Nyhetsbrev för Lunds universitets Science Village-etablering, juni-augusti 2023

This news update is available in English here.

Denna nyhetsuppdatering är en sammanfattning av betydande händelser under juni – augusti relaterat till Science Village-etableringen som berör Etapp 1, Nanolab Science Village, Etapp 2, samlokalisering av delar av LTH och Naturvetenskapliga fakulteten i området, och eventuella uppdateringar om Science Village-området i stort.

Uppdateringar på bloggen

LU i Science Village-bloggen har omstrukturerats och samtidigt fått fler sidor på engelska. Mer information om arbetet kring Nanolab Science Village har även lagts till.

Besök LU i Science Village-bloggen: lusciencevillage.blogg.lu.se

Vanliga frågor besvarade

Sida med ”Vanliga frågor och svar kring Lunds universitets Science Village-etablering” har publicerats på bloggen (finns på både svenska och engelska):

Vanliga frågor och svar om Lunds universitets Science Village-etablering

Uppdatering kring Etapp 1: Nanolab Science Village

Under våren beviljade Sparbanksstiftelsen Finn 8 MSEK till en ny utrustning till Nanolab. Instrumentet ger möjlighet att deponera material med bättre kontroll och är ytterligare ett viktigt steg mot ett välutrustat laboratorium som kan bidra till både spetsforskning och lösningar på de stora utmaningarna inom klimat, miljö och medicin.

Vad händer härnäst kring Etapp 2? Om projektgruppens arbete i höst

Arbetet för verksamhetsprojektgruppen är i full gång med två skarpa deadlines under terminen, i oktober ska ett verksamhetsmässigt omfattningsförslag levereras och i december ett lokalprogram för samlokaliseringen rörande Etapp 2.

Arbetet framåt: projektgruppen presenterar höstens aktiviteter

Om vårens design-drivna dialoger

Under våren organiserades så kallade ”design-drivna dialoger” med deltagare från berörda verksamheter. I två blogginlägg, varav en intervju med verksamhetsprojektledare Charlotta Turner och LU Byggnad representant samt projektledare för Campusutvecklingskontoret, Charlotte von Brömssen, finns nu tillgängliga på bloggen. Det första inlägget summerar vårens workshop-serie.

Designdrivna dialoger – en viktig pusselbit för framtagandet av kommande lokalprogram

Designdialogerna har gett oss flera embryon till vad man kan göra tillsammans

LU Campus Tour

I slutet av augusti arrangerade verksamhetsprojektgruppen en ”LU Campus Tour” för att utforska renoveringar och nybyggnationer som genomförts på Lunds universitets egna campus under de senare åren. Syftet var att dra inspiration till pågående förändrings-processer, inklusive etableringen i Science Village, inom naturvetenskapliga fakulteten. Rundturen var väldigt givande och gav upphov till många nya tankar och idéer.

Vad kan vi lära av varandra? Inspirerande “LU Campus Tour” ger flera insikter

Uppdateringsmöte om Science Village-etableringen

Den 26 september arrangeras ett uppdateringsmöte för de verksamheter som på något sätt berörs av Science Village-etableringen. Mötet hålls som del av det återkommande “Mötesplats Rydberg” i Rydbergssalen, på Fysicum. Anneli Löfgren, projektledare för Nanolab Science Village, ger en uppdatering kring Etapp 1 och var dem är i processen. Else Lytken, biträdande prefekt för Fysiska institutionen, berättar om bland annat vårens designdrivna dialoger och hur arbetet med Etapp 2 väntas fortlöpa under hösten. För de som deltar fysiskt serveras fika från klockan 15.00, och seminariet börjar 15.15. Det finns möjlighet att delta online. Mötet hålls på engelska.

När: Tisdag 26 september 2023
Tid: 15:00 (15:15) -16:00
Var: Rydbergsalen, fysiska institutionen, Professorsgatan 1, Lund eller online via Zoom
Språk: Engelska

Vänligen mejla lusciencevillage@science.lu.se om du önskar delta i informationsmötet online.

Om den här bloggen och nyhetsupdateringar

LU i Science Village-bloggen är en sammanhållande plattform för uppdateringar kring Nanolab Science Village arbetet (Etapp 1), etablering av verksamheter från LTH och naturvetenskapliga fakulteten, (Etapp 2) samt uppdateringar från planprogramsprocessen och Science Village-området i stort. Bloggen innefattar dels information om etableringsarbetet och tillhörande projektorganisering, både för Etapp 1 och Etapp 2, men även löpande uppdateringar från arbetet som sker inom de båda etapperna.

Vill du ta del av nyhetsutskick som berör Lunds universitets etableringsarbete i Science Village?

Vänligen mejla lusciencevillage@science.lu.se så läggs till på vår sändarlista. Höstens uppdateringar är planerade för början av september, november samt i december/januari.

september 4, 2023

Alla blogginlägg Nyhetsbrev