Intervju: Vad händer i höst för universitetets Science Village-etablering?

På bild: Knut Deppert i samband med projektgruppens veckoträff som sker varje tisdag på Fysiska institutionen. Bild: C. Schubert

Intervju med projektledare och professor Knut Deppert för Lunds universitets Science Village-etablering (Etapp 2):

✴ Vad händer i höst för universitetets Science Village-etablering?
Hösten är full av aktiviteter för oss i projektgruppen! Vi slutför just nu utvärderingsrapporten för Etapp 2, som vi utvecklat i samarbete med White Arkitekter och Akademiska Hus.

Rapporten jämför vårt huvudalternativ, en flytt till Science Village enligt Scenario 5, med två referensalternativ för att ge oss en tydlig jämförelsegrund. Dessa alternativ är dels kostnaden för att samlokalisera de fysiska och kemiska institutionerna vid Kemicentrum, dels kostnaden för att renovera befintliga lokaler för att säkra verksamheternas framtida utveckling. Rapporten ger en översikt över kostnaderna samt för- och nackdelarna med varje alternativ.

Vilken betydelse har denna utvärderingsrapport för etableringsarbetet?
Rapporten, som presenteras i september, blir ett viktigt underlag för vidare diskussioner med berörda verksamheter, fakultets- och universitetsledningarna. Även om vi inte väntar oss att ha alla svar i höst, så kommer rapporten att ge oss underlag för framtida beslut om vilken riktning vi vill ta, och vilket alternativ vi vill utreda vidare.

Som alla vet så är detta ett komplext arbete med många inblandade aktörer, och den väg vi väljer måste ske i nära dialog med verksamheten. Därför kommer vi lägga stor vikt vid att lyssna in så många perspektiv som möjligt i samband med analysen för att säkerställa rätt beslut.

Är det något mer som sker gällande etableringsarbetet?
Parallellt fortsätter vi arbetet med rumsfunktionsprogrammet, vilket vi tidigare berättat om på vår blogg. Dessutom förbereder vi våra synpunkter på kommunens planprogram för området, och vi hoppas att våra kommentarer kommer att beaktas i den slutgiltiga versionen.

Det blir en spännande höst för universitets etableringsarbete och vi ser fram emot många konstruktiva diskussioner!

▶ Utvärderingsrapporten kommer att göras tillgänglig på LU i SV-bloggen när den är färdigställd.

september 5, 2024

Alla blogginlägg Intervju