Nytt projektkontor tar Lunds universitets Science Village-etablering vidare

Science Village-kontoret vid Lunds universitet öppnar nu sina dörrar till det nya projektkontoret som ligger på IKDC. På bild från vä: Carina Jarl tf. biträdande koordinator och Eva Åkesson, koordinator. Bild: C.Schubert

Universitetets arbete med att inleda etablering i Science Village har pågått under flera år. Flera viktiga steg har tagits under denna tid, allt från utformande av lokalprogram till en gemensam vision för etableringen. Nu konkretiseras universitetets arbete ytterligare genom inrättande av ett för LTH och Naturvetenskapliga fakulteten gemensamt projektkontor för Lunds universitets etablering i området.

Kontoret kommer att arbeta nära alla delar av universitetet men med speciellt fokus på Naturvetenskapliga fakulteten och LTH som kommer att flytta delar av sin verksamhet till området. Kontoret ska samordna och genomföra de beslut som dessa fakulteter tar kring etableringen.

Genom etableringen i Science Village hoppas universitetet på en förnyelse som möjliggör fler viktiga forskningsframsteg, skapar nya utbildningar och inspirerande studiemiljöer samt fortsätter bygga vidare på ett rikt studentliv över hela campus. Kontoret kommer att vara ett viktigt stöd för att uppnå dessa mål och universitetets och verksamheternas egna visioner över etableringen.

Kontoret öppnar på Ingvar Kamprad Designcentrum (IKDC) torsdag 1 juli 2021 och kommer att ledas av en koordinator – professor Eva Åkesson, tidigare prorektor vid Lunds universitet och före detta rektor vid Uppsala universitet, samt projektledare Carina Jarl, tf biträdande koordinator vid kontoret.

Öppen plats för alla
Kontoret är en öppen mötesplats för alla och erbjuder allt från arbetsplatser åt de som arbetar med etableringsprocessen till möjlighet att komma förbi och ställa frågor om universitetet i Science Village. Utställningar, publika webbinarier och frukostmöten planeras är något som projektkontoret hoppas kunna erbjuda redan i höst.

Inom kort kommer projektkontoret att starta två bloggar, en på svenska och en på engelska, som kommer att informera om det allra senaste från etableringsprocessen och kontorets arbete. Håll utkik här för länkar och möjlighet att prenumerera på de nya bloggarna.

Kontaktuppgifter
Eva Åkesson, koordinator Science Village-kontoret vid Lunds universitet, eva.akesson@kilu.lu.se
Carina Jarl, tf. biträdande koordinator Science Village-kontoret vid Lunds universitet, carina.jarl@kommunikation.lu.se

juli 1, 2021