Besök på Natrium i Göteborg: Lärdomar för Science Village-etableringen

Natrium. Foto: Felix Gerlach

This blog post in English.

I augusti 2023 flyttade naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet in i den nybyggda Natrium-byggnaden på Medicinareberget. För att samla in värdefulla lärdomar och insikter som kan tillämpas på Science Village-projektet, organiserade projektgruppen för Etapp 2 en inspirerande studieresa till Natrium i mitten av juni. Med på resan var 15 engagerade deltagare från båda etapper, fysiska institutionen, kemiska institutionen, LU Byggnad och naturvetenskapliga fakultetskansliet.

Gruppen välkomnades varmt av Mats Lilja, projektledare för Natrium, Gustav Bertilsson Uleberg, kanslichef på naturvetenskapliga fakulteten, Charlotte Odbratt, projektchef från Akademiska Hus, samt Åsa Arrhenius, prefekt vid institutionen för biologi och miljövetenskap. Under en eftermiddag gav de en introduktion till projektet och delade med sig av sina erfarenheter och insikter från arbetet samt bjöd på en extensiv rundvandring av Natrium.

Om Natrium och projektet

Natrium invigdes 2023 och är hem för cirka 3000 studenter och 500-600 medarbetare från fem institutioner och fakultetskansliet. Byggnaden innehåller avancerade laboratoriemiljöer, undervisnings- och kontorslokaler, studiemiljöer och en restaurang.

Projektet omfattar totalt 32 000 m² nybyggnation och 2000 m² ombyggnation. Nybyggnationen består av två huskroppar i sju våningsplan med en mellanliggande del som bland annat rymmer atrium och mötesrum. Byggnaden är certifierad enligt miljöbyggnad nivå guld och har flera energieffektiva lösningar såsom solceller på taket och behovsstyrd ventilation och belysning.

Institutionerna som samlokaliserades var biologi och miljövetenskap, kemi och molekylärbiologi, marina vetenskaper, geovetenskaper, kulturvård samt fakultetskansliet för naturvetenskap, som alla tidigare satt utspridda. Institutionen för fysik och institutionen för matematiska vetenskaper är fortsatt en del av fakulteten men finns kvar i sina gamla lokaler i närhet till Chalmers för att kunna upprätthålla sina nära samarbeten.

Natrium byggdes med målet att vidareutveckla fakulteten genom att samlokalisera sina institutioner och samtidigt förnya campus med en modern byggnad. Samlokaliseringen av institutionerna främjar samarbete och gemensam utveckling inom samma byggnad, berättade kanslichefen vid besöket. Ambitionen var även att maximera användningen av lokalytorna genom att dela på undervisnings- och mötesrum, vilket leder till ekonomiska och hållbarhetsvinster. Alla institutioner delar på mötesrum och undervisningssalar, som bokas gemensamt. Detta har resulterat i ökad användning av lokalerna.

Samlokaliseringen erbjuder även möjlighet att samordna och utveckla kurser och utbildningar samt samverka med Sahlgrenska akademins medicinska forskning och utbildning som ligger bredvid, vilket var ytterligare anledningar till att bygga ett gemensamt hus på Medicinareberget. Ett nybyggt hus ger dessutom möjlighet att erbjuda avancerade laboratorier, vilket ökar universitetets attraktionskraft bland forskare och studenter, fick gruppen höra.

Organisationsmässigt har fakulteten beslutat att inte göra några förändringar. Styrelsen beslutade att institutionerna och det administrativa stödet skulle vara kvar som tidigare i en samlokalisering. Det administrativa stödet har placerats i samma område nära trappan, vilket skapar en vertikal koppling mellan stödorganisationerna.

Läs mer om Natrium här.

Lärdomar och insikter från besöket:

1. Delade lokaler och resurser: Natrium har skapat en gemensam pool av undervisnings- och möteslokaler, vilket har ökat nyttjandegraden och främjat samarbeten mellan olika institutioner. Allt från kontor och laboratorier till mötesrum används gemensamt.
  2. Flexibilitet och anpassningsförmåga: Byggnaden är designad med modulväggar, vilket möjliggör anpassningar efter behov. Det finns enskilda rum och mötesrum för olika arbetsformer.
  3. Verksamhetsutveckling och engagemang: Engagemang från alla involverade parter är avgörande, och det är viktigt att bygga relationer genom gemensamma aktiviteter och firande av milstolpar. Projektet har försökt involvera olika delar av verksamheten genom arbetet.
  4. Kommunikation och förståelse: Effektiv kommunikation mellan alla parter i projektet är avgörande för att undvika missförstånd och skapa engagemang. Att säkerställa att alla talar samma språk och förstår termer och kostnader på samma sätt är viktigt för projektets framgång.
  5. Håll budgeten: Slimma projektet genom att skilja på vad som är nödvändigt och vad som är önskvärt, för att hålla budgeten. Natriumprojektet var noga med att hålla sig inom budgeten och tog bort alla onödiga kostnader. Projektet höll sin budget och var klar inom utsatt tid, trots kriget i Ukraina och Covid.
  6. Planera lagom mycket: Planering är viktigt, men ibland måste beslut fattas utan att alla detaljer är klara. För detaljerade planer kan ta mycket tid och kan snabbt bli inaktuella. Ibland måste man agera och justera under projektets gång. Generiska planer kan ofta räcka långt, och att hitta rätt balans mellan detaljerad planering och flexibilitet är en utmaning.
  7. Huset är större än en prefekt: Det finns en husledning som styr över huset och ett styrdokument som rör allt i huset för att få ordning och struktur. En hussamordnare planeras för framtiden.
  8. Miljarder detaljer: I ett stort byggprojekt som detta finns det otaliga detaljer att hålla reda på. Genom att noggrant överväga varje liten detalj kan man dock göra betydande kostnadsbesparingar.

Att besöka Natrium har gett värdefulla insikter och inspiration som kan tas med tillbaka till Science Village-projektet. Genom att tillämpa dessa lärdomar finns potential att skapa en framgångsrik och hållbar miljö för studenter och forskare i Science Village.

Bilder från studiebesöket i Natrium. Alla bilder av Cecilia Schubert.