önskade effektmål för etableringen. 

Under 2023 kommer fler viktiga milstolpar för etableringsarbetet att uppnås. I oktober förväntas ett omfattningsförslag vara klart, och i december samma år kommer ett lokalprogram att presenteras för rektorn.

Även om dessa leveranser inte innebär slutgiltiga beslut är de ändå av betydelse för att åstadkomma framdrift i etableringsarbetet. Effektmål och arbetsordningen är viktiga utvärderingsverktyg för bearbetningar av det kommande lokalprogrammet.

Kommande omfattningsförslag och lokalprogram kommer att publiceras på LU i Science Village-bloggen.

Vill du ha information om kommande händelser relaterat till etableringen, eller få ta del av prioriteringsordningen, mejla: lusciencevillage@science.lu.se

På bloggen finner du även samlade underlag för beredningsarbetet för LU i Science Village: Beslut och underlag

In English

A prioritization scheme has been submitted to the Vice-Chancellor on 2 May 2023 as per his decision in regards to the establishment from 15 December 2022.

The scheme, also referred to by the project group as rules of procedure (“arbetsordning”), is part of the work process and will help support the evaluation of the upcoming premises programme.

The purpose of the rules of procedure is also to clarify and evaluate different alternatives for the Science Village establishment that have the potential to fulfill the university’s, the faculties’ and the departments’ common visions and desired impact for the establishment.

Additional important milestones will be achieved this year. In October, a scope proposal will be completed, and in December a premises programme will be presented to the Vice-Chancellor.

Although these deliverables do not represent final decisions, they are nevertheless important for achieving and maintaining progress in the establishment work. Impact targets and the rules of procedure are important evaluation tools for the processing of the upcoming premises programme.

The rules of procedure is only available in Swedish. E-mail: lusciencevillage@science.lu.se if you’d like to receive the document or receive upcoming news updates from the blog.


 

Inlägget postades i

Alla blogginlägg English

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Uppdatering kring områdesmiljön i Science Village

Situationsplan för Science Village-området från mars 2023. Bild: SVS AB
Situationplan for Science Village as per March 2023. Plan by SVS AB.

Utformningen av miljön i Science Village är i full gång genom att området fortsätter att planläggas för exploatering. En planansökan för ett utav detaljplanerna för området (så kallade “Detaljplan 4”, se bild nedan) skickades in till kommunen av Science Village Scandinavia AB (SVS AB) i februari 2022 och planbesked bifölls i juni 2022.

Etableringen av Etapp 2, samlokalisering av kemiska och fysiska institutionerna och delar av EIT, föreslås ligga inom Detaljplan 4. Då universitetet inte varit delaktiga i arbetet med planansökan sammanställde LU Byggnad och dåvarande Science Village-kontoret förra året en skrivelse med synpunkter på trafiklösning, logistik, risk och exploateringsgrad inför uppstarten av det fortsatta arbetet.

Som en följd av detta arbete startades i januari 2023 ett planarbete med regelbundna möten mellan kommunen, SVS AB, Skanska och universitetet. LU representeras i dessa möten av projektledare och lokalsamordnade Charlotte von Brömssen från LU Byggnad. Planarbetet bekostas av fastighetsägarna SVS AB samt av Skanska som köpt en fastighet i direkt anslutning till planområdet. Då området ska beredas för känslig forskningsverksamhet krävs att trafik- och riskfrågor samordnas med en trivsam stadsmiljö. Här bidrar universitetet med kompletterande information och risk- och konsekvens bedömningar. Planarbetet i Science Village är komplext med motstående intressen och för att säkerställa en fungerande helhetslösning har kommunen beslutat att ta fram ett planprogram.

En viktigt fråga i planprogramsarbetet för hela Science Village har varit motorvägsavfarten till området. Kommunens ansvariga tjänstemän bjöds in till MAX IV för att få en personlig beskrivning och uppfattning om verksamhetens förutsättningar och frågan har även diskuterats på LU Byggnad med bland andra vicerektor för campusutveckling Per Mickwitz och stadsbyggnadsdirektör Hans Juhlin. Ett resultat av dialogerna med kommunen är att kommunstyrelsen nu har tagit beslut att utreda en alternativ placering av motorvägsavfarten. Konsekvenserna av att flytta motorvägsavfarten utreds i en trafikutredning som beräknas vara klar efter sommaren 2023. Det innebär att planprogrammet troligtvis försenas några månader.

Ett viktigt steg i arbetet med planprogrammet är att förmedla universitetets samlade bild av förväntningarna på området. Prioriterat i närtid är att samla studenternas synpunkter samt universitetets syn på Science Village ur ett helhetsperspektiv, det vill säga vad området ska erbjuda i relation till hela campus. Universitetets samlade bild behöver vara sammanställt till augusti om synpunkterna ska kunna tas upp i arbetet med planprogrammet.

Nedan bild visar Detaljplan 4 (ljusblå markerat område) där det är tänkt att delar av kemiska institutionen, fysiska institutionen samt delar av EIT ska samlokaliseras.


Nyare inlägg Äldre inlägg