Nanolab Science Village: den tredje stora infrastrukturen på Brunnshög

Nanolab Science Village är, näst efter ESS och Max IV den tredje stora forskningsanläggningen som planeras i norra Lund. Labbet är en del av den första etappen av Lunds universitets etablering i Science Village.

Med nanoteknik finns nycklar till hållbara lösningar för planetens och människans bästa. Energieffektivare, smartare, starkare, miljövänligare material har blivit möjliga att skapa på naturens eget sätt. Investeringen i Nanolab Science Village, i omedelbart närhet till ESS och Max IV, ger Sverige en unik möjlighet att ligga i täten när mänskligheten tar århundradets nästa tekniksprång baserat på materialvetenskap för en bättre värld.

Nanolab Science Village kommer att ersätta Lund Nano Lab som är en nyckelinfrastruktur för all nanoforskning vid Lunds universitet och drivs för närvarande gemensamt av NanoLund och fysiska institutionen vid Lunds universitet.  Ett upphandlingsunderlag förbereds för närvarande och en upphandling av hyresvärd kan avslutas i april 2021. Ambitionen är att färdigställa byggnaden 2024.

Modern utrustning behöver större yta

Lund Nano Lab har för nuvarande ca 150 aktiva användare från akademi och industri, men har blivit en flaskhals för vidare utveckling. Modern utrustning behöver större yta och mer omfattande tillgång till ventilation och andra medier än vad nuvarande laboratoriet kan tillhandahålla.

Precis som Lund Nano Lab kommer Nanolab Science Village att vara del av Myfab som är den nationella infrastrukturen för nanolaboratorier. Nanolab Science Village kommer även i fortsättningen att vara öppet för användare från både akademi och företag i hela Sverige. Det nya labbet kommer dessutom att anpassas så att det fyller viktiga behov också hos användare och anställda vid MAX IV och ESS, exempelvis för kompletterande materialkarakterisering.

En mer omfattande teknikpark

På så sätt kommer Nanolab Science Village att fylla flera viktiga strategiska funktioner. Medan MAX IV och ESS fokuserar på materialanalys kommer NanoLab Science Village bli den första infrastrukturen i Science Village för att tillhandahålla avancerade nya material.

Genom etableringen av labbet kommer Lunds universitet därmed att ta ett stort steg för att förverkliga två av svenska regeringens stora mål: att etablera ett världsledande forskningscentrum med bas i livsvetenskaper och materialforskning – och att skapa förutsättningar för en teknikpark runt ESS och MAX V i Science Village.

Kostnaden för Nanolab Science Village uppskattas till cirka 600 MSEK inklusive modern utrustning. Finansieringsstrategin för att lyfta fram nanoteknikens möjligheter att hitta hållbara lösningar för planetens och människans bästa inkluderar bidrag från såväl statliga som privata källor.

Skriven av:

Professor Heiner Linke, NanoLund och fasta tillståndets fysik