De svarar på alla frågor om etableringen i Science Village

Eva Åkesson och Carina Jarl är koordinator respektive biträdande koordinator på det nya Science ­Village-kontoret, beläget i Ingvar Kamprad Designcentrum. Foto: Jan Olsson

Denna intervju var först publicerat i Lunds universitets magasin (LUM) – lu.se. Och på Science Village-kontorets blogg. Science Village-kontorets blogg är nu nedlagt.

Universitetets etablering i Science Village ska samordnas med hjälp av ett nytt projekt­kontor, koordinerat av hemvändaren Eva Åkesson, som nyligen lämnat rektor­skapet i Uppsala.

Det är LTH och Naturvetenskapliga fakulteten som tillsammans har öppnat kontoret på Ingvar Kamprad Designcentrum, IKDC, på Sölvegatan. Under de kommande åren är det härifrån som arbetet med fakulteternas etablering i Science Village samordnas.

Kontoret är öppet men inte helt färdigställt när LUM hälsar på. Möbler ska in, arbetsplatser fixas, tekniken förmås att fungera och två rekryteringar står för dörren.

Många frågor

– Det här ska vara en mötesplats för alla som är nyfikna och har frågor, både de som är positiva till etableringen och de som hyser oro. Det märks att det finns ett uppdämt behov av att prata om detta, säger Eva Åkesson, professor vid Kemiska institutionen och med ett förflutet som prorektor vid LU.

Tillsammans med biträdande koordinatorn ­Carina Jarl ska hon nu se till att etableringen sker smidigt och stegvis och att det inte dubbelarbetas på fakulteterna. Om fem, sex år beräknas själva flytten vara helt genomförd.

Ska utveckla verksamheten

Båda betonar att det i slutänden inte bara rör sig om att bygga ett eller flera nya hus och flytta delar av de fysiska och kemiska institutionerna från Sölvegatan till ­Science Village mellan MAX IV och ESS. Snarare handlar det om att skapa något helt nytt som utvecklar den verksamhet som finns idag, både vad gäller forskning och grundutbildning. Mer konkret än så är svårt att vara, menar de, eftersom det än så länge är oklart exakt vilka verksamheter som flyttar till Science Village. Klart är emellertid att de som flyttar inte ska splittras på olika håll.

– Tillsammans med fakulteterna ska vi skapa en sammanhållen miljö för forskning och utbildning och då blir självklart byggnaderna viktiga, men det handlar även om utemiljöer. Än vet vi inte om det blir bäst med ett eller flera hus, säger Eva Åkesson.

I en undersökning som gjordes 2018 fanns det en hel del negativa reaktioner på att etablera delar av de två fakulteterna i ­Science Village. Även om det fortfarande finns en oro hos vissa så är det till stor del ett passerat stadium, enligt Carina Jarl.

– Det märks tydligt. Folk ser potentialen på ett helt annat sätt. Jag tror definitivt att möjligheterna till samarbeten och tvär­vetenskapliga projekt kommer att öka.

Förskjutning mot Brunnshög

LTH:s och Naturvetenskapliga fakultetens etablering i Science Village innebär en tydlig förskjutning av universitetets verksamhet till Brunnshögsområdet. MAX IV är redan på plats, Medicinska fakultetens djurhus, CMU, är på gång, likaså Nanolab, och 2023 ska ESS stå klart att tas i bruk. Och det är bara några exempel.

Det är många som är intresserade även på andra fakulteter, men enligt Carina Jarl vill de avvakta och se vilken sorts intellektuell miljö som skapas i Science Village.

Det som kan få fler att ta steget är om det nya sjukhuset byggs i nordöstra Lund.

– Då lär det bli mycket intressant för exempelvis Medicinska fakulteten.

Läs även LUM-intervju med Vicerektor Per Mickwitz: Storsatsar på campusutveckling

oktober 8, 2021