Hallå där! Eva Åkesson koordinator för det nyinrättade Science Village-kontoret

Eva Åkesson. Bild: J. Olsson

Detta blogginlägg publicerades först på Science Village-kontorets blogg. Science Village-kontoret är nu nedlagt.

Du har fått i uppdrag att leda det gemensamma Science Village-kontoret – vad har hänt sedan kontorets öppnande i juli?

Vi är glada att öppna Science Village-kontoret här på Ingvar Kamprad Designcentrum (IKDC). Trots sommar och ledighet har vi redan hunnit presentera SV-kontorets uppdrag för flertalet olika personer och grupper, både inom och utanför universitetet, som följer utvecklingen med stort intresse. Vi har även haft besök av studentrepresentanter som är positiva till fortsatt dialog – ett starkt studentinflytande är viktigt för att detta ska bli riktigt bra.

När pandemirestriktionerna tas bort ser vi fram emot fler besökare på plats som vill diskutera Science Village och berätta om sina förväntningar och farhågor. Vi vill självklart också komma och besöka alla de som blir berörda och lära mer om verksamhetens framtida behov.

Alla på kontoret arbetar för fullt och fokus är att få allt från verksamhetsplan, rekryteringar, skrivbord och datorer till interna arbetsprocesser på plats. Om detta projektkontor ska kunna leverera i paritet med de förväntningar som finns så är det viktigt att kontoret får det grundläggande i ordning på ett tydligt och transparent sätt.

Läs mer om kontoret och dess uppdrag: Nytt projektkontor tar Lunds universitets Science Village-etablering vidare

Vilka aktiviteter blir viktigast för kontoret i höst?

Det viktigaste för oss nu är att få komma igång på riktigt. Vi vill skapa synergier och få etableringsarbetet att gå i takt mellan naturvetenskapliga fakulteten och LTH. Det finns mycket att vinna på att jobba ännu mer ihop, och vi vill gärna att hela arbetet blir en katalysator för att hitta nya sätt att tänka och arbeta på. Att stödja fakulteterna med underlag och utredningar om inriktningen på nästa etableringsetapp, det vill säga bistå ledningarna att forma informerade beslut kring vem/vad/hur som etableras i Science Village, kommer att bli centralt de nästkommande månaderna.

Det är även viktigt att fundraisingarbetet kommer igång. SV-kontoret har förmånen att ha Karin Ulfsdotter Crépin som en del av teamet sedan den första september, hon är anställd som senior rådgivare för strategiska partnerskap och fundraising vid LTH med placering vid kontoret. Faktum är att hon redan tjuvstartat med sitt arbete för Nanolab Science Village (se filmklipp på engelska nedan.)

Kontoret vill även skapa ett gott samarbete med det nyinrättade campusutvecklingskontoret och vi kommer kunna komplettera varandra på ett bra sätt. Och slutligen är arbetet igång med att få ihop en gemensam tidsplan med LU Byggnad och beskriva de steg vi måste ta för att skapa en ny och synlig profilbyggnad för Lunds universitet i Science Village.

Det är mycket att sätta igång med och vi har fått en flygande start. Alla på Science Village-kontoret ser fram emot detta intressanta och spännande uppdrag och vi kommer att göra vårt yttersta för att vara det bästa möjliga stöd för fakulteternas i detta framtidsarbete.

Håll utkik efter ”Kaffe på kontoret” i höst!
I höst kommer Science Village-kontoret att bjuda in till spännande online-samtal med olika gäster. Samtalen kommer att ta sig an ämnen såsom: Strategier för upphandling, visioner och mål för Lunds kommun, regionen och universitetet för Science Village-etableringen och mycket mer.

Kontorets första gäster blir Per Mickwitz, professor i miljöpolitik och vicerektor för forskning, hållbarhet och campusutveckling tillsammans med fv vicerektor Sven Strömqvist för att prata om campusplaner. Sven ledde arbetet med att ta fram nuvarande Campusplan 2012 så vad har han för lärdomar att förmedla till Per som nu har uppdraget att leda arbetet med att ta fram en ny plan? Håll utkik på bloggen efter tid, datum och hur ni anmäler er till samtalen.

Välkomna!

september 21, 2021