Institutionen för Byggvetenskaper – Hållfasthetslära och Brunnshög

Efter ett samtal med prefekten på Institutionen för Byggvetenskaper framkom att Hållfasthetslära bör etableras på Brunnshög, då det finns ett stort värde att ha en eller flera tomografer på plats som kan komplettera MAX IV för användningsområden i både större och mindre skala.

Prefekten menade att det är spännande att göra något nytt eftersom de suttit i sina hus väldigt länge. Det finns naturligtvis delade meningar inom institutionen om en flytt är att föredra, precis som på andra institutioner inom universitetet, men eftersom vi talar om 10 år framåt i tiden så bör Hållfasthetslära ligga på Brunnshög. Detta inkluderar 4D-labbet (se tidigare blogginlägg).

Om US beslutar om en etablering enligt Scenario 2 så blir det endast tomografen med personal som i så fall flyttar eftersom Hållfasthet inte i sin helhet behöver etableras på Brunnshög.

Om däremot prefekten får önska så är scenario 3, som inkluderar grundutbildning, att föredra eftersom forskning och utbildning inte bör separeras.

november 20, 2018