Välkommen till bloggen om Lunds universitets beredning av en etablering i Science Village

Denna bloggs syfte är att göra Lunds universitets olika verksamheters syn på en etablering i Science Village mer transparent under beredningstiden som pågår fram till den 1 december 2018.

Science Village Scandinavia AB bildades 2009 och ägs av Lunds kommun, Region Skåne och Lunds universitet. Syftet är att utveckla marken mellan MAX IV och ESS för bebyggelse. Utvecklingen av Science Village Scandinavia (SVS) är av stor framtida principiell vikt för Lunds universitet (LU) och därför är det viktigt med en bred förankring av beslut om en etablering i SVS.

Med utgångspunkt i en första rapport som beskriver fem olika scenarier där minsta etableringen rymmer 75 personer och den mest omfattande ca 1000 personer, har nu resurser avsatts för att utreda möjligheterna till en etablering som motsvarar minst scenario två. I denna prioriteras forskningsverksamhet tätt kopplat till MAX IV och ESS samt stödfunktioner. Sven Lidin har, genom rektorsbeslut Dnr STYR2018/654, fått i uppdrag att bereda ett samlat ställningstagande från LUs verksamhet och en första beräkning av kostnader för lokalbehovet.

Nuvarande beredningsgrupp, LU@SVS, ska föra etableringsplanerna vidare så att beslut kan fattas inom LU, vid fakulteter, institutioner, LU-gemensam nivå och inom SVS AB. Genom möten med representanter från såväl verksamheter med nära koppling till MAX IV och ESS som andra med mera perifera kopplingar till en flytt men som kommer att påverkas, kan ett samlat ställningstagande och inledande beräkningar bidra till att ge ett tillräckligt detaljerat underlag om värdet av en etablering i SVS för att kunna tillgodose framtida behov av högkvalitativ forskning inom relevanta områden för LU i framtiden.

Målet är att rapporten ska utmynna i ett konkret förslag om vilka verksamheter som bör flytta, lokalbehov, finansiering och en konsekvensanalys. Att utöka campus i Lund till att också omfatta Brunnshög och därmed förlänga kunskapsstråket kommer att föra med sig utmaningar för LU. Med möjligheten följer ett stort ansvar att för både utbildning och forskning ge förutsättningar att göra SVS till ett framtida nationellt centrum för materialforskning, Health Science men också tvärvetenskaplig forskning som kan omfatta alla andra ämnesområden som humaniora och samhällsvetenskap.

Efter hand som institutionerna ser möjligheter kan fler områden komma att påverkas mot en inriktning att inte dela utan inkludera området i Brunnshög och inte skapa två campus utan endast ett större gemensamt campus i Lund.

Underlaget ska utformas så att det framgår vem som önskar eller bör flytta, vilka behov som finns, hur finansieringen ska lösas, om det endast är forskning som ska flytta eller det är villkorat att också utbildningen flyttar med samt vilket den ekonomiska konsekvensen blir för det man lämnar i form av verksamhet och lokaler.
Underlaget kan också bidra till att skapa förutsättningar för effektiv och rationellt stöd till verksamheten för att påskynda en flyttprocess till Brunnshög.

I dagsläget har beredningsgruppen hunnit föra samtal med representanter från Fysik, Kemi, Medicin och strålningsfysik, MAX IV, EIT (Elektro och Informationsteknik), CEC (Centrum för miljö- och klimatforskning) samt med externa intressenter som ESS, SVS AB, AH och inte minst våra viktiga studentrepresentanter från AF, KK (Kuratorskollegiet) och LUS (Lunds universitets studentkårer). Sammanfattningar från dessa möten kommer löpande att publiceras här för att alla ska kunna nås av andras tankar kring Lunds universitets möjlighet till framtida campus-expandering. För att informera och föra dialog om beredningen har fakulteter och institutioner kontaktats och möten kommer att hållas under hösten.

Vänliga hälsningar,
Beredningsgruppen

Rektorsbeslut: Rektorsuppdrag om fortsatt utredning avseende LUs etablering i Science Village, 2018-04-12

2017 års uppdrag: Fem möjliga scenarier för Lunds universitets etablering på Science Village Scandinavia, 2018-01-31