Lunds universitet i Science Village

Lunds universitets etablering i Science Village

Visa rutor

Management meeting across borders in Science Village

At the end of February, the management teams of Lund University’s Faculty of Engineering (LTH) and the Faculty of Science gathered to gain a deeper insight into the establishment work in Science Village.

Starting at MAX IV, with a lovely view of Science Village, the group was welcomed by Olof Karis, Director of MAX IV, and Marjolein Thunnissen, Division Director of MAX IV. Annika Mårtensson, chair of the faculty-based steering group for Stage 2 and Vice-Chancellor for campus development at LTH, opened the meeting by providing an overview of how the establishment work is organized. Following this, participants gained further insights through presentations by project leader Knut Deppert, who leads Stage 2, and Charlotte von Brömssen, project manager from LU Estates, as well as project leader for Stage 1 Anneli Löfgren, who spoke about the establishment of Nanolab Science Village in the area.

The tour of Science Village was led by CEO Christian Lindfors and Communications Manager Ludvig Duregård from Science Village Scandinavia AB, who guided the participants through the area and provided a firsthand experience of its development.

The meeting aimed to initiate discussions with the management teams regarding the faculties’ visions for Science Village and its ongoing establishment. It was also an opportunity to provide the newly appointed leaders, who assumed their positions at the turn of the year, with a thorough insight into the ongoing work and the visions shaping the future of the area.

Also present at the meeting were the heads of the Department of Physics, the Department of Chemistry, as well as team members working on Stage 2 Science Village establishment.

Pictures from the meeting and the tour:

Explanation: PL = Project leader

februari 29, 2024

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ledningsträff över gränser i Science Village

I slutet av februari samlades ledningarna för Lunds Tekniska Högskola (LTH) och Naturvetenskapliga fakulteten för att få en djupare inblick i etableringsarbetet i Science Village.

Med MAX IV som första mötesplats, och en fantastisk utsikt över Science Village, blev gruppen välkomnade av Olof Karis, Direktör för MAX IV, och Marjolein Thunnissen, Divisionsdirektör MAX IV. Annika Mårtensson, ordförande för verksamhetsstyrgruppen (Etapp 2) och vicerektor för campusutveckling vid LTH, inledde mötet med att ge en översikt över hur etableringsarbetet är organiserat. Därefter fick deltagarna en djupare inblick i arbetet genom presentationer från projektledarna Knut Deppert, som leder Etapp 2, och Charlotte von Brömssen, projektledare från LU Byggnad samt projektledare för Etapp 1 Anneli Löfgren som berättade om etableringen av Nanolab Science Village i området.

Den efterföljande rundturen i Science Village leddes av VD:n Christian Lindfors och kommunikationsansvarig Ludvig Duregård på Science Village Scandinavia AB, vilka guidade deltagarna genom området och bjöd på en förstahandsupplevelse av områdets utveckling.

Syftet med mötet var att fungera som en plattform för att tillsammans med personer i ledningarna inleda diskussioner om fakulteternas visioner för Science Village, och den pågående etableringen där. Det var också en möjlighet att ge de nyinvalda ledarna, som tillträdde sina positioner vid årsskiftet, en grundlig inblick i det pågående arbetet och de visioner som formar områdets framtid.

Med på mötet var även prefekterna för fysiska institutionen, kemiska institutionen samt gruppmedlemmar för Etapp 2.

Bilder från förmiddagens träff och rundtur:

Förklaring: PL = Projektledare

Träffen organiserades av projektgruppen för Etapp 2.

februari 29, 2024

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Presentation from the information meeting on February 5, 2024

Per Mickwitz, vicerektor för bl.a. campusutveckling (hö), projektledare Knut Deppert (vä), lokalplanerare Charlotte von Brömssen (mitten vä), och arkitekt Adalaura Diaz Garcia, White arkitekter (mitten hö). Bild från informationsmötet 5 februari. Bild: C. Schubert

Here is the presentation held by the project group in collaboration with White arkitekter during the information meeting on February 5, 2024, in Lundmarksalen. The meeting focused on the premises programme, and shared selected parts of the programme with colleagues from the university and interested students. Additionally, plans for the project group in 2024 were discussed, concluding with an open Q&A session from the audience.

Download the presentation from the information meeting (PDF, 16 MB, new window, in English).

If you have any questions about the premises program or the project’s work related to the program, email us: lusciencevillage@science.lu.se.

februari 7, 2024

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Presentation från informationsmötet 5 februari 2024

Per Mickwitz, vicerektor för bl.a. campusutveckling (hö), projektledare Knut Deppert (vä), lokalplanerare Charlotte von Brömssen (mitten vä), och arkitekt Adalaura Diaz Garcia, White arkitekter (mitten hö). Bild från informationsmötet 5 februari. Bild: C. Schubert

Presentationen som projektgruppen höll i samarbete med White arkitekter under informationsmötet den 5 februari 2024 i Lundmarksalen finns här. Mötet fokuserade på lokalprogrammet och delade utvalda delar ur programmet med direkt berörda från universitetet och intresserade studenter. Dessutom diskuterades planerna för projektet under 2024 och avslutades med en öppen frågestund från publiken.

Ladda ned presentationen från informationsmötet (PDF, 16 MB, nytt fönster, på engelska).

Har du frågor om lokalprogrammet eller projektets arbete kring programmet är du välkommen att mejla: lusciencevillage@science.lu.se

februari 7, 2024

Inlägget postades i

Alla blogginlägg Event Lokalprogram

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Interview: University reaches milestone with premises programme for the Science Village establishment. What comes next?

The illustration above serves as the cover for the premises programme for Stage 2 and presents Lund University’s vision for integrating MAX IV in the south and ESS in the north with Science Village through a green pedestrian and cycling path throughout the area. The buildings highlighted in yellow represent a potential location for the university’s Stage 2. It is important to note that the appearance of the buildings is not final. Illustration by White Arkitekter.

Detta blogginlägg på svenska.

Interview with Klara Frosterud and Charlotte von Brömssen on the premises programme for Stage 2

Image: Charlotte von Brömssen on the left and Klara Frosterud on the right. Photo by L. Mörth (left) and private (right).

Hi Klara and Charlotte! You have been responsible for developing the premises programme for the co-location of the Department of Physics, the majority of the Department of Chemistry and parts of the Electrical and Information Technology (EIT) department, also known as Stage 2/Scenario 5. Before we delve into the details, could you give the readers a brief introduction about yourselves and your role in this project?

Charlotte: Certainly, my name is Charlotte von Brömssen, and I work with campus development and spatial planning at LU Estates. I have been involved in the Science Village project for almost two years now and am part of the project team that developed the premises programme. I have been responsible for engaging architects and advocating for the university’s interests with the municipality and property owners in Science Village. It’s been intense work, especially during the past autumn.

Klara: My name is Klara Frosterud, and I am an architect at the firm White Arkitekter. My colleague Adalaura Diaz Garcia and I have teamed up in developing the premises programme for the university, alongside the project team.

We must also mention the many individuals who contributed to developing this comprehensive programme, spanning nearly 40 pages and 10 appendices. Several members of the project team, led by Charlotta Turner, a professor of analytical chemistry, played a vital role. Information was gathered from numerous staff members and our students, who dedicated significant time to provide the data necessary for creating the programme. A big thank you to everyone involved!

The work on the premises programme and how it was developed has previously been described on the LU in Science Village-blog. Read more about the work:

Interview: What will the work on the Science Village establishment look like next year? Interview: What is happening right now regarding the Science Village establishment?

So Klara and Charlotte, could you briefly explain what a premises programme is for those who may not know?

Klara: A premises programme is a description of the spaces and functions required for the operations to function effectively in the future. It consists of three parts: a description of the future organization (organisation/business description), a list of different rooms and their use (room inventory), and illustrations showing how these rooms should be placed to function effectively (connection diagrams). Lund University has taken care of the organizational description, while we at White Arkitekter have been responsible for describing the premises and connection diagrams, to divide it roughly.

Charlotte: A premises programme is a starting point, one could say, and establishes the conditions for the upcoming work. It is a cornerstone that an architect can translate into sketches to make adjustments and evaluate functionality together with the operations. In this way, the premises programme is tested, and the operations receive assistance in assessing whether it is realistic and functional.

We should also note that a premises programme is location-independent and can be relevant for Science Village or any other location. The focus is on the content, premises, and organization, rather than the location, and that is an important aspect to remember.

You submitted a premises programme for Stage 2 at the end of December 2023. Could you explain what this premises programme means for the establishment work? Many may wonder if everything is now finished and if we just need to start building the actual buildings.

Charlotte: Having a premises programme means that we now have a description of the organization and premises for the co-location of the aforementioned activities. This is the requirement and sizing that the architect uses to propose how the buildings and premises can be designed. So no, we are far from finished. Deep dives are required in several areas, especially regarding special lab and learning/educational environments. The next step is to develop a room functional program, where we specify detailed requirements for each room, including technical requirements and other details.

Klara: Having a premises programme is like having a guide to build and organize the operations. It does not mean we are ready to build a new building yet. Rather, the premises programme provides a basic description that the university can present to various property owners to receive proposals for buildings and their costs. So it is like a first step on the journey.

Now that you’ve explained a bit about the premises programme, what do you think the organisation should take away from this work?

Charlotte: We have now created a comprehensive understanding of the scope of Scenario 5, and that is of great significance as it enables us to develop the entire organisation. I see it as an advantage that we have developed a premises programme for Scenario 5 because a broad perspective provides a better overall analysis for the future organisation.

Klara: Despite significant work already done, the most important thing to remember is that there is still much work ahead for the university. Relocating and co-locating two major departments are not just physical changes; it is an opportunity to truly develop and improve the entire organisation. The new premises can act as a catalyst for a new future way of working, which may mean greater opportunities for new collaborations and innovations for the university.

You mentioned it was an long and intricate process. Could you tell us more about the difficulties you encountered and why they were challenging?

Klara: One of the biggest challenges was getting to know the large and complex organisation. Through site visits, inventory, and interviews, both we from White Arkitekter and the project team got to know the organisation better and were able to formulate a description of the future organisation based on an understanding of how the different departments and its many labs currently function.

Charlotte: Formulating and understanding how to make assumptions about the organization, not only how it is today but also how it can evolve forward, was a difficult part. A premises programme must be flexible enough to allow for new ways of working and collaborating in the future, rather than being an exact replica of today’s organization.

Now that the process has come this far, what are the next steps?

Charlotte: We are entering an evaluation phase where costs and the premises programme’s goal fulfillment will be evaluated. Various possibilities and alternatives will be explored to pinpoint the exact scope and needs.

The evaluation is followed by a feasibility study where volume studies for the premises programme are compiled and become more and more concrete. This work will continue from autumn 2024 into 2025. Our overall goal is to compile and present the needed documentation to proceed with getting a landlord onboard the summer same year.

More information about the premises programme

If you want to know more about the premises programme, employees and students at Lund University are welcome to an information meeting on Monday, February 5th at 3:00 PM in Lundmarksalen in the Astronomy House, where selected parts of the premises programme will be presented, and the project team will provide more information about the work ahead. Refreshments will be served from 2:45 PM.

If you want to read the programme in its entirety, you can email lusciencevillage@science.lu.se and we will send it to you digitally.

Learn more about the project organisation and the upcoming work:
New Vice-Chancellor decision continues to lay the foundation for the University’s presence in Science Village

januari 31, 2024

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Intervju: Universitetet når viktig milstolpe med lokalprogram för Science Village-etableringen. Vad blir nästa steg?  

Bilden ovan utgör omslaget till lokalprogrammet för Etapp 2 och visar Lunds universitets vision för att integrera MAX IV i söder och ESS i norr med Science Village genom ett grönt promenad- och cykelstråk genom hela området. De byggnader som är markerade i gult representerar en potentiell plats för universitetets Etapp 2. Det är viktigt att notera att utseendet på byggnaderna inte är fastställt. Illustrationen är skapad av White Arkitekter.

This blog post in English.

Intervju med Klara Frosterud och Charlotte von Brömssen om lokalprogrammet för Etapp 2

Bild: Charlotte von Brömssen till vänster och Klara Frosterud till höger. Bild av L. Mörth (vä) och privat (hö).

Hej Klara och Charlotte! Ni är ansvariga för framtagandet av lokalprogrammet för samlokaliseringen av fysiska institutionen, större delarna av kemiska institutionen samt delar av Elektro- och informationsteknik (EIT), också kallat Etapp 2 / Scenario 5. Innan vi dyker in i detaljerna, skulle ni kunna ge läsarna en kort presentation av er själva och er roll i arbetet?

Charlotte: Absolut, jag heter Charlotte von Brömssen och arbetar med campusutveckling och lokalplanering vid LU Byggnad. Jag har varit involverad i Science Village-arbetet i snart två år och är del av projektgruppen som utvecklat lokalprogrammet. Jag har handlat upp arkitekt och driver universitetets intressen mot kommun och fastighetsägare i Science Village. Ett intensivt arbete, särskilt under hösten förra året.

Klara: Jag heter Klara Frosterud och är ansvarig arkitekt på White arkitekter. Vi blev upphandlade för att ta fram lokalprogrammet för Etapp 2. Min kollega Adalaura Diaz Garcia och jag har varit drivande i arbetet med lokalprogrammet tillsammans med projektgruppen.

Charlotte: Vi ska också nämna att många har varit delaktiga i att ta fram detta omfattande lokalprogram, med nästan 40 sidor och 10 bilagor. Flera medlemmar ur projektgruppen, förra året ledd av Charlotta Turner professor i analytisk kemi, har spelat en viktig roll. Information har samlats in från många medarbetare inom verksamheten och från våra studenter som lagt ned oerhört mycket tid på att få fram underlag för att skapa detta lokalprogram. Stort tack till alla som bidragit!  

Vi har tidigare beskrivit arbetet kring lokalprogrammet och hur det har tagits fram. Läs mer om arbetet under hösten:

Intervju: Hur ser arbetet med Science Village-etableringen ut nästa år?
Intervju: Vad händer just nu kring Science Village-etableringen?

Så Klara och Charlotte, skulle ni kort vilja förklara vad ett lokalprogram är för dem som inte vet?

Klara: Lokalprogrammet är en beskrivning av vilka lokaler och funktioner som krävs för att verksamheten ska kunna fungera på ett bra sätt i framtiden. Det består av tre delar: en beskrivning av den framtida organisationen (verksamhetsbeskrivning), en lista över olika rum och deras användning (lokalförteckning), samt illustrationer som visar hur dessa rum ska placeras för att fungera på ett bra sätt (sambandsscheman). Lunds universitet har tagit hand om organisationsbeskrivningen, medan vi på White arkitekter har ansvarat för beskrivningen av lokalerna och sambandscheman, om man ska dela in det lite grovt.

Charlotte: Ett lokalprogram är en startpunkt skulle man kunna säga, och fastställer förutsättningarna för det kommande arbetet. Det är en grundsten som en arkitekt kan omsätta till skisser för att tillsammans med verksamheten göra anpassningar och utvärdera funktionaliteten. På så sätt testas lokalprogrammet, och verksamheten får hjälp med att bedöma om det är realistiskt och funktionellt.

Vi ska också notera att ett lokalprogram är platsoberoende och kan vara relevant för Science Village eller någon annan plats. Fokuset ligger på innehållet, lokaler och organisationen, snarare än platsen, och det är en viktig aspekt att komma ihåg.

Ni lämnade ju in ett lokalprogram för Etapp 2 i slutet av december 2023. Vill ni förklara vad detta lokalprogram betyder för etableringsarbetet? Många kanske undrar om allt nu är färdigt och om vi bara behöver börja bygga själva huset.

Charlotte: Att ha ett lokalprogram betyder att vi nu har en beskrivning av organisation och lokaler inför en samlokalisering av ovan nämnda verksamheter. Det är den kravställning och dimensionering arkitekten använder för att ge förslag på hur byggnaderna och lokalerna kan utformas. Så nej, vi är långt ifrån färdiga. Det krävs fördjupningar på flera områden, särskilt kring speciallab- och lärandemiljöer. Nästa steg är att utveckla ett rumsfunktionsprogram (RFP), där vi specificerar detaljerade krav för varje rum, inklusive tekniska krav och andra detaljer.

Klara: Att ha ett lokalprogram är som att ha en guide för att bygga upp och organisera verksamheten. Det innebär inte att allt är klart för att bygga en ny byggnad ännu. Lokalprogrammet ger snarare en grundbeskrivning som universitetet kan visa olika fastighetsägare för att få förslag på byggnader och deras kostnader. Så det är som ett första steg på resan.

Nu när ni förklarat lite kring lokalprogrammet, vad ser ni som det mest betydelsefulla som organisationen bör ta med sig från detta arbete?

Charlotte: Vi har nu skapat en övergripande förståelse för omfattningen av Scenario 5, och det är av stor betydelse då det ger oss möjlighet att utveckla hela verksamheten. Jag ser det som en fördel att vi har utarbetat ett lokalprogram för scenario 5, eftersom ett stort perspektiv ger en bättre helhetsanalys för framtidens verksamhet.

Klara: Trots att ett betydande arbete redan har utförts, är det viktigaste att komma ihåg att det för universitetet finns ett ännu större arbete framöver. Att samlokalisera och flytta är inte bara en fysisk förändring, det är en chans att verkligen utveckla och förbättra hur verksamheten jobbar. De nya lokalerna kan vara som en katalysator för ett nytt framtida arbetssätt vilket kan innebära större möjlighet för nya samarbeten och innovationer.

Ni nämnde att det var en omfattande process. Kan ni berätta mer om de svårigheter ni stötte på och varför dessa var utmanande?

Klara: En av de största utmaningarna var att lära känna den stora och komplexa verksamheten. Genom platsbesök, inventering och intervjuer lärde vi, både vi från White Arkitekter men också projektgruppen, känna verksamheten och kunde formulera en verksamhetsbeskrivning för den framtida verksamheten, baserat på förståelsen för hur verksamheten fungerar idag.

Charlotte: Formuleringen och förståelsen för hur man gör antaganden om organisationen, inte bara hur den är idag utan även hur den kan utvecklas framåt, var en svår bit. Ett lokalprogram måste vara flexibelt nog att tillåta nya sätt att arbeta och samverka i framtiden, snarare än att vara en exakt kopia av dagens organisation.

Nu när ni har kommit så här långt, vad blir nästa steg i arbetet med samlokaliseringen?

Charlotte: Nu går vi in i en fas av utvärdering där kostnader och lokalprogrammets måluppfyllelse ska utvärderas. Olika möjligheter och alternativ utreds för att ringa in den exakta omfattningen och behoven.

Utvärderingen följs av en förstudie där volymstudier och lokalprogrammet arbetas samman och blir mer och mer konkret. Detta arbete kommer att pågå från hösten 2024 och in i 2025. Vårt övergripande mål är att kunna sammanställa och presentera upphandlingsunderlaget för hyresvärdarna inför sommaren nästa år.

Mer information om lokalprogrammet

Vi kan nämna att vill man veta mer om lokalprogrammet så är anställda och studenter vid Lunds universitet välkommen till ett informationsmöte måndag 5 februari kl. 15.00 i Lundmarksalen i Astronomihuset, där utvalda delar av innehållet ur lokalprogrammet presenteras och projektgruppen berättar mer om arbetet framåt. Fika serveras från kl. 14:45 pm.

Vill man läsa programmet i sin helhet kan man mejla lusciencevillage@science.lu.se så skickar vi ut lokalprogrammet (digitalt).

Läs mer om den nya organisationen för 2024 och framåt:
Nytt rektorsbeslut fortsätter att lägga grunden för Lunds universitets närvaro i Science Village

januari 31, 2024

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

New Vice-Chancellor decision continues to lay the foundation for the University’s presence in Science Village

Detta blogginlägg på svenska

Lund University takes another step towards establishing itself in Science Village, this as per the recent Vice-Chancellor decision made at the end of 2023. This decision builds upon previous decisions from December 2018 and April 2021, where the university board and Vice-Chancellor established guidelines for Stage 2, involving the co-location of the Department of Physics, significant portions of the Department, of Chemistry and sections of Electrical and Information Technology (EIT).

In summary, the newest decision assigns LU Estates, in collaboration with LTH and the Faculty of Science, the task of evaluating the newly developed premises programme from December 2023 for Stage 2. The team will in addition conduct an in-depth investigation of space requirements, aiming to produce a preliminary study to concretize needs and facilitate a smooth transition to the next phase of the project, which involves selecting a landlord through procurement.

Enhanced coordination and organization for the establishment

The organisation of the establishment work is emphasized in the Vice-Chancellor’s decision. The steering committee, chaired by Per Mickwitz, Pro Vice-Chancellor for research, sustainability, and campus development, will retain overall responsibility and supervision for Stage 2. The committee’s mandate expands to encompass comprehensive coordination of both Stage 1, including Nanolab Science Village, and Stage 2. The group will also monitor the conditions for the university’s establishment in Science Village based on municipal and regional planning and the property owners’ area planning.

The faculty-based operational steering group for Stage 2 will continue its mission but with new members due to leadership changes. The group is led by Annika Mårtensson, Assistant Dean of sustainable campus development and widened recruitment at LTH. This group will maintain detailed knowledge of the relevant institutions’ needs and make decisions on complex operational issues. The committee will also oversee the work of organizational development for those involved in the project.

For the ongoing operational work of investigating and producing a preliminary study for Stage 2, a project group is formed, including planners from the LU Estates and representatives from LTH and the Faculty of Science.

A preliminary timetable presented

The processing of the premises programme is expected to continue until the autumn of 2024, and the preliminary study is projected to be completed by spring 2025. The overall goal is to compile the procurement documentation for the landlord by the summer of 2025, enabling the project to progress.

Information meeting about the premises programme
There is an opportunity to participate in an upcoming information meeting regarding the premises programme and future plans for Lund University’s Science Village establishment, Stage 2. The information meeting will take place in Lundmark Hall in Astronomy Building, on February 5, 2024, from 15:00 to 16:15 pm.
Learn more about the meeting.

Members Faculty-based Steering Group

Annika Mårtensson, Chair, Assistant Dean, LTH 
Per Persson, Dean, Faculty of Science
Ola Wendt, Prefect, Department of Chemistry 
Else Lytken, Prefect, Department of Physics 
Two student representatives from Teknologkåren, LTH, and Lunds Naturvetarkår (LUNA) / The Science Doctoral Student Council (NDR)

Members Steering Group LU Central 

Per Mickwitz, Pro Vice-Chancellor for research, sustainability, and campus development
Annika Olsson, Dean, LTH
Per Persson, Dean, Faculty of Science 
Malin Gülich, LU Estates
Student representative

Members of the project team for the Science Village Establishment, Phase 2

Knut Deppert, Project Manager 
Charlotte von Brömssen, Local Planner, LU Estates 
Joanna Oberda, Construction Project Manager, LTH 
Cecilia Schubert, Communications Officer, Faculty of Science
Per Eng-Johnsson, Support, Department of Physics 
Herwig Schüler, Support, Department of Chemistry

Further reading:

januari 9, 2024

Inlägget postades i

Alla blogginlägg Beslut English

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nytt rektorsbeslut fortsätter att lägga grunden för Lunds universitets närvaro i Science Village

This blog entry in English

Lunds universitet tar ytterligare ett steg mot att etablera sig i Science Village enligt ett nytt rektorsbeslut som fattades i slutet av 2023. Det baseras på tidigare beslut från december 2018 och april 2021 där universitetsstyrelsen och rektor fastställde riktlinjerna för etableringen gällande Etapp 2, vilket innebär samlokalisering av fysiska institutionen, större delar av kemiska institutionen och delar av Elektro- och informationsteknik (EIT).

Det nya beslutet innebär i korthet att sektionen LU Byggnad, i samarbete med Lunds Tekniska Högskola (LTH) och Naturvetenskapliga fakulteten, får i uppdrag att utvärdera det lokalprogram som togs fram i december 2023 för Etapp 2 och genomföra en fördjupad utredning av lokalbehoven. Målet är att ta fram en förstudieskiss för att konkretisera lokalbehovet och möjliggöra en smidig övergång till nästa fas av projektet, vilket innebär upphandling av hyresvärd.

Samordning och organisation kring etableringen stärks

Rektorsbeslutet lyfter även fram att organisatoriska strukturer för projektet ska förstärkas. Styrgruppen med Per Mickwitz, vicerektor för forskning, hållbarhet och campusutveckling, som ordförande kommer att fortsätta att ha övergripande ansvar och tillsyn över arbetet med Etapp 2. Styrgruppens uppdrag utökas för att även omfatta övergripande samordning av Etapp 1, vilket inkluderar Nanolab Science Village, och Etapp 2. Gruppen kommer även att inkludera övervakning av förutsättningarna för universitetets etablering i Science Village utifrån kommunal och regional planering samt fastighetsägarens planering av området.

Den fakultetsbaserade verksamhetsstyrgruppen för Etapp 2 leds av Annika Mårtensson, vicerektor för hållbar campusutveckling och breddad rekrytering vid LTH, kommer också att fortsätta sitt uppdrag men med några nya medlemmar då ledningsskifte sker. Denna grupp kommer fortsatt att ha både detaljkunskap om de berörda institutionernas behov och ta ställning i komplexa verksamhetsfrågor. Styrgruppen kommer även att överse arbetet med verksamhetsutveckling för de berörda i organisationen.

För det fortsatta operativa arbetet med att utreda och producera en förstudie för Etapp 2 tillsätts en projektgrupp där lokalplanerare från sektionen LU Byggnad och representanter för LTH och Naturvetenskapliga fakulteten ingår.

Preliminär tidplan presenterad

Slutligen har universitetet fastställt en preliminär tidplan för Etapp 2, där lokalprograms-bearbetning förväntas pågå fram till hösten 2024 och förstudien beräknas vara klar våren 2025. Det övergripande målet är att upphandlingsunderlaget för hyresvärd ska kunna sammanställas sommaren 2025 och därmed möjliggöra en fortsatt framdrift av projektet.

Informationsmöte om lokalprogrammet 5 februari
Det finns möjlighet att delta i kommande informationsmötet om lokalprogram och framtidsplaner för arbetet kring Lunds universitets Science Village-etablering, Etapp 2. Informationsmötet äger rum 5 februari i Lundmarksalen, Astronomihuset kl. 15.00 — 16.15.
Läs mer om informationsmötet och hur du deltar.

Vidare läsning:
Läs hela rektorsbeslutet (STYR 20222/2785) på LU i Science Village-bloggen (PDF, ny flik, 468 kB)
Ladda ned beslutet från ledningarna N och LTH (PDF, ny flik, 220 kB, på svenska)
Medlemmar i styrgrupperna och projektgruppen presenteras på bloggen (längst ned på sidan)

januari 9, 2024

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

News Summary for Lund University’s Science Village Establishment for November – December 2023

This newsletter provides updates and summaries for our subscribers about Lund University’s establishment work in Science Village. The newsletter covers Stage 1, Nanolab Science Village, and Stage 2, which involves the co-location of LTH and the Faculty of Science within the area. Additionally, we highlight the latest events related to the Science Village area. This newsletter covers the period from November – December 2023.

Detta nyhetsbrev på svenska

A message from the project team
We, the project team for the Science Village establishment (Stage 2), want to extend a big thank you to all of you who have been with us and supported us over the past year. We are currently finalizing the premises programme for Stage 2, and the finished programme will be sent to the Vice Chancellor at the end of December. For those who want to know more about the work, you are welcome to our information meeting in February 2024 (more information below). Before we let go of 2023, we wanted to take a look at some of the highlights from the year. Read more on the blog, and we’ll see you next year!
Blog post: The project team thanks you for this fantastic year

Invitation to upcoming information meeting about the premises programme and next steps
Welcome to an information meeting about the premises programme and future plans for the work around Lund University’s Science Village establishment, Stage 2. The meeting will take place in Lundmark Hall, Astronomy House, on February 5th, 2024, from 3:00 PM to 4:15 PM. The meeting will be held in English and is an internal information meeting for affected departments. However, anyone from the University interested in the establishment is welcome to attend. Information meeting: Invitation on the LU in Science Village blog

How is the project team engaging students to create a student-friendly Science Village?
Questions have been raised about how the student perspective is included in the work. In this blog post we give you insight into how we involve students to ensure that their needs and opinions are considered in the establishment work.
Blog post: Read the full post on the LU in Science Village blog

What’s happening next year?
A lot is happening next year. The submitted premises program will be analyzed and evaluated, studies of the area will be conducted, and many important decisions will be made. In February, during the information meeting, we will share more about the work to be done during the year and the new lineup in the project. This will also be published on the LU in Science Village blog.

If you want updates from the establishment work, there will be two information channels starting from the new year. If you are employed at the Faculty of Science or LTH, you will receive regular updates through established newsletters such as Insidan, LTH-Svepet, and mailings from the department that you work at. If you work outside these two faculties, you have the opportunity to subscribe directly to blog posts. The subscription function is at the bottom of the page on the LU in Science Village blog, or you can email lusciencevillage@science.lu.se to be added as a subscriber.

Happy holidays and we’ll see you at the information meeting on February 5th!

december 11, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg English Nyhetsbrev

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyhetssammanfattning för Lunds universitets Science Village-etablering för november – december 2023

Detta nyhetsbrev sammanfattar och uppdaterar er prenumeranter på vad som sker kring Lunds universitets etableringsarbete i Science Village. Nyhetsbrevet täcker Etapp 1, Nanolab Science Village, samt Etapp 2, samlokalisering av LTH och Naturvetenskapliga fakulteten i området. De senaste händelserna relaterade till Science Village-området inkluderas också. Detta nyhetsbrev täcker perioden november – december 2023.

This news summary in English

En hälsning från projektgruppen
Vi i projektgruppen för Science Village-etableringen (Etapp 2) vill rikta ett stort tack till alla er som varit med och stöttat oss under det gångna året. Vi lägger just nu den sista handen på lokalprogrammet för Etapp 2. Det färdiga programmet kommer att skickas till rektor i slutet av december. För er som vill veta mer om arbetet så är ni välkomna till vårt informationsmöte (se mer information nedanför). Innan vi släpper taget om 2023, så ville vi ta en titt på några av höjdpunkterna från året. Läs mer på bloggen så ses vi nästa år!
Blogginlägg: Projektgruppen tackar för detta fantastiska år som gått 

Inbjudan till informationsträff den 5 februari om lokalprogrammet för Etapp 2 
Välkommen att delta i informationsmöte om lokalprogram och framtidsplaner för arbetet kring Lunds universitets Science Village-etablering, Etapp 2. Mötet äger rum i Lundmarksalen, Astronomihuset, den 5 februari 2024, kl. 15.00-16.15. Mötet kommer att hållas på engelska, och är ett internt informationsmöte för berörda verksamheter. Alla intresserade från universitetet är dock välkomna att delta! 
Informationsmöte: Inbjudan på LU i Science Village-bloggen. 

Hur engagerar projektgruppen studenter för att skapa ett studentvänligt Science Village?
Frågor har kommit in till gruppen hur studentperspektivet inkluderas i arbetet. I detta blogginlägg ger vi dig en inblick i hur vi involverar studenterna för att säkerställa att deras behov och åsikter kommer fram i etableringsarbetet. Läs hela inlägget på LU i Science Village-bloggen

Vad händer nästa år?
Det är mycket som sker nästa år. Det inlämnade lokalprogrammet ska analyseras och utvärderas, studier över området måste till och många viktiga beslut ska tas. I februari, i samband med informationsmötet, kommer vi att berätta mer om arbetet som ska ske under året och vilken ny laguppställning vi har i projektet. Detta kommer även att publiceras på LU i Science Village-bloggen.

Vill du ha uppdateringar från etableringsarbetet så kommer det från och med årsskiftet att finnas två informationsvägar. Är du anställd vid Naturvetenskapliga fakulteten eller LTH så kommer du att få regelbundna uppdateringar genom etablerade nyhetsbrev såsom Insidan, LTH-Svepet, och utskick på den institution du arbetar på.

Arbetar du utanför dessa två fakulteter så finns möjlighet att direkt prenumerera på blogginlägg. Prenumerationsfunktion finns längst ned på sidan på LU i Science Village-bloggen, eller så kan du mejla lusciencevillage@science.lu.se  så läggs du till som prenumerant. 

december 11, 2023

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

A huge thank you from the project group for this fantastic year!

Picture from the project team's last visit to Science Village in September this year (2023). Image of Space, Möllan, and Möllegården. Image: C. Schubert.

Blogginlägg finns på svenska här.

The project team for the Science Village establishment (Stage 2) would like to extend a heartfelt thank you to all of you who have been with us and supported us over the past year. Whether you have shared crucial information about spaces and schedules, participated in our workshops, or simply shown interest by attending our information meetings, your engagement has meant a lot to us. So, thank you very much!

We are currently putting the finishing touches on the premises programme for Stage 2. The completed programme will be sent to the rector by the end of December. For those who want to learn more about our work, you are welcome to attend our information meeting on February 5th at 3:00 PM to 4:15 PM. There, we will provide an in-depth overview of the premises programme and share the activities the group will focus on in 2024. See you in Lundmark Hall, in the Astronomy House. Everyone from the university is welcome to participate in this internal information meeting.

Some members of the project team will unfortunately be leaving us next year. This includes project leader Charlotta Turner, who has taken on an exciting new role as Pro-dean at the Faculty of Science. At the same time, we welcome some new members to our group. During the meeting, we will introduce the new project leader and present a slightly modified lineup of the project group.

Learn more: Information meeting on the local program and future plans for the project team, February 5th. Will be held in English.

Before we let go of 2023, let’s take a quick look at some of the highlights from the year.

We started January with a new project team and two newly established steering groups for Stage 2, with a focus on developing a local program by the end of the year. One steering group oversaw the overall work from central parts of the university, and another group was connected to the Faculty of Science and LTH. This steering group is responsible for developing the planned activities in Science Village and providing the necessary groundwork for assembling the local program.

After the project members got warmed up, the spring “design-driven dialogues” kicked off with the architecture firm SWECO. It was a series of workshops where approximately 45 people from various parts of the involved activities and student representatives gathered at four occasions during the spring. The goal was to lay the foundation for a local program by discussing future spatial needs, synergies, concrete areas, and much more. We have gained numerous insights and ideas that in various ways form the basis of our local program.

If you are curious about how it all went, you can read more on our blog:
> Design-Driven Dialogues – An Important Puzzle Piece for Developing Upcoming Premises Programme
> “The design dialogues have provided us with several embryos of what can be done together”

The project team also organized several fantastic study visits both on and off our own campus. In January, we visited, along with participants from the activities, the Technical University of Denmark (DTU) at Lyngby Campus north of Copenhagen, as well as the University of Copenhagen. In May, we visited the Niels Bohr Institute in Copenhagen and Science City Lyngby. In August, we arranged an “LU Campus Tour” to be inspired by renovations and new constructions on our own campus.

The purpose of these study visits was to learn from other local program and construction processes for our own establishment work and to inspire participants to consider the role Lund University plays in creating an innovative and attractive research area in Science Village.

We also focused our efforts on the milestones set in the rector’s decision from December 2022. A prioritization order (also called a working order) was submitted in May, and in October, we developed an operational scope proposal. In December, the local program, currently being worked on in collaboration with White Architects, will be submitted.

How have we been working on the premises programme?

We have devoted extensive efforts to the premises programme, especially during the fall. In August, the project team held a meeting at Möllegården in Science Village, where it quickly became apparent that the agenda for the fall would be packed with various activities! Summarizing everything we have worked on is challenging, especially in a blog post, but we have established a close collaboration with White Architects, leading the effort to develop a premises programme. White Architects have conducted site visits to both the visits to both the chemistry and physics departments, as well as Electromagnetism and Nanoelectronics, to better understand the environments and identify what works and what aspects should not be brought to Science Village. All of this is aimed at shaping our analysis of the current state of affairs for a better understanding of our starting point. Together with the project team, White Architects have also organized three highly significant workshops to better understand the learning, student, and laboratory environments, with selected representatives from the organization. A wealth of information emerged from these sessions.

Simultaneously, within the project team, we have actively collaborated with the students to ensure that Science Village becomes a welcoming and tailored space for them. Additionally, we have organized a “technology network,” where technicians from various departments have contributed their insights into technology, work methods, and safety aspects. All of this is to ensure that their experiences and knowledge become an integral part of the premises program. A post about this network will be published here on the blog.

Throughout the year, we kept you updated through numerous information meetings, blog posts, interviews, pictures, and presentations, as well as information dispatches. If you want to delve into everything that happened during the year, take a look at our blog posts and news dispatches.

All blog posts on the LU in Science Village blog.

So, after an eventful year, we want to wish you all a fantastic holiday and look forward to meeting again next year for new adventures! Stay updated by visiting the blog regularly. It is now also possible to subscribe to the blog posts – see the subscription function at the bottom of the page.

Thank you for an amazing year! We wish you all fantastic holidays after a hectic year.

Charlotta Turner
Charlotte von Brömssen
Maria Ovesson
Knut Deppert
Cecilia Schubert
Joanna Oberda

Photo gallery with selected images from the past year:

december 7, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg English Nyhetsbrev

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Projektgruppen tackar för detta fantastiska år som gått

Picture from the project team's last visit to Science Village in September this year (2023). Image of Space, Möllan, and Möllegården. Image: C. Schubert.

This blog is available in English here.

Projektgruppen för Science Village-etableringen (Etapp 2) vill rikta ett stort tack till alla er som varit med och stöttat oss under det gångna året. Oavsett om ni har delat viktig information om lokaler och scheman, deltagit i våra workshops eller helt enkelt visat intresse genom att dyka upp på våra informationsmöten, så har ert engagemang betytt oerhört mycket för oss. Stort tack!

Vi lägger just nu den sista handen på lokalprogrammet för Etapp 2. Det färdiga programmet kommer att skickas till rektor i slutet av december. För er som vill veta mer om arbetet så är ni välkomna till vårt informationsmöte den 5 februari kl. 15.00-16:15. Där kommer vi att ge er en djupdykning i lokalprogrammet och dela med oss av de aktiviteter som gruppen kommer att fokusera på under 2024. Vi ses i Lundmarksalen, i Astronomihuset. Alla från universitetet är välkomna att delta i detta interna informationsmöte som hålls på engelska.

Några ur projektgruppen kommer tyvärr att lämna oss, bland annat projektledare Charlotta Turner som fått nytt spännande uppdrag som prodekan vid naturvetenskapliga fakulteten. Samtidigt får vi några nya i vår grupp som vi varmt hälsar välkomna. Vid mötet så kommer vi kunna presentera ny projektledare och en något modifierad laguppställning.

Mer information: Informationsmöte om lokalprogrammet och framtidsplaner för projektgruppen, 5 februari.

Innan vi släpper taget om 2023, låt oss ta en titt på några av höjdpunkterna från året.

Vi började januari med en ny projektgrupp och två nytillkomna styrgrupper för Etapp 2 med fokus på att ta fram ett lokalprogram innan årets slut. En styrgrupp från centrala delarna av universitetet som överser det övergripande arbetet, och en styrgrupp kopplad till naturvetenskapliga fakulteten och LTH. Den sistnämnda grupp har ansvar för utvecklingen av de planerade verksamheterna i Science Village samt att ta fram det underlag som behövs för att sätta ihop ett lokalprogram.

Efter att projektmedlemmarna blivit varma i kläderna kickades vårens “design-drivna dialoger” igång tillsammans med arkitektfirman SWECO. Det var en serie workshops där cirka 45 personer från olika delar av berörda verksamheter samt studentrepresentanter samlades vid fyra tillfällen under våren. Målet var att skapa grunden för ett lokalprogram genom att diskutera framtida lokalbehov, synergieffekter och konkreta ytor och mycket mer. Vi har fått massor av insikter och idéer som på olika sätt utgör grunden för vårt kommande lokalprogram.

Om ni är nyfikna på hur det gick till, kan ni läsa mer på vår blogg:


Design-drivna dialoger – en viktig pusselbit för framtagandet av kommande lokalprogram
“Designdialogerna har gett oss flera embryon till vad man kan göra tillsammans”

Projektgruppen har också  organiserat flera fantastiska studiebesök både på och utanför vårt eget campus. I januari besökte vi, och deltagare från verksamheten, Danmarks Tekniska Universitet (DTU) i Lyngby Campus norr om Köpenhamn, samt Köpenhamns universitet. I maj drog vi till Niels Bohr-institutet i Köpenhamn och Science City Lyngby. I augusti arrangerade vi en “LU Campus Tour” för att inspireras av renoveringar och nybyggnationer på vårt eget campus.

Syftet med studiebesöken var dels att dra lärdomar från andra lokalprograms- och byggprocesser till det egna etableringsarbetet och dels att inspirera och få deltagare att fundera över vilken roll Lunds universitet spelar i att skapa ett innovativt och attraktivt forskningsområde i Science Village.



Vi har också fokuserat vårt arbete på de milstolpar som sattes upp i rektorsbeslutet från december 2022. En prioriteringsordning (även kallad arbetsordning) lämnades in i maj och i oktober tog vi fram ett verksamhetsmässigt omfattningsförslag. I december kommer lokalprogrammet, som vi för närvarande arbetar fram tillsammans med White Arkitekter, att lämnas in.

Hur har vi arbetat med lokalprogrammet?

Vi har dedikerat omfattande arbete åt lokalprogrammet, särskilt under hösten. I augusti höll projektgruppen ett planeringsmöte på Möllegården i Science Village, där det snabbt stod klart att höstens agenda skulle vara fullspäckad med olika aktiviteter! Att kort summera allt vi har arbetat med blir svårt, framförallt i ett blogginlägg, men vi har etablerat ett nära samarbete med White Arkitekter som leder arbetet med att ta fram ett lokalprogram. Där har White Arkitekter bl.a. gjort platsbesök på både kemiska och fysiska institutionerna samt Elektromagnetism och Nanoelektronik, för att bättre förstå miljöerna där och vad som fungerar och vad man inte vill ta med sig till Science Village. Allt för att kunna forma vår lokal- och verksamhetsanalys av nuläget så vi bättre förstår vårt utgångsläge. White Arkitekter har även tillsammans med projektgruppen organiserat tre väldigt betydelsefulla workshops för att bättre förstå lärande-, student- och labbmiljöerna med utvalda representanter från verksamheten. Väldigt mycket information kom fram ur dessa tillfällen.

Samtidigt har vi i projektgruppen aktivt samarbetat med studenterna för att säkerställa att Science Village blir en plats som är välkomnande och anpassad för dem. Dessutom har vi organiserat ett “tekniknätverk”, där tekniker från olika avdelningar har bidragit med sina insikter om teknik, arbetsmetoder, och säkerhetsaspekter. Allt detta för att säkerställa att deras erfarenheter och kunskap blir en integrerad del av lokalprogrammet. Ett inlägg om detta nätverk kommer att publiceras här på bloggen. 

Under året har vi hållit er uppdaterade genom flertalet informationsmöten, blogginlägg, intervjuer, bilder och presentationer samt informationsutskick. Om ni vill fördjupa er i allt som har hänt under året, ta en titt på våra blogginlägg och nyhetsutskick.

Alla blogginlägg på LU i Science Village-bloggen.

Så, efter ett händelserikt år vill vi önskar er alla en fantastisk ledighet och ser fram emot att träffas igen nästa år för nya äventyr! Håll er uppdaterade genom att besöka bloggen regelbundet. Det är nu även möjligt att prenumerera på blogginläggen – se prenumerationsfunktionen längst ned på sidan. 


Tack för ett fantastiskt år! Vi önska er alla en lugn och skön ledighet efter ett hektiskt år.

Charlotta Turner
Charlotte von Brömssen

Maria Ovesson
Knut Deppert
Cecilia Schubert
Joanna Oberda

Bildgalleri med urvalda bilder från året som gått.

december 7, 2023

Inlägget postades i

Alla blogginlägg Nyhetsbrev

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Äldre inlägg