“Coopetition” som upphandlingsstrategi lämpligt i Science Village-processen?

Detta blogginlägg publicerades först på Science Village-kontorets blogg. Science Village-kontoret är nu nedlagt.

Science Village-kontoret bjöd förra veckan (21 september) in Per-Erik Eriksson, professor i industriellt och hållbart byggande vid Luleå tekniska universitet, att föreläsa om upphandlingsstrategier för NanoLund och andra med behov och intresse av ökad kunskap om ämnet.

Konkurrens och samverkan ska helst kombineras för att effektivitet ska uppnås och leda till innovation, så sammanfattar professor Per-Erik Eriksson en framgångsrik upphandlingsstrategi i komplexa projekt. Modellen ryms i den samarbetsform som i olika sammanhang benämns “coopetition” för att den kombinerar cooperation och competition.

Upphandling är en central och kritisk process i universitetets etablering i Science Village. Nanolab Science Village är först ut att, med stöd av LU Byggnad, upphandla hyresvärd för det nya labbet. Detta har resulterat i ett omfattande och värdefullt förarbete som också väckt en rad nya frågor.

Föreläsningen gav en bra inblick i hur vi som beställare bör tänka när vi ska utforma underlag för upphandlingen. Det är viktigt att alla frågor beaktas ur ett beställarperspektiv men med insikt om potentiella leverantörers kompetens och expertis. I större, komplexa byggprojekt resulterar sådana analyser ofta i partnering – avtal uppstår. Det innebär att leverantörer och beställare samarbetar med både djup och bredd vilket ökar sannolikheten för att slutresultatet ska bli långsiktigt hållbart.

Frågor och diskussion i slutet av Per-Eriks föreläsning gav också insikt i att vi behöver lära oss mer om hur upphandling av hyresvärd görs vid Lunds universitet, vilket kontoret hoppas kunna erbjuda mer information om vid annat tillfälle. Likaså uppstod frågan om hur extern finansiering kan involveras i processen på bästa sätt.

september 28, 2021

Alla blogginlägg SVkontoret